Encyklopedia
Konstal 4ND
dodane przez DamTram; zmodyfikowane przez MQ
10.05.2007
Uzupełniono opis hasła i dodano tabelkę. X
Pierwszy wagon 4ND wyprodukowano rok po rozpoczęciu seryjnej produkcji wagonów 4N (1957 r.). W porównaniu do pojazdów typu ND, podobnie jak w wozach silnikowych typu 4N, wydłużono w dół pudło wagonu zakrywając całkowicie stopnie, a ciężkie i duże drzwi jednoskrzydłowe zastąpiono dwuczęściowymi. We wnętrzu podwójne ławki zastąpiono pojedynczymi, a dzięki przesunięciu ścianek działowych wygospodarowano dodatkowe miejsca siedzące. Oprócz zmian widocznych gołym okiem, unowocześniono układ hamulcowy. Mimo wielu zmian wagony te nadal były dwukierunkowe. Ostatnie egzemplarze wyprodukowano w 1961, kończąc produkcję na liczbie 466 wagonów typu 4ND (doczep Konstal wyprodukował więcej o 41 sztuk). Odpowiednikiem wąskotorowym wagonu 4ND jest 5ND.
4ND w Szczecinie
Pierwsze 7 fabrycznie nowych wagonów 4ND, przyjechało wraz taką samą ilością wagonów motorowych 4N w 1957 roku. Wagony oznaczono numerami z zakresu 331-337. W następnym roku przybyło kolejne 10 egzemplarzy, kontynuujących numerację. W 1965 r. do Szczecina przybył kolejny, tym razem już używany wagon, który oznaczono numerem bocznym nr 376. Ostatnia dostawa odbyła się w 1976 roku i obejmowała 5 pojazdów używanych ze stolicy. Podczas eksploatacji podobnie jak wagony ND tak i 4ND modernizowano, ale w mniejszym, już stopniu montując przede wszystkim elektrycznie zamykane drzwi ze stanowiska motorniczego, oraz wyposażając wagon w hamulce szynowe.
4ND w Szczecinie
Pierwsze 7 fabrycznie nowych wagonów 4ND, przyjechało wraz taką samą ilością wagonów motorowych 4N w 1957 roku. Wagony oznaczono numerami z zakresu 331-337. W następnym roku przybyło kolejne 10 egzemplarzy, kontynuujących numerację. W 1965 r. do Szczecina przybył kolejny, tym razem już używany wagon, który oznaczono numerem bocznym nr 376. Ostatnia dostawa odbyła się w 1976 roku i obejmowała 5 pojazdów używanych ze stolicy. Podczas eksploatacji podobnie jak wagony ND tak i 4ND modernizowano, ale w mniejszym, już stopniu montując przede wszystkim elektrycznie zamykane drzwi ze stanowiska motorniczego, oraz wyposażając wagon w hamulce szynowe.
na podstawie: "120 lat komunikacji w Szczecinie", Remigiusz Grochowiak
Producent:
Konstal
Model:
4ND
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
2 (2-2)
Długość:
10,49 m
Szerokość:
2,16 m
Wysokość:
3, 14 m
Liczba osi:
2
Masa własna:
11 000 kg
Liczba miejsc siedzących:
16
Liczba miejsc ogółem:
70
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
22 (jako oryginalnie 4ND)/0
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.
Liczba pojazdów spełniających kryteria: 2
Średni wiek pojazdu: 63,50 lat
Średni wiek pojazdu: 63,50 lat
nr tab. | typ | rok prod. | rozp. eksp. | zajezdnia | ex | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
343H | 4ND | 1958 | 25.02.2000 | Golęcin | ex 343 (w 04.2013 r.) | Naprawa Główna w okresie 06.2020 - 09.2022 |
369 | 4ND | 1961 | 13.02.1961 | STMKM | ex 1812 (Tramwaje Warszawskie) | transport do Szczecina 11.02.2021 |