Encyklopedia

Düwag B4

dodane przez Jacek; zmodyfikowane przez man

Produkcję wagonów serii B4 - podobnie jak GT6, GT8 i pochodnych T4 - rozpoczęto w latach 50. ubiegłego wieku w zachodnich Niemczech. Konstrukcja została opracowana przez Düwag. Jest to czteroosiowa doczepa bierna wyposażona w sprzęgi Scharfenberga umożliwiające łączenie ich z każdym z wyżej wymienionych typów oraz pulpit manewrowy z tyłu, który ułatwia manewrowanie takim składem. Niedługo po zaprojektowaniu licencję na produkcję doczep sprzedano wielu fabrykom, dzięki czemu wagony te w bardzo wielu wersjach (jedną z takich wersji są wagony B4 (l)) bardzo szybko rozpowszechniły się w RFN. Jednym z zakładów produkującym licencyjne doczepy B4 (i nie tylko) była fabryka MANa w Norymberdze. To właśnie wagony z Norymbergi w 1989 roku jako pierwsze trafiły do Polski – Kraków zakupił wówczas dużą partię używanego taboru zza zachodniej granicy.

Do Szczecina pierwsze wagony B4 trafiły pod koniec 1996 roku w ramach zakupów używanego taboru z Düsseldorfu. Łącznie z wagonami z Frankfurtu nad Menem sprowadzono 11 doczep (w tym 1 dwukierunkowa, 1 typu B4(m) i 4 typu B4(l)), z których jedynie 6 weszło do eksploatacji.

Z wagonów z Düsseldorfu do tej chwili, dzięki staraniom członków Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej, przetrwał wagon 953II, którego świetność została przywrócona  do stanu pierwotnego, i w chwili obecnej odrestaurowany wagon, można oglądać na wystawie w Muzeum Techniki i Komunikacji.

na podstawie danych MZK Szczecin oraz informacji własnych
opracował: Jacek Kurek


Liczba pojazdów spełniających kryteria: 1
Średni wiek pojazdu: 60,00 lat
nr tab. typ rok prod. rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
953II B4 1960 30.11.1997 Muzeum Techniki ex 1678 (Düsseldorf) w 1997 r. ex TW-3 w 06.2001 r.