Encyklopedia
H. Cegielski FPS 123N
dodane przez Mario ; zmodyfikowane przez man
Produkcja wagonów typu 123N rozpoczęła się w połowie 2006 roku, kiedy to Fabryka Pojazdów Szynowych wygrała przetarg na dostawę 30 egzemplarzy dla stolicy. Tramwaj ten jest w fazie budowy i prób egzemplarza prototypowego.
123N jest wysokopodłogowym, dwuwózkowym pojazdem jednoczłonowym. Zastosowany został impulsowy układ rozruchu oparty o tyrystor GTO. Nowa aparatura niewielkim stopniu różni się od układów w tramwajach typu 105N2K/2000. W wagonach 123N zamontowano podzielony sterownik pojazdu (jego elementy znajdują się w szafce za stanowiskiem motorniczego, szafce bezpiecznikowej z tyłu wagonu oraz pod podłogą). Podległy mu sterownik napędu został przeniesiony pod podłogę. Wóz serii 123N napędzany jest 4 silnikami prądu stałego LTd-220 o mocy 41,5 kW każdy. Zamontowane zostały wózki napędowe produkcji FPS - dzięki którym tramwaj porusza się cicho i płynnie.Konstrukcja wagonu niewiele się różni od 105N. Tramwaj posiada trzy pary drzwi odskokowo-wychylnych. Jako ściany czołowe zastosowano łatwe do wymiany po kolizji kształtki z tworzyw sztucznych (podobne do tzw. „bulw”). Wagony posiadają cztery dachowe klapy wentylacyjne. Postanowiono powrócić do pomysłu okienek odsuwanych, w miejsce mało wydajnych, uchylnych lufcików. Nowe wagony nie różnią się wielkością i pojemnością od „stopiątek”, ale są wygodniejsze i bardziej przyjazne dla pasażerów. Lepsze warunki pracy zyskali też motorniczowie, dla których zaprojektowano kabinę z klimatyzacją i panoramiczną, zaokrągloną szybą. Sterowanie tramwajem odbywa się za pomocą ręcznego zadajnika jazdy z wbudowanym czuwakiem (znanego u nas z tramwaju typu 105N2K/2000).
30 wagonów dotarło do Warszawy w okresie od stycznia do października 2007 roku.Pierwszy wagon 123N pojawił się w stolicy 13 stycznia 2007 roku, a następny dzień później. Po raz pierwszy na jazdę próbną po warszawskich torowiskach wyjechały 16 stycznia 2007 roku i po nadaniu im numerów taborowych 2136 i 2137 23 stycznia 2007 roku, dzień później wyjechały na trasę wożąc Warszawiaków. Od tego momentu zaczęła się eksploatacja tych wagonów w Warszawie.
Kolejna partia dwóch wagonów dotarła do Warszawy na przełomie marca i kwietnia 2007 roku. Wprowadzono w nich kilka poprawek jak dodatkowe przeszklenie przegrody kabiny motorniczego co poprawiło kierującemu widoczność pierwszych drzwi, oraz nowe wózki i piasecznice firmy Knorr. We wszystkich dostarczonych wagonach oświetlenie części pasażerskiej pierwszego wozu jest żółte („ciepłe”), a drugiego wagonu niebieskie („zimne”). Dodatkowo przy trzecich drzwiach źródło światła jest koloru białego.
na podstawie: Tramwaje Warszawskie, PestkoPedia
opracował: Mariusz Belko