Encyklopedia

Inekon 12 Trio

dodane przez fan004; zmodyfikowane przez fan004

Inekon 12 Trio to trójczłonowy, dwukierunkowy wagon silnikowy produkowany od 2006 roku przez czeską firmę Inekon Trams a.s. z siedzibą w Ostrawie. Pojazdy powstają we współpracy z miejscowym przewoźnikiem Dopravní Podnik Ostrava.

12 Trio to dwukierunkowa wersja pierwszego pojazdu firmy Inekon, a więc modelu 01 Trio. Podobnie jak w tamtym pojeździe każda oś zasilana jest przez silnik o mocy 90 kW. Pierwszy i trzeci człon osadzone są na dwóch wózkach napędowych, a środkowy jest podwieszany. Długość niskopodłogowego członu B wynosi 50% pojazdu, a podłoga znajduje się tam na wysokości 350 mm nad szyną. W członach skrajnych jej wysokość to 780 mm. W pudle pojazdu znajduje się sześcioro drzwi wychylno-przesuwnych w układzie 1-2-2, troje z każdej strony. Drzwi jednoskrzydłowe znajdują się w pierwszym członie, patrząc w kierunku jazdy. W części niskopodłogowej występuje bardzo duża przestrzeń stojąca i dla wózków inwalidzkich, do której prowadzą po 4 pary dwuskrzydłowych drzwi, z czego na jedną stronę tramwaju przypadają po dwie. Drzwi w części niskopodłogowej wyposażone są w automatycznie wysuwaną rampę dla wózków inwalidzkich. We wnętrzu znajdują się siedzenia w układzie 1+2 ustawione w stronę bliższej kabiny motorniczego.

Główne różnice od pojazdu 01 Trio to, oprócz tych wynikających z dwukierunkowości; klimatyzacja całego pojazdu (a nie tylko kabiny motorniczego), monitoring przestrzeni pasażerskiej, wzmocnione ramy oraz hydropneumatyczne zawieszenie umożliwiające utrzymanie stałej wysokości podłogi, niezależnie od obciążenia wagonu. Dodatkowo na wyposażeniu znajdują się system GPS i biletomat. Wewnątrz zainstalowano tablice informacyjne, a z zewnątrz wyświetlacze matrycowe. Większość sprzętu elektrycznego zainstalowano na dachu pojazdu. 

Eksploatacja

Pojazdy Inekon 12 Trio produkowane były z myślą o rynku amerykańskim, a do Stanów Zjednoczonych dostarczone zostały niemal gotowe do eksploatacji. Z zakładów w Ostrawie przewożono je ciężarówkami do portu w Bremie, skąd statkiem transportowano je przez Atlantyk. Na czas podróży tramwaj zaopatrzono w system monitorujący uderzenia. Zabezpieczono go również przed działaniem soli morskiej, a wyposażenie elektryczne uzupełniono pochłaniaczami wilgoci.

Obecnie wagony 12 Trio kursują w trzech amerykańskich miastach. Do Portland dostarczono w 2007 roku trzy sztuki, które oznaczono numerami 008-010. Kolejne trzy pojazdy można spotkać w stolicy kraju – Waszyngtonie, gdzie kursują od 2009 roku z numerami #901, #902 i #903. Najwięcej tramwajów firmy Inekon stacjonuje w Seattle, gdzie w 2007 roku rozpoczęto eksploatację trzech pojazdów (numery #301, #302 i #303), a w 2015 roku dostarczono kolejne 7 sztuk, które otrzymały numery taborowe z przedziału 401-407. 

Dodatkowo w Tacomie i Portland spotkać można dwukierunkowe pojazdy Škoda 10T, będące bliźniaczą wersją pojazdów Inekon 12 Trio.

Na podstawie: wikipedia.orgidnes.cz i infotram.pl opracował Wojciech Szłapacki (fan004)

Producent:
Inekon Trams a.s.
Model:
12 Trio
Liczba członów:
3
Liczba i układ drzwi:
6 (1-2-2) - po obu stronach pojazdu
Długość:
20130 mm
Szerokość:
2460 mm
Wysokość:
3460 mm
Liczba osi:
4
Masa własna:
30000 kg
Wysokość podłogi:
350/780 mm
Liczba i moc silników:
4 × 90 kW
Liczba miejsc ogółem:
114
Lata produkcji:
od 2006 roku
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Rozstaw kół:
1435 mm
Prędkość maksymalna:
70 km/h
Niskopodłogowość:
50%
Zobacz też: Inekon 01 TrioŠkoda 03 TŠkoda 10 T