Encyklopedia

Hyundai Rotem 142N

dodane przez Karton_03; zmodyfikowane przez Karton_03

Konstrukcja

Wagon typu 142N jest wagonem jednokierunkowym, trójczłonowym, całkowicie niskopodłogowym, o długości 23,4 m. Pudło wagonu jest oparte na trzech wózkach.

Wózki skrajne są średniopodłogowe, w pełni obrotowe, napędowe, zaś wózki środkowe – niskopodłogowe, sztywne, toczne. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania wózek napędowy ma bardziej prostą konstrukcję, wagon łagodniej przechodzi przez łuki torowiska (co pozwala na poprawę komfortu jazdy), a zużycie torowiska na łuku jest mniejsze. Natomiast sztywny wózek toczny pozwala na maksymalizowanie szerokości przejścia wewnątrz wagonu.

Wagon tego typu mieści 162 pasażerów, z czego 34 zajmie miejsca siedzące. Na całej przestrzeni pasażerskiej wysokość podłogi wynosi 350 mm. W każdym wagonie przewidziano 10 zespołów podwójnych drzwi odskokowo-uchylnych (po 5 na każdą stronę). Motorniczy ma dostęp do swojego stanowiska pracy dzięki dedykowanym dla niego drzwiom zewnętrznym.

Wśród niektórych wykonawców komponentów można wyróżnić polskie firmy: Medcom (odpowiedzialny za aparaturę), ATM (rejestratory zdarzeń) i Damiro (fotele motorniczego).

Jak to się zaczęło…

14 września 2018 roku Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. ogłosiły drugi przetarg na 213 wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych tramwajów jedno- i dwukierunkowych (123 wagony w zamówieniu podstawowym oraz 90 w ramach opcji). Powtórzono w nim większość wymagań, które trzeba było spełnić w poprzednim przetargu, który został unieważniony. Swoje oferty złożyły następujący producenci:

  • Hyundai Rotem Company (2 245 950 000 zł brutto) – jedyna oferta, która zmieściła się w zaplanowanym budżecie
  • Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz S.A. (2 836 800 000 zł brutto)
  • konsorcjum firm Stadler Polska sp. z o.o. oraz Solaris Tram sp. z o.o. (2 473 520 000 zł).

Wyniki przetargu ujrzały światło dzienne 8 lutego 2019 roku. Zdaniem komisji najkorzystniejszą ofertę złożył południowokoreański producent. Po wielu tygodniach perturbacji (oba odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej, które złożyła Pesa, ostatecznie zostały oddalone) w dniu 12 czerwca 2019, w obecności wiceprezydenta Warszawy Roberta Soszyńskiego, ambasador Korei Południowej w Polsce i przedstawicieli Hyundai Rotem Company podpisano umowę na dostawę 123 tramwajów z opcją na zwiększenie zamówienia o dodatkowe 90 wagonów. 

W ramach zamówienia do Warszawy trafią wagony trzech typów:

  • 140N (dwukierunkowe, dłuższe, 85 wagonów),
  • 141N (jednokierunkowe, dłuższe, 18 wagonów),
  • 142N (jednokierunkowe, krótsze, 20 wagonów).

Po podpisaniu umowy z producentem Tramwaje Warszawskie zorganizowały plebiscyt, w którym warszawiacy mogli wybrać jeden spośród trzech wariantów stylistycznych nowych tramwajów. Mieszkańcom stolicy najbardziej spodobał się wariant "C" z charakterystycznym "uśmiechem" na ścianach czołowych, nawiązujący do dalekowschodnich motywów.

Zgodnie z nowym harmonogramem dostaw pierwszy wagon typu 142N miał dotrzeć w 2022 roku. Dotrzymano słowa, ponieważ prototypowy wagon dostarczono do Warszawy 13 maja 2022 roku. Pod koniec lipca tegoż roku otrzymał on świadectwo homologacji, co pozwoliło na rozpoczęcie procedur odbiorczych. Jednak musiało upłynąć sporo wody w Wiśle, żeby doszło do debiutu - miał on miejsce 22 maja 2023 roku, dokładnie w rok i 9 dni po przybyciu pojazdu do stolicy.

Wszystkie wagony typu 142N mają nosić numery taborowe od 4001 wzwyż.

Źródła: Tramwaje Warszawskie, tramwar.pl, Transport Publiczny ([1] [2])

Opracował: Antoni Stefański Karton_03

Producent:
Hyundai Rotem
Model:
142N
Liczba członów:
3
Liczba i układ drzwi:
4 (2-2-2-2)
Długość:
23 420 mm
Szerokość:
2 480 mm
Liczba osi:
6
Wysokość podłogi:
350 mm
Liczba miejsc siedzących:
34
Liczba miejsc stojących:
128
Liczba miejsc ogółem:
162
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie