Encyklopedia

Düwag 6EGTW

dodane przez fan004; zmodyfikowane przez MQ

Wagony Düwag 6EGTW to pojazdy produkowane z użyciem gotowych kompotentów firmy Düwag z Düsseldorfu przez firmę Credé (7 sztuk w latach 1966–67) oraz Wegmann (9 sztuk w 1971). Razem powstało ich 16 i do 2004 roku eksploatowano je w rodzimym Kassel. 

6EGTW (6-achser Einrichtungs Gelenktriebwagen) – jak niemiecka nazwa wskazuje – jest to sześcioosiowy, jednokierunkowy, przegubowy wagon silnikowy. Długość pojazdu to 19100 lub 19600 mm w zależności od producenta, na którą składają się dwa równe człony. Wagony można rozróżnić również dzięki przedniej szybie, która w produktach firmy Credé jest klasycznie łamana, natomiast u powstałych w fabrykach Wegmanna panoramiczna, znana z wersji dwukierunkowej 6ZGTW. Szerokość i wysokość to odpowiednio 2200 mm i 3500 mm. Na każdym z skrajnym wózku zamontowano silnik o mocy 110 kW.  Wagony mają cztery pary drzwi o układzie 2-2-2-2. W środku znajdują się 43 miejsca siedzące oraz około 110 stojących.

Po wycofaniu wagonów, w latach 1995, 2003 i 2004 zainteresował się nimi Gorzów Wielkopolski, poszukujący wówczas alternatywy dla sprowadzonych wcześniej również z Kassel wagonów Credé/Düwag 4EGTW. Sprowadzono wówczas 13 pojazdów (4 produkcji Credé i 9 Wegmann), w tym jeden na części. Eksploatowane były na wszystkich istniejących od tamtych czasów liniach gorzowskiej komunikacji miejskiej. 

Do remontu sieci rozpoczętego w październiku 2017 roku doczekały tylko 4 sztuki. Wagony o numerach #221 i #222 zostały wycofane z eksploatacji odpowiednio w 2011 i 2000 roku, a kolejne pięć (numery #251, #262, #263, #264 i #266) gorzowski MZK wystawił na sprzedaż w 2017 roku. Zastąpią je nowe, dwukierunkowe pojazdy Pesa Twist 2015N. Pozostałe cztery zdatne do eksploatacji „helmuty” zostały odświeżone oraz przemalowane w nowe zielono-czarne barwy przewoźnika i oczekują w zajezdni przy ulicy Dobrej na ponowne otwarcie tras.