Encyklopedia

description DAB 15-1200C (autobus)

dodane 20.08.2019, godz. 23:58 przez zdjęcie profilowe użytkownika kasper1 kasper1

DAB 15-1200C Citybus to jest duński niskopodłogowy, 12-metrowy, standardowy autobus miejski produkowany przez duńską firmę Dansk Automobil Byggeri w współpracy z holenderską firmą Den Oudsten od 1992 do 1999 roku.

Nadwozie

Autobus występował w dwóch podstawowych odmianach - Mk.I, w której pierwsze drzwi są nieznacznie węższe od środkowych, a wysokość okien jest równa na całej długości nadwozia, a odmiana Mk. II, posiada dolną linię okien umieszczoną wyżej, a przednie drzwi mają tę samą szerokość co środkowe. Niska podłoga znajduje się w pierwszych i drugich drzwiach. W trzecich drzwiach, znajdują się dwa niewysokie stopnie. Przód pojazdu posiadał przednią panoramiczną szybę sięgającą do krawędzi dachu, bez oddzielnego miejsca na wyświetlacz (za wyjątkiem wersji napędzanej LPG). 

Trochę techniki

Autobusy te były napędzane silnikami holenderskiej firmy typu DAF RS200L, o mocy 272KM (200kW), a w latach późniejszych silniki typu DAF GS200M, dobrze znane z Neoplanów N4020. Opcjonalnie był również napędzany silnikiem MAN D0826 o mocy 260KM (191kW). Silniki te zostały umieszczone poprzecznie z tyłu, co wymagało zastosowania drogiej i awaryjnej przekładni kątowej. Występowała również wersja zasilana mieszanką propan-butanu (LPG), w której butle zostały umieszczone na dachu pojazdu. Wspólną wadą silników była słaba wentylacja, co powodowało częste przegrzewanie silnika, co skutkowało zjazdami awaryjnymi. Do napędu zastosowano automatyczne skrzynie biegów ZF i Voith.

Pierwsze pojazdy tego typu w Polsce pojawiły się w 1994 roku, pierwszym odbiorcą był MZK Koszalin i Centrum Kształcenia i Rehabilitacji w Konstancinie-Jeziornej.

Produkcja tego typu autobusu została zakończona w 1999 roku, ze względu na przejęcie firmy DAB przez koncern Scania. Jego następcą jest Scania CN94UB.

Szczeciński DAB

Pod koniec 2004 roku pojawił się w PKS Szczecin charakterystyczny, żółty autobus DAB 15-1200C wyprodukowany w 1993 roku, który został sprowadzony z Kopenhagi, który był testowany na linii podmiejskiej 1 (Szczecin - Gryfino - Dolna Odra). Jego pojawienie się było związane z wymianą taboru w PKS Szczecin. W 2005 roku autobus został zakupiony przez PKS Szczecin, w ilości jednej sztuki. Autobus ten był skierowany głównie do ówczesnej linii podmiejskiej 5, kursującej ze Szczecina do Dobrej Szczecińskiej. Szczeciński egzemplarz był wyposażony w silnik DAF RS200L o mocy 272KM i skrzynię biegów ZF 4HP500. Wewnątrz zastosowano 29 plastikowych siedzeń wyposażonych w ciemnoszarą tapicerkę typu Fainsa Arianne, Obicia wewnętrznych ścian były w tonacji ciemnoniebieskiej. System informacji pasażerskiej był oparty na przewijanych filmach, składających się z trzech oddzielnych na cyfry, i jednym na kierunek trasy, umieszczone z przodu, boku, i z tyłu pojazdu. Autobus ten pojawiał się również na linii 8 do Lubieszyna i nocnej linii 523 (Wiszesława - Przecław). Do epizodów można zaliczyć obsługę nieistniejącej linii 711 biegnącej z Reala przy ulicy Struga do Podjuch, oraz linii zastępczej 806, która kursowała na trasie Pomorzany-Gocław w dniu 8 kwietnia 2008 roku. W 2009 roku pojazd ten został odstawiony ze względu na wysoką awaryjność i ogromne koszty eksploatacyjne. W 2010 roku autobus ten został wystawiony na sprzedaż, a w następnym roku opuścił bazę PKS Szczecin na zawszę.

Szczeciński PKS nie zdecydował się na zakup kolejnych DAB-ów, z powodu ich kosztów utrzymania. W zamian kupił Mercedesy O405G i Mercedesy O405N.

na podstawie wiedzy własnej opracował kasper1