Encyklopedia
Tatra B6A2D
dodane przez kajetansz; zmodyfikowane przez
man







Już w 1978 roku zakłady ČKD podjęły rozmowy z przedsiębiorstwami komunikacyjnymi w NRD na temat następcy tramwaju B4D. Wraz z dwoma pierwszymi egzemplarzami T6A2D wyprodukowano prototyp wagonu doczepnego B6A2D, który również dostarczono do Drezna. W 1991 wszystkie trzy eksperymentalne wozy przeznaczono do celów wycieczkowych. Kursowały w ten sposób do 2002 roku, a następnie wagon B6A2D został zezłomowany.
W sumie wyprodukowano 87 sztuk B6A2D, które do końca 1991 dostarczono do Berlina, Drezna, Lipska, Magdeburga i Rostoku. Część wagonów B6A2D dostarczono także do Schwerin, ale fabrycznie nowe przekazano do Magdeburga.
B6A2D
- B – čtyřnápravový běžný tramvajový vůz (czteroosiowy tramwaj doczepny bez silnika)
- 6 – tramwaj szóstej generacji
- A – jednokierunkowy tramwaj o odstępie czopów skręt 6,7 m
- 2 – szerokość tramwaju 2,2 m
- D – symbol kraju docelowego w tym wypadku NRD
Budowa wagonu
B6A2D jest tramwajem wysokopodłogowym z trzema parami harmonijkowych drzwi, przy czym warto dodać, że w Berlinie w czasie modernizacji floty zastąpiono je płatami odskokowo-wychylnymi. Tramwaj jest doczepą bierną, więc nie posiada silnika.
Eksploatacja
Eksploatację B6A2D rozpoczęto w Dreźnie w 1985, już w 1988 z nowych wozów mogli skorzystać mieszkańcy Berlina i Lipska, a rok później rozpoczęły pracę przewozową w Magdeburgu i Rostoku. Przedsiębiorstwa komunikacyjne w NRD wykorzystywały je w dwóch konfigurajcachPo zjednoczeniu Niemiec i na fali dotacji płynących od rządu na wyrównanie stanu gospodarczego byłej NRD i RFN zaczęto modernizować posiadane wagony. Otrzymały one wówczas m.in.:
- nową podłogę,
- nowe oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne,
- system informacji pasażerskiej,
- przyciski otwierania drzwi przez pasażera.
Tramwaje B6A2D są eksploatowane po dziś dzień w Magdeburgu. Pozostałe wagony B6A2 zezłomowano (Drezno, Lipsk), sprzedano (Rostock) lub odstawiono (Berlin). W 2016 roku 14 wagonów B6A2D (wraz z KT4Dt oraz T6A2D) trafiło do Aleksandrii w Egipcie.
B6A2D w Berlinie
Między 1988, a 1991 rokiem dostarczono do Berlina 59 egzemplarzy tramwaju B6A2D. Na samym początku przydzielono je do zajezdni Marzahn skąd jako tzw. „Großzug” (T6A2D+T6A2D+B6A2D) wyjeżdżały na najbardziej obciążone trasy miasta. Od 1991 roku takie potrójne składy wyjeżdżały również z berlińskiej zajezdni Köpenick. W 1992 pierwszy wagon B6A2D pojechał do Mittenwalde w celu przejścia modernizacji. W 1993 tramwaje B6A2D wyjeżdżały również z zajezdni Niederschönhausen obsługując sieć tramwajową w dzielnicy Pankow. Po powrocie pierwszego zmodernizowanego wagonu w 1993 roku zaprezentowano go prasie, po czym wszystkie wagony po modernizacji skierowano do zajezdni Niederschönhausen i Schöneweide/Köpenick, z których wyjeżdżały na trasy jako doczepy wagonów T6A2D. Do 1996 roku zmodernizowano wszystkie wagony. Od 1 października 2000 roku wszystkie wagony B6A2D skierowano do zajezdni Schöneweide/Köpenick, z której do 2002 roku wyjeżdżały na okoliczne trasy. W 2002 roku wszystkie tramwaje B6A2D odstawiono, a część zezłomowano.
B6A2D w Dreźnie
Do Drezna przybyły jedynie B6A2D prototypu z tzw. serii zerowej. Drezno nigdy nie otrzymało seryjnie wyprodukowanych wagonów B6A2D. Ich eksploatacja liniowa nie ma długiej historii, gdyż tylko jeden skład T6A2D+T6A2D+B6A2D kursował na linii 3. Obecnie nie istnieje w Dreźnie żaden wagon B6A2D
B6A2D w Lipsku
Między 1988, a 1991 rokiem dostarczono 14 tramwajów B6A2D do tego saksońskiego miasta. Tramwaje były podobnie jak ich poprzednicy B4D przystosowane do jazd jako tzw. Großzugi. Po przełomie 1989/1990 nie dostarczano kolejnych wagonów z Czechosłowacji.
Tramwaje te poddano tylko w niewielkiej mierze modernizacjom, okna w przedziale pasażerskim były identyczne z oryginalnymi. Z eksploatacji wycofano je 30 listopada 2007 roku.
B6A2D w Magdeburgu
W 1989 roku dostarczono do Magdeburga 3 wagony B6A2D, po czym rok później dostarczono 3 kolejne przeznaczone dla Szwerina. Podobnie jak w Lipsku wagony nie przechodziły wielu modernizacji, przez co są bardzo podobne do swego stanu pierwotnego.
B6A2D w Rostocku
Na początku 1990 roku dostarczono do Rostocku 6 sztuk wagonów B6A2D, które po połączeniu z T6A2D wyjechały 23 kwietnia 1990 roku na linię 2 jako tzw. Großzug. Wagony przybyły do Rostocku krótko po tym, jak zmieniło się malowanie wozów w tym nadbałtyckim mieście na niebieskie z białym paskiem nad oknami i szarym fartuchem. Zaraz po przybyciu wagonom zamontowano nowe wyświetlacze. W 1996 roku odstawiono wszystkie 6 sztuk wagonów B6A2D bez poddawania ich modernizacji po czym sprzedano je do węgierskiego Szeged w 2005 roku.
B6A2D w Schwerinie
B6A2D w Schwerinie były eksploatowane jedynie przez rok. Pojawiły się tam w 1989 roku w liczbie trzech sztuk i nie otrzymały nawet numerów taborowych. Rok później wszystkie wagony przekazano do Magdeburga.
B6A2D w Szeged
Tramwaje B6A2D przybyły do Szeged w 2005 roku z myślą o przerobieniu ich na wozy motorowe dla tramwajów T6A2H. Pierwsze jazdy próbne takiego wozu odbyły się 13 listopada 2007 roku. Tramwaj wyposażono w przedni pulpit sterowniczy, tyrystorowy rozruch, pantograf, a wózki pochodziły z tramwaju typu T4D z Drezna.
B6A2D w Szczecinie?
Już w marcu 2007 roku na niemieckich forach internetowych zaczęły pojawiać się pogłoski o sprzedaży wagonów B6A2D wraz z wagonami motorowymi T6A2D do Szczecina. Na początku kwietnia 2007 roku „Głos Szczeciński” opublikował informację jakoby 3 tramwaje B6A2D i T6A2D na początku maja miały przyjechać do Szczecina na jazdy próbne. Tramwaje te jednak nie przyjechały i ostatecznie nie zostały zakupione.
na podstawie: Straßenbahn Dresden, Wikipedia.pl, Wikipedia.cs, Wikipedia.de,
Straßenbahnen der Bauart Tatra, Tatra-Straßenbahn - Typ T6A2 / B6A2, Berlin-Straba
opracował: Kajetan Szmuciński
aktualizacja: man