Encyklopedia
Konstal 15N
dodane przez fan004
Wyprodukowany w 1963 roku w chorzowskich zakładach Konstal prototypowy wagon typu 15N był pierwszym w historii wagonem przegubowym polskiej produkcji. Powstały na bazie znanego ze stolicy wagonu 13N, dał inspirację i doświadczenie potrzebne do produkcji pojazdów typu 102N, którą rozpoczęto w 1967 roku.
Konstal 15N był jednokierunkowym, silnikowym wagonem przegubowym składającym się z dwóch członów powstałych z przycięcia i połączenia dwóch pojazdów typu 13N. Pudło pierwszego przycięto za oknem po lewej stronie przy drugich drzwiach, a drugiego przed oknem po prawej stronie tych drzwi. Następnie połączono wszystko przegubem osłoniętym brezentem. Pomysł takiej konstrukcji zaczerpnięto podczas wizyty w węgierskich zakładach Ganz-Mavag w ramach konsultacji i współpracy krajów RWPG. Pod przegubem zamontowano toczny wózek Jakobsa, a z przodu i z tyłu nadwozie opierało się na dwóch wózkach napędowych. Tak jak w modelu 13N, na wózkach napędowych zamontowano po dwa silniki typu Lta-220 o mocy 41,5 kW każdy. Układ elektryczny z rozruchem bezpośrednim, jak również nastawnik w formie kierownicy z „Syrenki” skopiowano z powstałego w tym samym roku prototypu 14N.
Z zewnątrz wóz również podobny był do niewiele młodszej produkcji Konstalu. Z przodu zainstalowano dwa równoległe reflektory, a kierunkowskazy miały opływowe obudowy. Zrezygnowano natomiast z kaskadowego malowania, które zastąpiono wzorem z elipsą. Po prawej stronie każdego z przegubów znajdowało się dwoje drzwi harmonijkowych w układzie 4-4-4-4.
Eksploatacja
Chorzowski Konstal po przeprowadzeniu testów wagonu w Warszawie przekazał go (jak również prototypowe wagony 14N) do WPK Katowice, gdzie został wpisany na stan zajezdni Bogucice z numerem #130. Zmieniono wówczas jego fabryczne kremowe malowanie na górnośląskie kremowo-czerwone. Prawdopodobnie w 1968 roku analogicznie do prototypu 14N przedudowano rozruch z bezpośredniego na stycznikowy. Wagon eksploatowano do 26 kwietnia 1985 roku, gdy został skreślony ze stanu i zezłomowany prawdopodobnie w gliwickiej zajezdni tramwajowej.
na podstawie wikipedia.org, kmk.krakow.pl, phototrans.pl
opracował Wojciech Szłapacki (fan004)