Encyklopedia

description Konstal 4N

dodane 5.12.2004, godz. 19:10 przez Wojciech; zmodyfikowane 14.11.2006, godz. 13:08 przez zdjęcie profilowe użytkownika konjo konjo

Tramwaj 4N to rozwojowa wersja typu N. W nowych wagonach zastosowano dwuskrzydłowe drzwi, dobudowano stopnie na zewnątrz, wydłużono pudło w dolnej części, zmieniono układ siedzeń oraz wprowadzono udoskonalenia w układzie hamulcowym. W 1953 roku przygotowano dokumentację techniczną do produkcji 4N i 4ND. Wagony 4N produkowano wyłącznie jako dwukierunkowe.

Pierwsze pojazdy opuściły fabrykę w 1956 i trafiły do Szczecina oraz Warszawy. Seryjna produkcja rozpoczęła się w 1957, a tramwaje typu 4N wytwarzano w chorzowskim Konstalu zaledwie do końca tegoż roku. Razem wyprodukowano 90 egzemplarzy, które dostarczono m. in. do: Gdańska, Katowic, Poznania, Szczecina i Warszawy. W samym czasie powstała także seria 39 wagonów wąskotorowych 5N.

Do tramwaju 4N zaprojektowano doczepkę 4ND. Była to unowocześnioną wersja wagonów ND. Ich wąskotorowy odpowiednik oznaczono symbolem 5ND.

Opracowano także jednokierunkową wersję 4N z przeznaczeniem dla stolicy. Ostatecznie, w 1957 roku wyprodukowano tylko jeden tramwaj nazywany 4NJ. W Warszawie otrzymał on numer 838. W 1966 został przeniesiony do Szczecina, gdzie wpisano go na stan zajezdni Golęcin jako 295. W 1996 roku powrócił do Warszawy, odzyskując pierwotny numer i stając się zarazem pojazdem historycznym.

Eksploatacja:

Przez lata eksploatacji wagony 4N były przebudowywane z dwukierunkowych na jednokierunkowe. Poddawano je także różnym modernizacjom i ulepszeniom m. in.: montażowi hamulców szynowych i elektrycznych napędów drzwi (przy wykorzystaniu silników od wiertarek).

W naszym mieście wagony 4N stacjonowały we wszystkich trzech, ówczesnych zajezdniach. Z biegiem czasu zostały wycofywane, zaś niektóre egzemplarze przebudowano z przeznaczeniem na gospodarcze. Ich eksploatacja w ruchu liniowym zakończyła się w 1996 roku. Podczas służby w Szczecinie prawie wszystkie pojazdy 4N przebudowano na jednokierunkowe, likwidując drugie stanowisko motorniczego i drzwi po lewej stronie pudła. Jedynym ocalałym, nie zmodernizowanym wozem 4N jest historyczny 216.

4N w wielu polskich miastach obecnie pełnią jedynie rolę wagonów gospodarczych, a pojedyncze egzemplarze zachowano w roli zabytków.
na podstawie: Wikipedia oraz informacji własnych
opracował: Wojciech Lipiński

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 11
Średni wiek pojazdu: 62,73 lat
nr tab. typ rok prod. rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
001 4N 1952 ??.05.1997 Pogodno ex LXVIII (przebudowa w 05.1997 r.) HDS
003 4N 1951 08.12.1998 Pogodno ex 114 Golęcin (z meczowego w 12.1998 r.) holownik
004 4N 1954 16.10.2000 Pogodno ex LVI (w 10.2000 r.) pług
005 4N 1952 16.10.2000 Pogodno ex LXVIIII (w 10.2000 r.) pług
006 4N 1956 16.10.2000 Pogodno ex LXIII (w 10.2000 r.) pług
007 4N 1954 16.10.2000 Pogodno ex LXV (w 10.2000 r.) pług
027 4N 1958 01.03.2000 Pogodno ex 248 (w 03.2000 r.) ex TW-2 w 10.2004 r.; holownik
041 4N 1962 21.09.1999 Golęcin ex 287 (w 09.1999 r.) holownik
216H 4N 1956 05.07.1999 Pogodno ex 216N (w 04.2013 r.) dwukierunkowy
286 4N 1962 12.03.1962 Muzeum Techniki własność Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej
293H 4N 1962 15.07.2001 Golęcin ex 293II (w 04.2013 r.) gospodarczo-historyczny