Encyklopedia
Düwag B4
dodane przez Jacek; zmodyfikowane przez fan004
Produkcję wagonów serii B4 - podobnie jak GT6, GT8 i pochodnych T4 - rozpoczęto w latach 50. ubiegłego wieku w zachodnich Niemczech. Konstrukcja została opracowana przez Düwag. Jest to czteroosiowa doczepa bierna wyposażona w sprzęgi Scharfenberga umożliwiające łączenie ich z każdym z wyżej wymienionych typów oraz pulpit manewrowy z tyłu, który ułatwia manewrowanie takim składem. Niedługo po zaprojektowaniu licencję na produkcję doczep sprzedano wielu fabrykom, dzięki czemu wagony te w bardzo wielu wersjach (jedną z takich wersji są wagony B4 (l)) bardzo szybko rozpowszechniły się w RFN. Jednym z zakładów produkującym licencyjne doczepy B4 (i nie tylko) była fabryka MANa w Norymberdze. To właśnie wagony z Norymbergi w 1989 roku jako pierwsze trafiły do Polski – Kraków zakupił wówczas dużą partię używanego taboru zza zachodniej granicy.
Do Szczecina pierwsze wagony B4 trafiły pod koniec 1996 roku w ramach zakupów używanego taboru z Düsseldorfu. Łącznie z wagonami z Frankfurtu nad Menem sprowadzono 11 doczep (w tym 1 dwukierunkowa, 1 typu B4(m) i 4 typu B4(l)), z których jedynie 6 weszło do eksploatacji.
Z wagonów z Düsseldorfu do tej chwili, dzięki staraniom członków Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej, przetrwał wagon 953II, którego świetność została przywrócona do stanu pierwotnego, i w chwili obecnej odrestaurowany wagon, można oglądać na wystawie w Muzeum Techniki i Komunikacji.
na podstawie danych MZK Szczecin oraz informacji własnych
opracował: Jacek Kurek
Średni wiek pojazdu: 63,00 lat
nr tab. | typ | rok prod. | rozp. eksp. | zajezdnia | ex | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
953II | B4 | 1960 | 30.11.1997 | Muzeum Techniki | ex 1678 (Düsseldorf) w 1997 r. | ex TW-3 w 06.2001 r. |