Encyklopedia

description H. Cegielski FPS 123N

dodane 24.10.2006, godz. 0:09 przez zdjęcie profilowe użytkownika Mario Mario; zmodyfikowane 12.06.2007, godz. 14:57 przez zdjęcie profilowe użytkownika LLUZNIAK LLUZNIAK

27.05.2007
Dodano informację o oświetleniu części pasażerskiej jak i poprawkach w kolejnej partii dostarczonych tramwajów. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
30.01.2007
Dodano informację o dostawie pierwszych wagonów 123N do Warszawy i rozpoczęciu ich eksploatacji. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
Produkcja wagonów typu 123N rozpoczęła się w połowie 2006 roku, kiedy to Fabryka Pojazdów Szynowych wygrała przetarg na dostawę 30 egzemplarzy dla stolicy. Tramwaj ten jest w fazie budowy i prób egzemplarza prototypowego.

123N jest wysokopodłogowym, dwuwózkowym pojazdem jednoczłonowym. Zastosowany będzie impulsowy układ rozruchu oparty o tyrystor GTO. Nowa aparatura niewielkim stopniu różni się od układów w tramwajach typu 105N2k/2000. W wagonach 123N zamontowano podzielony sterownik pojazdu (jego elementy znajdują się w szafce za stanowiskiem motorniczego, szafce bezpiecznikowej z tyłu wagonu oraz pod podłogą). Podległy mu sterownik napędu został przeniesiony pod podłogę. Wóz serii 123N napędzany będzie 4 silnikami prądu stałego LTd-220 o mocy 41,5 kW każdy. Zamontowane zostaną nowe wózki napędowe produkcji FPS. Dzięki czemu będzie się poruszał dużo ciszej i płynniej).

Konstrukcja wagonu niewiele się różni od 105N. Tramwaj ma posiadać trzy pary drzwi odskokowo-wychylnych. Jako ściany czołowe zastosowano łatwe do wymiany po kolizji kształtki z tworzyw sztucznych (podobne do tzw. "bulw"). Wagony będą posiadały cztery dachowe klapy wentylacyjne. Postanowiono powrócić do pomysłu okienek odsuwanych, w miejsce mało wydajnych, uchylnych lufcików. Nowe wagony nie różnią się wielkością i pojemnością od "stopiątek", ale mają być wygodniejsze i bardziej przyjazne dla pasażerów. Lepsze warunki pracy zyskają też motorniczowie, dla których zaprojektowano kabinę z klimatyzacją i panoramiczną, zaokrągloną szybą. Sterowanie tramwajem odbywać się będzie za pomocą ręcznego zadajnika jazdy z wbudowanym czuwakiem (znanego u nas z tramwaju typu 105N2k/2000).

Cała trzydziestka musi dotrzeć do stolicy do końca czerwca 2007 r. Pierwszy wagon 123N dotarł do Warszawy 13 stycznia 2007 roku, a następny dzień później. Po raz pierwszy na jazdę próbną po warszawskich torowiskach wyjechały 16 stycznia 2007 roku i po nadaniu im numerów taborowych 2136 i 2137 23 stycznia 2007 roku, dzień później wyjechały na trasę wożąc Warszawiaków. Od tego momentu zaczęła się eksploatacja tych wagonów w Warszawie.

Kolejna partia dwóch wagonów dotarła do Warszawy na przełomie marca i kwietnia 2007 roku. Wprowadzono w nich kilka poprawek jak dodatkowe przeszklenie przegrody kabiny motorniczego co poprawiło kierującemu widoczność pierwszych drzwi, oraz nowe wózki i piasecznice firmy Knorr. We wszystkich dostarczonych wagonach oświetlenie części pasażerskiej pierwszego wozu jest żółte ("ciepłe"), a drugiego wagonu niebieskie ("zimne"). Dodatkowo przy trzecich drzwiach źródło światła jest koloru białego.
na podstawie: Tramwaje Warszawskie, PestkoPedia
opracował: Mariusz Belko
Zobacz też: 105N2k/2000, Tyrystor