Encyklopedia
MAN A35
dodane przez SOLARIS1850
Rodzina MAN A35 to rodzina i seria niskopodłogowych autobusów MIDI III generacji produkowana przez firmę MAN od 1998 do 2004. Autobusami z rodziny MAN A35 są: MAN NM223, MAN NM243, MAN NM253, MAN NM263, MAN NM283 oraz MAN NM293, różniące się zasadniczo tylko mocą silnika. Autobusy z serii A35 miały na celu rozszerzyć ofertę III generacji autobusów MAN-a o pojazdy klasy MIDI.
Historia powstania
Rodzina MAN A35 powstała w 1998 roku, gdy firma MAN zdecydowała się stworzyć serię autobusów jednoczłonowych klasy pojemności MIDI przystosowanych do ruchu miejskiego. Podstawowym modelem z serii A35 był MAN NM223 z silnikiem o mocy 220 KM, ale powstały również inne modele serii A35, różniące się zasadniczo tylko mocą silnika i układem drzwi. W 2005 roku MAN wypuścił na rynek serię MAN Lion’s City M, która była zmodernizowaną rodziną A35 opartą o rodzinę i gamę modeli Lion’s City.
Dane techniczne
Ze względu na pojemność rodzina MAN A35 jest zaliczana do rodziny autobusów MIDI. Autobusy A35 są dostępne w długościach od 8,5 do 10,5 m. Autobusy MAN A35 są wyposażone w silnik D 0836 LOH 03 lub D 0836 LOH 07 produkcji MAN-a o mocy 220, 240, 250, 260, 280 lub 290 koni mechanicznych, i skrzynię pięciobiegową VOITH D 851.3 albo ZF 5 HP 502 C. Autobusy posiadają dwoje drzwi w układzie 2-2-0 lub troje drzwi w układzie 2-2-2. Podłoga przy pierwszych drzwiach wznosi się na 320 mm nad jezdnią, a w pozostałych drzwiach na 340 mm nad jezdnią.
Wyposażenie
Autobusy z rodziny MAN A35 były przystosowane do przewozu ogólnie maksymalnie 92 pasażerów, czyli 22 pasażerów na miejscach siedzących i 70 pasażerów na stojąco przy konfiguracji drzwi 2-2-0, lub ogólnie maksymalnie 84 pasażerów, czyli 19 na miejscach siedzących i 65 na stojąco przy konfiguracji drzwi 2-2-2. Autobusy pod względem pozostałego wyposażenia były dostosowywane do specyfikacji i wymogów zamawiającego przewoźnika. Siedzenia w autobusie były standardowo ułożone w jeden rząd po dwa siedzenia z obu stron autobusu i dwa siedzenia z tyłu autobusu przodem do kierunku jazdy, lub brak tylnych siedzeń przy układzie drzwi 2-2-0, ponieważ nie było już miejsca. Podobnie ogrzewanie było dostosowywane do potrzeb zamawiającego przewoźnika. Najczęściej montowane były klasyczne dmuchawy, aczkolwiek występowały także pojazdy wyposażone w ogrzewanie konwektorowe, klimatyzację, czy również dodatkowe podgrzewanie podłogi pojazdu. Stanowisko kierowcy występowało w wersji otwartej albo półotwartej i wyposażone było w pulpit MAN-a, bądź też standardową konstrukcję produkcji VDO. Autobusy MAN A35 posiadały również systemy pomocnicze kierowcy ABS i ASR.
na podstawie Wikipedii i wiedzy własnej opracował SOLARIS1850
MAN D 0836LOH 07
176,52 kW (240 KM),
183,87 kW (250 KM),
191,23 kW (260 KM),
205,94 kW (280 KM),
213,29 kW (290 KM)