Encyklopedia

Konstal 805NS

dodane przez kasper1; zmodyfikowane przez MQ

Konstal 805NS to wąskotorowy tramwaj stycznikowy, zbudowany najpierw poprzez modernizację w 1984 roku czterech wagonów 805N, a potem w 1989 roku wyprodukowany w liczbie dziesięciu sztuk.

Charakterystyka

Wagony 805NS w odróżnieniu od wagonów 805N i 805Na odróżniają się przede wszystkim rozrządem stycznikowym, ręcznym zadajnikiem jazdy zamiast pedałów oraz prostą belką grzbietową, oraz opornikami na dachu (pierwsze egzemplarze z lat 1984–1987).

Historia i eksploatacja w Łodzi

W latach 1984–1987 roku MPK Łódź zmodernizowało cztery wagony z rodziny 805N z 1978 roku na stycznikowe wagony 805NS. Były nimi wagony #1435, #1450, #1451 oraz wagon 105NW z 1977 roku o numerze taborowym #1460. Z kolei w 1989 roku w fabryce Konstalu wyprodukowano serię informacyjną wagonów 805NS, która liczyła dziesięć sztuk. Wagony te charakteryzowały się prostą belką grzbietową. Nowe wagony otrzymały numery #1930–1939. W latach 1994–1995 wagony #1435 i #1460 zostały przebudowane na wagony 805Na z nowym pudłem, zaś #1450 został przebudowany dwa lata później. W tym samym roku wagon #1451 został przebudowany na wagon 805NCh charakteryzujący się rozrządem chopperowym firmy AEG. Prawdziwy odwrót od wagonów 805NS nastąpił w latach 2000–2001. Pierwsze 805NS z 1989 roku zostały przebudowane na 805N-Elin i 805N-ML z aparaturą firmy Woltan. Były to odpowiednio składy 1932+1933 i 1936+1937. W 2001 roku pozostała szóstka, czyli składy 1930+1931, 1934+1935 i 1938+1939 zostały przebudowane na wagony 805N-Elin charakteryzujące się asynchronicznymi silnikami. Żaden oryginalny wagon 805NS nie przetrwał do dziś.

opracował kasper1

Producent:
Konstal
Model:
805NS
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
4 (2-2-2-2)
Długość:
13500 mm
Szerokość:
2400 mm
Wysokość:
3060 mm
Liczba osi:
4
Masa własna:
16 800 kg
Wysokość podłogi:
910 mm
Liczba i moc silników:
4 × 40 kW
Liczba miejsc siedzących:
20
Liczba miejsc ogółem:
125
Rozstaw szyn:
1000 mm
Zobacz też: Konstal 105NW