Encyklopedia
Düwag 6EGTW
dodane przez fan004; zmodyfikowane przez
fan004
Wagony Düwag 6EGTW to pojazdy produkowane z użyciem gotowych kompotentów firmy Düwag z Düsseldorfu przez firmę Credé (7 sztuk w latach 1966–67) oraz Wegmann (9 sztuk w 1971). Razem powstało ich 16 i do 2004 roku eksploatowano je w rodzimym Kassel.
6EGTW (6-achser Einrichtungs Gelenktriebwagen) – jak niemiecka nazwa wskazuje – jest to sześcioosiowy, jednokierunkowy, przegubowy wagon silnikowy. Długość pojazdu to 19100 lub 19600 mm w zależności od producenta, na którą składają się dwa równe człony. Wagony można rozróżnić również dzięki przedniej szybie, która w produktach firmy Credé jest klasycznie łamana, natomiast u powstałych w fabrykach Wegmanna panoramiczna, znana z wersji dwukierunkowej 6ZGTW. Na każdym skrajnym wózku zamontowano silnik o mocy 110 kW. Wagony mają cztery pary drzwi o układzie 2-2-2-2. W środku znajdują się 43 miejsca siedzące oraz około 110 stojących.
Po wycofaniu wagonów z Kassel, w latach 1995 (zakup 5 sztuk), 2003 (zakup 6 sztuk) i 2004 (zakup 2 sztuk) innteresował się nimi Gorzów Wielkopolski, poszukujący wówczas alternatywy dla sprowadzonych wcześniej również z Kassel wagonów Credé/Düwag 4EGTW. Zakupiono wówczas 13 pojazdów (5 produkcji Credé i 8 Wegmann), w tym jeden na części. Wagony eksploatowane były na wszystkich istniejących od tamtych czasów liniach gorzowskiej komunikacji tramwajowej. Ze względu na większą moc silników nie miały kłopotu z podjazdem ulicami Podmiejską i Pomorską (jak to było z wagonami 4EGTW), dzięki czemu regularnie pojawiały się na "jedynce" i "trójce".
Po remoncie sieci rozpoczętym w październiku 2017 roku zobaczyć będzie można tylko jeden wagon tego typu - wyremontowany wóz numer 272. Został on odświeżony i pomalowany w nowe barwy przewoźnika.
Wagony o numerach #221 i #222 zostały wycofane z eksploatacji odpowiednio w 2011 i 2000 roku, a kolejne cztery (numery #262, #263, #264 i #266) gorzowski MZK wystawił na sprzedaż w 2017 roku. Kolejne zostały zezłomowane w latach 2017-2020. Zastąpią je nowe, dwukierunkowe pojazdy Pesa Twist 2015N.
Wykaz liniowych wozów 6EGTW sprowadzonych do Gorzowa Wielkopolskiego:
- #221 (Credé, ex Kassel #356 w 1995 r.)
- #222 (Credé, ex Kassel #351 w 1995 r.)
- #223 (Credé, ex Kassel #352 w 1995 r.)
- #224 (Credé, ex Kassel #353 w 1995 r.)
- #261 (Wegmann, ex Kassel #365 w 2003 r.)
- #262 (Wegmann, ex Kassel #366 w 2003 r.)
- #263 (Wegmann, ex Kassel #361 w 2003 r.)
- #264 (Wegmann, ex Kassel #362 w 2003 r.)
- #265 (Wegmann, ex Kassel #358 w 2003 r.)
- #266 (Wegmann, ex Kassel #364 w 2003 r.)
- #271 (Credé, ex Kassel #354 w 2004 r.)
- #272 (Wegmann, ex Kassel #363 w 2004 r.)
na podstawie wikipedia.org, gorzowwielkopolski.naszemiasto.pl, komunikacja.org, infoair.pl, infotram.pl
opracował Wojciech Szłapacki ( fan004)