Encyklopedia
MAN A47
dodane przez Krzychu97
Rodzina MAN A47 to seria niskopodłogowych autobusów MIDI III generacji produkowana przez firmę MAN od 2005. Autobusami z rodziny MAN A47 są: MAN NL253-10,5, MAN NL263-10,5, MAN NL283-10,5 i MAN NL293-10,5, różniące się zasadniczo tylko mocą silnika. Autobusy z serii A47 miały na celu rozszerzyć ofertę zmodernizowanej III generacji autobusów MAN-a z linii Lion’s City o pojazdy klasy MIDI.
Historia powstania
Rodzina MAN A47 powstała w 2005 roku, gdy firma MAN zdecydowała się stworzyć serię autobusów jednoczłonowych klasy pojemności MIDI przystosowanych do ruchu miejskiego i podmiejskiego. Podstawowym modelem z serii A47 jest z MAN NL283-10,5 silnikiem o mocy 280 KM, ale powstały również inne modele serii A47, różniące się zasadniczo tylko mocą silnika i układem drzwi.
Dane techniczne
Ze względu na pojemność rodzina MAN A47 jest zaliczana do rodziny autobusów MIDI. Autobusy A47 są dostępne tylko i wyłącznie o długości 10,5 m. Pojazdy są wyposażone w silnik MAN D 0836 LOH 66 albo jego pochodne warianty produkcji MAN-a o mocy 250, 260, 280 lub 290 koni mechanicznych, i skrzynię sześciobiegową Voith D854.5, Voith D854.6, ZF 6AP1400B EcoLife albo ZF 6AP1200B EcoLife. Autobusy posiadają dwoje drzwi w układzie 2-2-0 albo 1-2-0, lub troje drzwi w układzie 2-2-2. Podłoga przy pierwszych drzwiach wznosi się na 320 mm nad jezdnią, a w pozostałych drzwiach na 340 mm nad jezdnią.
Wyposażenie
Autobusy z rodziny MAN A47 są przystosowane do przewozu ogólnie maksymalnie 83 pasażerów. Ilość miejsc siedzących i stojących jest zależna od układu drzwi oraz innych technicznych aspektów. Autobusy pod względem pozostałego wyposażenia były dostosowywane do specyfikacji i wymogów zamawiającego przewoźnika. Siedzenia w autobusie były standardowo ułożone w jeden rząd po dwa siedzenia z obu stron autobusu i dwa siedzenia z tyłu autobusu przodem do kierunku jazdy, lub opcjonalne wstawienie na tyle siedzeń klubowych przy układzie drzwi 2-2-0 lub 1-2-0. Podobnie ogrzewanie było dostosowywane do potrzeb zamawiającego przewoźnika. Najczęściej montowane były klasyczne dmuchawy, aczkolwiek występowały także pojazdy wyposażone w ogrzewanie konwektorowe, klimatyzację, czy również dodatkowe podgrzewanie podłogi pojazdu. Stanowisko kierowcy występowało w wersji otwartej albo półotwartej i wyposażone było w pulpit MAN-a, bądź też standardową konstrukcję produkcji VDO. Autobusy MAN A47 posiadają również systemy pomocnicze kierowcy ABS i ASR.
na podstawie Phototrans.pl, Phototrans.eu, Wikipedii i wiedzy własnej opracował Krzychu97
MAN D 0836 LOH 52,
MAN D 0836 LOH 66,
MAN D 0836 LOH 74,
MAN D 0836 LOH 78,
MAN D 0836 LOH 79
191,23 kW (260 KM),
205,94 kW (280 KM),
213,29 kW (290 KM)