Encyklopedia

MAN A47

dodane przez Krzychu97

Rodzina MAN A47 to seria niskopodłogowych autobusów MIDI III generacji produkowana przez firmę MAN od 2005. Autobusami z rodziny MAN A47 są: MAN NL253-10,5, MAN NL263-10,5, MAN NL283-10,5 i MAN NL293-10,5, różniące się zasadniczo tylko mocą silnika. Autobusy z serii A47 miały na celu rozszerzyć ofertę zmodernizowanej III generacji autobusów MAN-a z linii Lion’s City o pojazdy klasy MIDI.

Historia powstania

Rodzina MAN A47 powstała w 2005 roku, gdy firma MAN zdecydowała się stworzyć serię autobusów jednoczłonowych klasy pojemności MIDI przystosowanych do ruchu miejskiego i podmiejskiego. Podstawowym modelem z serii A47 jest z MAN NL283-10,5 silnikiem o mocy 280 KM, ale powstały również inne modele serii A47, różniące się zasadniczo tylko mocą silnika i układem drzwi.

Dane techniczne

Ze względu na pojemność rodzina MAN A47 jest zaliczana do rodziny autobusów MIDI. Autobusy A47 są dostępne tylko i wyłącznie o długości 10,5 m. Pojazdy są wyposażone w silnik MAN D 0836 LOH 66 albo jego pochodne warianty produkcji MAN-a o mocy 250, 260, 280 lub 290 koni mechanicznych, i skrzynię sześciobiegową Voith D854.5, Voith D854.6, ZF 6AP1400B EcoLife albo ZF 6AP1200B EcoLife. Autobusy posiadają dwoje drzwi w układzie 2-2-0 albo 1-2-0, lub troje drzwi w układzie 2-2-2. Podłoga przy pierwszych drzwiach wznosi się na 320 mm nad jezdnią, a w pozostałych drzwiach na 340 mm nad jezdnią.

Wyposażenie

Autobusy z rodziny MAN A47 są przystosowane do przewozu ogólnie maksymalnie 83 pasażerów. Ilość miejsc siedzących i stojących jest zależna od układu drzwi oraz innych technicznych aspektów. Autobusy pod względem pozostałego wyposażenia były dostosowywane do specyfikacji i wymogów zamawiającego przewoźnika. Siedzenia w autobusie były standardowo ułożone w jeden rząd po dwa siedzenia z obu stron autobusu i dwa siedzenia z tyłu autobusu przodem do kierunku jazdy, lub opcjonalne wstawienie na tyle siedzeń klubowych przy układzie drzwi 2-2-0 lub 1-2-0. Podobnie ogrzewanie było dostosowywane do potrzeb zamawiającego przewoźnika. Najczęściej montowane były klasyczne dmuchawy, aczkolwiek występowały także pojazdy wyposażone w ogrzewanie konwektorowe, klimatyzację, czy również dodatkowe podgrzewanie podłogi pojazdu. Stanowisko kierowcy występowało w wersji otwartej albo półotwartej i wyposażone było w pulpit MAN-a, bądź też standardową konstrukcję produkcji VDO. Autobusy MAN A47 posiadają również systemy pomocnicze kierowcy ABS i ASR.

na podstawie Phototrans.pl, Phototrans.eu, Wikipedii i wiedzy własnej opracował Krzychu97

Producent:
MAN (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg) Nutzfahrzeuge AG
Model:
A47
Liczba i układ drzwi:
2 (1-2-0), 2 (2-2-0), 3 (2-2-2)
Kategoria pojemności:
MIDI
Długość:
10500 mm
Szerokość:
2500 mm
Wysokość:
2880 mm
Liczba osi:
2
Masa własna:
ok. 11000 kg
Masa całkowita:
18000 kg
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
320 mm
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
340 mm
Silnik:
MAN D 0836 LOH 50,
MAN D 0836 LOH 52,
MAN D 0836 LOH 66,
MAN D 0836 LOH 74,
MAN D 0836 LOH 78,
MAN D 0836 LOH 79
Norma Euro:
EURO IV, EURO V, EURO VI
Układ silnika:
sześciocylindrowy rzędowy
Moc silnika:
183,87 kW (250 KM),
191,23 kW (260 KM),
205,94 kW (280 KM),
213,29 kW (290 KM)
Skrzynia biegów:
Voith D854.5,
Voith D854.6,
ZF 6 AP 1200B EcoLife,
ZF 6 AP 1400B EcoLife
Systemy ABS, ASR, EBS itp.:
ABS, ASR
Lata produkcji:
od 2005
rozstaw osi:
4395 mm
Zobacz też: MAN NL283-10,5 (A47)