Encyklopedia

description Solaris Alpino 8,6

dodane 31.01.2008, godz. 23:42 przez zdjęcie profilowe użytkownika mike_1994 mike_1994; zmodyfikowane 25.11.2010, godz. 13:00 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz

25.11.2010
Uzupełniono informację o eksploatacji Solarisów Alpino 8,6 w Polsce, Niemczech i Hiszpanii. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
31.05.2009
Zaktualizowano informację nt. Solarisów Alpino w Europie. zdjęcie profilowe użytkownika mike_1994 mike_1994
Marka Solaris pomyślała również o małych górskich miastach borykających sie z problemem doboru odpowiednich środków Komunikacji Miejskiej. Przez nowy wygląd pojazd ten lekko różni się od dotychczas produkowanych pojazdów marki Solaris.

Solaris Alpino 8,6 jest ośmiometrowym, niskopodłogowym oraz najmłodszym pojazdem marki Solaris. Został on stworzony do obsługi górskich miast, przez co w autobusie został zastosowany silnik o większej mocy. Poza tym autobus w porównaniu do standardowych produktów marki Solaris zwężono o 15 cm. Z tego powodu na tylnej osi znajdują się opony typu "super singiel". Cała jednostka napędzana jest silnikiem Cumminis ISBe4 250B mającym aż 250 koni mechanicznych. W tym wypadku skrzynią biegów zajął się Voith z pięciobiegowym modelem Diwa 854.5. Całość spełnia normę spalinowa Euro IV, lecz na życzenie klienta może spełniać już normę Euro V lub EEV.

Na swój pokład autobus może zabrać 13 pasażerów na miejscach siedzących i od 33 do 47 pasażerów na miejscach stojących. Mimo swoich gabarytów autobus przystosowany jest do przewozu osób poruszających się na wózkach inwalidzkich lub do przewozu wózków dziecięcych. Wejście zapewnia ręczna rampa o wymiarach 1000 x 905mm, znajdująca się w drugich drzwiach.

Konstrukcja autobusu wykonana jest z profilów ze stali nierdzewnej, natomiast poszycie boczne ze stali nierdzewnej i profilów aluminiowych. Ścianę czołową, tylną oraz dach wykonano z tworzyw sztucznych.

Ciepło w pojeździe zapewniają grzejniki konwektorowe oraz dwie dwustopniowe dmuchawy. Natomiast w upalne dni orzeźwiający chłód zapewniają dwa szyberdachy oraz dwukierunkowe wentylatory. Na życzenie klienta może być również zamontowana klimatyzacja kabiny kierowcy lub przestrzeni pasażerskiej.
Po raz pierwszy pojazd został zaprezentowany na targach TRANSEXPO w 2006 roku.

Solaris Alpino w Polsce



W Polsce pierwszym odbiorcą tych pojazdów został ZKM w Augustowie, który zakupił trzy sztuki tych pojazdów. Jeżdżą one po ulicach Augustowa z numerami 14 i 15. Pojazd numer 15 w 2007 roku wypożyczany był przez MKS Skarżysko Kamienna. W 2008 roku do Augustowa dojechał kolejny "jamnik" oznaczony numerem 16. Do tej pory był testowany w Czechach oraz dwóch polskich przedsiębiorstwach. W odróżnieniu od poprzednich dwóch pojazdów, „szesnastka” jest bogato wyposażona – posiada klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, automat do sprzedaży biletów oraz monitoring pojazdu.

W 2009 roku na najmniejszy model Solarisa zdecydował się warszawski Mobilis. Było to podyktowane wymogami umowy na obsługę m. in. 20 brygad minibusowych na lata 2009 -2016. Zgodnie z jej zapisami pierwsze minibusy miały pojawić się 1 grudnia 2009 roku, a pozostałe miały wejść do eksploatacji miesiąc później. Warszawski przewoźnik zdecydował się na zakup 23 Solarisów Alpino. Wyboru dokonał na podstawie ceny, wcześniejszej współpracy z Solarisem oraz wolą unifikacji taboru. Pojazdy dostarczone do Warszawy (numery taborowe: A060 - A082) są bogato wyposażone – mają klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, monitoring, nową tapicerkę (z motywem kolumny Zygmunta), elektroniczne „korale” (warszawski odpowiednik „termometru”) czy wewnętrzny wyświetlacz LCD pokazujący trasę przejazdu. Z nowości w mechanice pojazdu trzeba odnotować nową skrzynię biegów – ZF Ecolife oraz zastosowanie retardera (hamulca silnikowego). Solarisy Alpino obsługują linie: 149, 202, 204, 208, 211, 212, 311 oraz 505. Okazjonalnie zastępują też na innych liniach zdefektowane autobusy Mobilisu.

Solarisy Alpino w Austrii



Do tej pory dwie austriackie firmy pokusiły się polskie wynalazki. Dwie sztuki zakupiło przedsiębiorstwo w Linz, natomiast jeden egzemplarz trafił do Stern & Hafferl w Gmunden. Wszystkie zostały wyprodukowane w 2008 roku.

Solarisy Alpino we Francji



Przewoźnik Dunois z miasta Orlean nabył dwa Solarisy w 2008 roku.

Solaris Alpino w Niemczech



Pod koniec 2010 roku po drogach naszego zachodniego sąsiada kursowało 14 autobusów spod Poznania. 2 sztuki zakupiło przedsiębiorstwo BSAG z Bremy, 3 Geldhauser Reisen z Hofolding, 4 VBR z Monachium, a 5 trafiło do przedsiębiorstwa LVB z Lipska.

Solaris Alpino w Grecji



Do kraju słońca, bogów i oliwek polskie produkty w postaci Solarisów Alpino zawitały aż w ilości 220 sztuk. Wraz ze stoma przegubowymi Urbino 18 zasiliły flotę ateńskiego przewoźnika E.THE.L. Warto wspomnieć, że do tej pory jest to największy przetarg firmy Solaris. Najkrótsze "jamniki" dla Aten posiadają przyciemniane szyby, klimatyzację, przesuwne okna, miękkie siedzenia oraz rolety przeciwsłoneczne na każdą z szyb. W wyposażeniu można wymienić również elektryczną rampę dla wózków, monitoring wnętrza oraz elektrycznie zamykaną szybę w kabinie kierowcy. Wyposażone są w trzy diodowe wyświetlacze. Spełniają normę spalinową Euro IV.

Solaris Alpino w Hiszpanii



W lipcu 2010 Solaris modelem Alpino wszedł na kolejny rynek zagraniczny – Hiszpanię. Jedną sztukę najmniejszego modelu zamówiła spółka Transports Municipals del Gironès SA z Girony.
na podstawie: Wikipedia.pl, Solaris Bus&Coach, Solaris Club, Fotogaleria Transportowa TWB, Infobus
opracował: Michał Pilaszkiewicz
Uzupełnienie: mxk