Encyklopedia

Hyundai Rotem 140N

dodane przez Karton_03; zmodyfikowane przez Pepe

28.06.2023
Informacja o dostarczeniu pierwszych dwóch wagonów i debiucie liniowym. Karton_03
13.05.2021
Doprecyzowano materiały źródłowe Karton_03
12.05.2021
Literówki Karton_03

Konstrukcja

Wagon typu 140N jest wagonem dwukierunkowym, pięcioczłonowym, całkowicie niskopodłogowym, o długości 32,9 m (o 2,8 m więcej niż Swing w warszawskiej wersji). Pudło wagonu jest oparte na czterech wózkach (człon trzeci jest wiszący, w pozostałych każdy człon jest oparty na swoim wózku).

Wózki skrajne są średniopodłogowe, w pełni obrotowe, napędowe, zaś wózki środkowe – niskopodłogowe, sztywne, toczne. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania wózek napędowy ma bardziej prostą konstrukcję, wagon łagodniej przechodzi przez łuki torowiska (co pozwala na poprawę komfortu jazdy), a zużycie torowiska na łuku jest mniejsze. Natomiast sztywny wózek toczny pozwala na maksymalizowanie szerokości przejścia wewnątrz wagonu.

Wagon tego typu mieści 241 pasażerów, z czego 31 zajmie miejsca siedzące. Na całej przestrzeni pasażerskiej wysokość podłogi wynosi 350 mm. W każdym wagonie przewidziano 10 zespołów podwójnych drzwi odskokowo-uchylnych (po 5 na każdą stronę). Motorniczy ma dostęp do swojego stanowiska pracy dzięki dedykowanym dla niego drzwiom zewnętrznym.

Wśród niektórych wykonawców komponentów można wyróżnić polskie firmy: Medcom (odpowiedzialny za aparaturę), ATM (rejestratory zdarzeń) i Damiro (fotele motorniczego).

Jak to się zaczęło…

14 września 2018 roku Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. ogłosiły drugi przetarg na 213 wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych tramwajów jedno- i dwukierunkowych (123 wagony w zamówieniu podstawowym oraz 90 w ramach opcji). Powtórzono w nim większość wymagań, które trzeba było spełnić w poprzednim przetargu, który został unieważniony. Swoje oferty złożyły następujący producenci:

  • Hyundai Rotem Company (2 245 950 000 zł brutto) – jedyna oferta, która zmieściła się w zaplanowanym budżecie
  • Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz S.A. (2 836 800 000 zł brutto)
  • konsorcjum firm Stadler Polska sp. z o.o. oraz Solaris Tram sp. z o.o. (2 473 520 000 zł).

Wyniki przetargu ujrzały światło dzienne 8 lutego 2019 roku. Zdaniem komisji najkorzystniejszą ofertę złożył południowokoreański producent. Po wielu tygodniach perturbacji (oba odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej, złożone przez Pesę przy akompaniamencie polityków Prawa i Sprawiedliwości, ostatecznie zostały oddalone) w dniu 12 czerwca 2019, w obecności wiceprezydenta Warszawy Roberta Soszyńskiego, ambasador Korei Południowej w Polsce i przedstawicieli Hyundai Rotem Company podpisano umowę na dostawę 123 tramwajów z opcją na zwiększenie zamówienia o dodatkowe 90 wagonów. 

W ramach zamówienia do Warszawy trafią wagony trzech typów:

  • 140N (dwukierunkowe, dłuższe, 85 wagonów),
  • 141N (jednokierunkowe, dłuższe, 18 wagonów),
  • 142N (jednokierunkowe, krótsze, 20 wagonów).

Po podpisaniu umowy z producentem Tramwaje Warszawskie zorganizowały plebiscyt, w którym warszawiacy mogli wybrać jeden spośród trzech wariantów stylistycznych nowych tramwajów. Mieszkańcom stolicy najbardziej spodobał się wariant "C" z charakterystycznym "uśmiechem" na ścianach czołowych, nawiązujący do dalekowschodnich motywów.

Zgodnie z pierwotnymi założeniami pierwsze dwa wagony tego typu miały dotrzeć do Warszawy w kwietniu 2021 roku, a po wprowadzeniu ewentualnych uwag i zastrzeżeń ze strony odbiorcy, dostawy pozostałych wagonów miały trwać w okresie sierpień 2021 – listopad 2022. Pandemia koronawirusa pokrzyżowała te plany, co zmusiło producenta do zmiany terminu dostaw. Według nowego harmonogramu pierwsze dwa tramwaje mają dotrzeć pod koniec II kwartału 2021 roku – wtedy rozpoczną się procedury homologacyjne. Przekazanie odbiorcy pierwszego wagonu ma nastąpić pod koniec III kwartału 2021 r. Pozostałe wagony mają zostać dostarczone w okresie od początku 2022 roku do końca kwietnia 2023 r. Wszystkie tramwaje mają dotrzeć do Polski drogą morską.

Pod koniec kwietnia 2021 roku producent poinformował, że dwa pierwsze wagony typu 140N są już gotowe do transportu, który rozpoczął się na początku maja. Dotarły one do portu w Gdyni 20 czerwca tegoż roku. Po czterech dniach zostały one rozładowane, a 27 czerwca zostały dostarczone do Warszawy.

Pierwsza publiczna prezentacja Hyundaia 140N odbyła się 18 września 2021 roku podczas Dni Transportu Publicznego (do zwiedzania udostępniono wagon o numerze 4202, który wcześniej wykonał premierowy kurs z udziałem pasażerów). Na liniowy debiut trzeba było czekać do 14 grudnia - wtedy to wagon o numerze 4201 został uroczyście przekazany do eksploatacji w obecności prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego, po czym rozpoczął kursowanie na linii 17.

Wszystkie wagony tego typu noszą numery taborowe od 4201 wzwyż i są przydzielane do zajezdni R-3 Mokotów oraz R-4 Żoliborz. Docelowo południowokoreańskie tramwaje mają zastąpić najstarsze jednostki typu 105N i ich pochodne.

Źródła: Tramwaje Warszawskie, tramwar.pl, Transport Publiczny ([1] [2] [3] [4])

Opracował: Antoni Stefański Karton_03

Producent:
Hyundai Rotem
Model:
140N
Liczba członów:
5
Liczba i układ drzwi:
5 (2-2-2-2-2) po obu stronach
Długość:
32 900 mm
Szerokość:
2 480 mm
Liczba osi:
8
Wysokość podłogi:
350 mm
Liczba miejsc siedzących:
31
Liczba miejsc stojących:
210
Liczba miejsc ogółem:
240
Lata produkcji:
od 2021
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie