Encyklopedia

description Düwag B4

dodane 20.08.2005, godz. 20:35 przez Jacek; zmodyfikowane 6.09.2005, godz. 20:34 przez lhb178

Produkcję wagonów serii B4 - podobnie jak GT6, GT8 i pochodnych T4 - rozpoczęto w latach 50. ubiegłego wieku w zachodnich Niemczech. Konstrukcja została opracowana przez Düwag. Jest to czteroosiowa doczepa bierna wyposażona w sprzęgi Scharfenberga umożliwiające łączenie ich z każdym z wyżej wymienionych typów oraz pulpit manewrowy z tyłu, który ułatwia manewrowanie takim składem. Niedługo po zaprojektowaniu licencję na produkcję doczep sprzedano wielu fabrykom, dzięki czemu wagony te w bardzo wielu wersjach (jedną z takich wersji są wagony B4 (l)) bardzo szybko rozpowszechniły się w RFN. Jednym z zakładów produkującym licencyjne doczepy B4 (i nie tylko) była fabryka MANa w Norymberdze. To właśnie wagony z Norymbergi w 1989 roku jako pierwsze trafiły do Polski – Kraków zakupił wówczas dużą partię używanego taboru zza zachodniej granicy.

Do Szczecina pierwsze wagony B4 trafiły pod koniec 1996 roku w ramach zakupów używanego taboru z Düsseldorfu. Łącznie z wagonami z Frankfurtu nad Menem sprowadzono 11 doczep (w tym 1 dwukierunkowa, 1 typu B4(m) i 4 typu B4(l)), z których jedynie 6 weszło do eksploatacji. Z wagonów z Düsseldorfu do tej chwili, dzięki staraniom członków Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej, przetrwał tylko jeden (953II), którego świetność przywracana jest na zajezdni Pogodno za pomocą środków własnych Towarzystwa.
na podstawie danych MZK Szczecin oraz informacji własnych
opracował: Jacek Kurek

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 1
Średni wiek pojazdu: 59,00 lat
nr tab. typ rok prod. rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
953II B4 1960 30.11.1997 Muzeum Techniki ex 1678 (Düsseldorf) w 1997 r. ex TW-3 w 06.2001 r.