Encyklopedia

Düwag B4 (l)

dodane przez Jacek; zmodyfikowane przez konjo

Wagony typu l (mała litera „L”) w rzeczywistości są wagonami B4. W swoim rodzinnym Frankfurcie nad Menem podobnie do każdego typu wagonu otrzymały indywidualne oznaczenie. W Szczecinie nie zmieniono oznaczeń tych wagonów, prawdopodobnie z powodu kilku różnic konstrukcyjnych.

Wagony typu l w liczbie 4 sztuk sprowadzono do naszego miasta w 1997 roku i wszystkie trafiły do zajezdni Niemierzyn. Tylko 3 weszły do eksploatacji. Ostatni wycofano z eksploatacji w ostatni dzień roku 2002. Był to wagon 551, który 3 miesiące po wykonaniu ostatniego kursu został przeniesiony na zajezdnię Pogodno, gdzie własnymi siłami członków Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej przywrócono mu nieco dawnej świetności. Inny z wagonów (552) po wycofaniu z eksploatacji miał zostać przebudowany na „dyspozytornię na kółkach”. W zamierzeniu miała być ona wykorzystana w czasie planowanego remontu budynku zajezdni Niemierzyn. Do remontu jednak nigdy nie doszło, a zajezdnię zamknięto.
na podstawie danych MZK Szczecin oraz informacji własnych
opracował: Jacek Kurek
Dane techniczne:
długość: 13,58 m
szerokość: 2,10 m
wysokość: 3,35 m
masa własna: 10,3 t
ilość osi: 4
ilość miejsc ogółem/siedzących: 121/31
lata produkcji: 1957-1966 (egzemplarze szczecińskie)
Producent:
Düwag
Model:
B4 (l)
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
3 (1-2-2)
Długość:
13,58 m
Szerokość:
2,10 m
Wysokość:
3,35 m
Liczba osi:
4
Masa własna:
10 300 kg
Wysokość podłogi:
brak danych
Liczba i moc silników:
brak
Liczba miejsc siedzących:
31
Liczba miejsc ogółem:
121
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
4/0

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 1
Średni wiek pojazdu: 64,00 lat
nr tab. typ rok prod. rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
551 l 1957 30.11.1997 Muzeum Techniki ex 1236 (Frankfurt) w 11.1997 r.