Encyklopedia

Solaris Alpino 8,6

dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez man

25.11.2010
Uzupełniono informację o eksploatacji Solarisów Alpino 8,6 w Polsce, Niemczech i Hiszpanii. kajetansz
31.05.2009
Zaktualizowano informację nt. Solarisów Alpino w Europie. mike_1994

Marka Solaris pomyślała również o małych górskich miastach borykających się z problemem doboru odpowiednich środków Komunikacji Miejskiej. Przez nowy wygląd pojazd ten lekko różni się od wówczas produkowanych pojazdów marki Solaris.

Solaris Alpino 8,6 jest ośmiometrowym, niskopodłogowym pojazdem marki Solaris. Został on stworzony do obsługi górskich miast, przez co w autobusie został zastosowany silnik o większej mocy. Poza tym autobus w porównaniu do standardowych produktów marki Solaris zwężono o 15 cm. Z tego powodu na tylnej osi znajdują się opony typu „super single”. Cała jednostka napędzana jest silnikiem Cumminis ISBe4 250B mającym aż 250 koni mechanicznych. W tym wypadku skrzynią biegów zajął się Voith z pięciobiegowym modelem Diwa 854.5. Całość spełnia normę spalin Euro IV lub EEV <small>(Euro V)</small>.

Na swój pokład autobus może zabrać 13 pasażerów na miejscach siedzących i od 33 do 47 pasażerów na miejscach stojących. Mimo swoich gabarytów, autobus przystosowany jest do przewozu osób poruszających się na wózkach lub do przewozu wózków dziecięcych. Wejście zapewnia ręczna rampa o wymiarach 1000 x 905mm, znajdująca się w drugich drzwiach.

Konstrukcja autobusu wykonana jest z profilów ze stali nierdzewnej, natomiast poszycie boczne ze stali nierdzewnej i profilów aluminiowych. Ścianę czołową, tylną oraz dach wykonano z tworzyw sztucznych.

Ciepło w pojeździe zapewniają grzejniki konwektorowe oraz dwie dwustopniowe dmuchawy. Natomiast w upalne dni orzeźwiający chłód zapewniają dwa szyberdachy oraz dwukierunkowe wentylatory. Na życzenie klienta montowano także klimatyzację kabiny kierowcy lub przestrzeni pasażerskiej.
Po raz pierwszy pojazd został zaprezentowany na targach TRANSEXPO w 2006 roku.

Solaris Alpino w Polsce

W Polsce pierwszym odbiorcą tych pojazdów został ZKM w Augustowie, który zakupił trzy sztuki tych pojazdów, którym nadano numery 14 i 15. Pojazd numer 15 w 2007 roku wypożyczany był przez MKS Skarżysko Kamienna. W 2008 roku do Augustowa dojechał kolejny „jamnik” oznaczony numerem 16. On również był testowany w Czechach oraz dwóch polskich przedsiębiorstwach. W odróżnieniu od poprzednich dwóch pojazdów, „szesnastka” została bogato wyposażona – posiada klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, automat do sprzedaży biletów oraz monitoring pojazdu.

zdjęcie
Mały Solaris na dużej pętli
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 2009 roku na najmniejszy model Solarisa zdecydował się warszawski Mobilis. Było to podyktowane wymogami umowy na obsługę m. in. 20 brygad minibusowych na lata 2009-2016. Zgodnie z jej zapisami pierwsze minibusy miały pojawić się 1 grudnia 2009 roku, a pozostałe miały wejść do eksploatacji miesiąc później.

Warszawski przewoźnik zdecydował się na zakup 23 Solarisów Alpino. Wyboru dokonał na podstawie ceny, wcześniejszej współpracy z Solarisem oraz wolą unifikacji taboru. Pojazdy dostarczone do Warszawy (numery taborowe: A060 - A082) są bogato wyposażone – mają klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, monitoring, nową tapicerkę (z motywem kolumny Zygmunta), elektroniczne „korale” (warszawski odpowiednik „termometru”) czy wewnętrzny wyświetlacz LCD pokazujący trasę przejazdu. W autobusach zamontowano skrzynię biegów – ZF Ecolife oraz retarder (hamulec silnikowy).

Wszystkie z pojazdów - po zakończeniu umowy - zostały wycofane z eksploatacji w 2016 roku i sprzedane do włoskiego przewoźnika EAV Napoli. 

Solarisy Alpino w Austrii

Dwie sztuki zakupiło przedsiębiorstwo w Linz, natomiast jeden egzemplarz trafił do Stern & Hafferl w Gmunden. Wszystkie zostały wyprodukowane w 2008 roku.

Solarisy Alpino we Francji

Przewoźnik Dunois z miasta Orlean nabył dwa Solarisy w 2008 roku.

Solaris Alpino w Niemczech

Pod koniec 2010 roku po drogach naszego zachodniego sąsiada kursowało 14 autobusów spod Poznania. 2 sztuki zakupiło przedsiębiorstwo BSAG z Bremy, 3 Geldhauser Reisen z Hofolding, 4 VBR z Monachium, a 5 trafiło do przedsiębiorstwa LVB z Lipska.

Solaris Alpino w Grecji

zdjęcie
Jeden z 220 Alpino dla Aten zwiedził kawałek Poznania przed emigracją
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Do kraju słońca, bogów i oliwek polskie produkty w postaci Solarisów Alpino zawitały aż w ilości 220 sztuk. Wraz ze stoma przegubowymi Urbino 18 zasiliły flotę ateńskiego przewoźnika E.THE.L. Warto wspomnieć, że do tej pory jest to największy przetarg firmy Solaris. Najkrótsze „jamniki” dla Aten posiadają przyciemniane szyby, klimatyzację, przesuwne okna, miękkie siedzenia oraz rolety przeciwsłoneczne na każdą z szyb. W wyposażeniu można wymienić również elektryczną rampę dla wózków, monitoring wnętrza oraz elektrycznie zamykaną szybę w kabinie kierowcy. Wyposażone są w trzy diodowe wyświetlacze. Spełniają normę spalinową Euro IV.

Solaris Alpino w Hiszpanii

W lipcu 2010 Solaris modelem Alpino wszedł na kolejny rynek zagraniczny – Hiszpanię. Jedną sztukę najmniejszego modelu zamówiła spółka Transports Municipals del Gironès SA z Girony.

na podstawie: Wikipedia.pl, Solaris Bus&Coach, Solaris Club, Fotogaleria Transportowa TWB, Infobus
opracował: Michał Pilaszkiewicz
Uzupełnienie i aktualizacja: mxk, man

Producent:
Solaris
Model:
Alpino 8,6
Liczba i układ drzwi:
2 (1-2-0)
Kategoria pojemności:
MIDI
Długość:
8600 mm
Szerokość:
2400 mm
Wysokość:
2850 mm
Liczba osi:
2
Masa własna:
8600 – 10300 kg
Masa całkowita:
14400 kg
Wysokość podłogi:
320 mm (wysokość wejścia)
Silnik:
Cummins ISBe4
Cummins ISB6.7E5
Cummins ISB6.7E5
Cummins ISB6.7E6
Norma Euro:
Euro IV
Euro V
Euro VI
Moc silnika:
184 kW (250 KM)
180,3 kW (245 KM)
209 kW (284 KM)
187 kW (254 KM)
Skrzynia biegów:
Voith Diwa 6
ZF Ecolife
Systemy ABS, ASR, EBS itp.:
ABS, ASR, EBS
Liczba miejsc siedzących:
9 - 16
Liczba miejsc stojących:
30 - 51
Liczba miejsc ogółem:
46 - 60
Lata produkcji:
2006-2018
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie