Encyklopedia
Düwag 6EGTW
dodane przez fan004; zmodyfikowane przez
fan004
Wagony Düwag 6EGTW to pojazdy produkowane z użyciem gotowych kompotentów firmy Düwag z Düsseldorfu przez firmę Credé (7 sztuk w latach 1966–67) oraz Wegmann (9 sztuk w 1971). Razem powstało ich 16 i do 2004 roku eksploatowano je w rodzimym Kassel.
6EGTW (6-achser Einrichtungs Gelenktriebwagen) – jak niemiecka nazwa wskazuje – jest to sześcioosiowy, jednokierunkowy, przegubowy wagon silnikowy. Długość pojazdu to 19100 lub 19600 mm w zależności od producenta, na którą składają się dwa równe człony. Wagony można rozróżnić również dzięki przedniej szybie, która w produktach firmy Credé jest klasycznie łamana, natomiast u powstałych w fabrykach Wegmanna panoramiczna, znana z wersji dwukierunkowej 6ZGTW. Na każdym skrajnym wózku zamontowano silnik o mocy 110 kW. Wagony mają cztery pary drzwi o układzie 2-2-2-2. W środku znajdują się 43 miejsca siedzące oraz około 110 stojących.
Po wycofaniu wagonów z Kassel, w latach 1995-1996 (zakup 5 sztuk), 2003 (zakup 6 sztuk) i 2004 (zakup 2 sztuk) innteresował się nimi Gorzów Wielkopolski, poszukujący wówczas alternatywy dla sprowadzonych wcześniej również z Kassel wagonów Credé/Düwag 4EGTW. Zakupiono wówczas 13 pojazdów (5 produkcji Credé i 8 Wegmann), w tym jeden na części. Wagony eksploatowane były na wszystkich istniejących od tamtych czasów liniach gorzowskiej komunikacji tramwajowej. Ze względu na większą moc silników nie miały kłopotu z podjazdem ulicami Podmiejską i Pomorską (jak to było z wagonami 4EGTW), dzięki czemu regularnie pojawiały się na "jedynce" i "trójce".
Po remoncie sieci rozpoczętym w październiku 2017 roku zobaczyć będzie można tylko jeden wagon tego typu - wyremontowany wóz numer 272. Został on odświeżony i pomalowany w nowe barwy przewoźnika.
Wagony o numerach #221 i #222 zostały wycofane z eksploatacji odpowiednio w 2011 i 2000 roku, a kolejne cztery (numery #262, #263, #264 i #266) gorzowski MZK wystawił na sprzedaż w 2017 roku. Kolejne zostały zezłomowane w latach 2017-2020. Zastąpią je nowe, dwukierunkowe pojazdy Pesa Twist 2015N.
Numer taborowy | Producent | Ex | Sprowadzenie do Gorzowa | Zakończenie eksploatacji | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|
221 | Credé | ex Kassel #356 | --.02.1995r. | 2011 | Odstawiony na części zamienne |
222 | Credé | ex Kassel #351 | --.02.1995r. | 2000 | Kasacja po wypadku |
223 | Credé | ex Kassel #352 | --.02.1995r. | 2017 | |
224 | Credé | ex Kassel #353 | --.08.1996r. | 2017 | |
262 | Wegmann | ex Kassel #366 | --.01.2003r. | 2017 | |
263 | Wegmann | ex Kassel #361 | --.01.2003r. | 2017 | |
264 | Wegmann | ex Kassel #362 | --.01.2003r. | 2017 | |
265 | Wegmann | ex Kassel #358 | --.01.2003r. | 2017 | Dawca części po zakończeniu eksploatacji, stoi na terenie zajezdni |
266 | Wegmann | ex Kassel #364 | --.02.2003r. | 2017 | |
271 | Credé | ex Kassel #354 | --.04.2004r. | 2017 | |
272 | Wegmann | ex Kassel #363 | --.04.2004r. | ---- | Wyremontowany w latach 2017-2020 |
--- | Credé | ex Kassel #357 | --.02.1995r. | ---- | Wagon przeznaczony na części zamienne |
na podstawie wikipedia.org, gorzowwielkopolski.naszemiasto.pl, komunikacja.org, infoair.pl, infotram.pl
opracował Wojciech Szłapacki (fan004)