Encyklopedia

Královopolská Brno/Dopravní Podnik Města Brna 4MT

dodane przez fan004; zmodyfikowane przez fan004

4MT to seria 30 wagonów wyprodukowanych w brneńskich zakładach w latach 1950 – 1954. Były to jednokierunkowe, jednoczłonowe wagony silnikowe, przeznaczone do eksploatacji na torze o prześwicie 1435 mm. Konstrukcja wagonów, jak na lata 50. XX wieku, okazała się być bardzo udana. Karoseria była całkowicie metalowa, oparta na dwuosiowym wózku spawanym z blach stalowych i profili walcowanych. Osie zasilane były przez dwa, wyprodukowane przez Skodę, asynchroniczne silniki o mocy 72 kW każdy. Wagon posiadał trzy hamulce: elektrodynamiczny (działający na obie osie pojazdu), ręczny i szynowy (zasilany prądem z hamowania silników). 

W prawej burcie pojazdu zamontowano troje harmonijkowych, czteroskrzydłowych drzwi. Wewnątrz w układzie 2+1 zamontowano tapicerowanie fotele zapewniające 21 miejsc siedzących. Stanowisko motorniczego, z nastawnikiem KPBS 201 po jego prawej stronie, nie było oddzielone od strefy pasażera. Na dachu, między pierwszymi i drugimi drzwiami zamontowano nożycowy pantograf. Sprzęgi umożliwiały eksploatację w trakcji zespolonej z doczepą bierną.

Eksploatacja

Wagony 4MT wyprodukowano w trzech seriach. Pierwsza i największa z nich (nr 117 – 136) trafiła do eksploatacji w 1950 roku. Dwa lata później kolejne pięć pojazdów (nr 137 – 141) wyjechało na ulice Brna, a ostatnia pięciopojazdowa seria (nr 142 – 146) zadebiutowała w 1954 roku. Eksploatacja tramwajów 4MT trwała do 29 marca 1974 roku kiedy to zostały ostatecznie wyparte przez nowe Tatry K2.

Skład 126+301 przewieziony został do breńskiego muzeum techniki w dzielnicy Líšeň w celu zachowania go jako zabytku. Jego renowacja odbyła się w latach 1982 – 1986. Obecnie spotkać go można podczas wyjazdów okolicznościowych lub wynajmów. Większość pozostałych wagonów została zezłomowana zaraz po wycofaniu z eksploatacji liniowej.

Na podstawie informacji znalezionych w internecie (w szczególności na stronie Muzeum Techniki w Brnie) opracował Wojciech Szłapacki (fan004)

Producent:
Královopolská Brno/Dopravní Podnik Města Brna
Model:
4MT
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
3 (4-4-4)
Długość:
10800 mm
Szerokość:
2450 mm
Wysokość:
3085 mm
Liczba osi:
2
Masa własna:
12 500 kg
Liczba i moc silników:
2 × 72 kW
Liczba miejsc siedzących:
21
Liczba miejsc stojących:
43
Liczba miejsc ogółem:
64
Lata produkcji:
1950 - 1954
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Lata eksploatacji:
1950 - 1974
Rozstaw kół:
1435 mm
Typ silników:
Škoda AD 2748/hN
Zobacz też: Tatra K2