Encyklopedia
Tatra B6A2D
dodane przez kajetansz; zmodyfikowane przez
kajetansz
09.12.2007
Dodano informację o zakończeniu eksploatacji tramwajów B6A2D w Lipsku.
kajetansz
26.11.2007
Dodano informacje o planowanym zakończeniu eksploatacji tramwajów B6A2D w Lipsku.
kajetansz
13.11.2007
Zaktualizowano informacje o tramwajach B6A2D w Szeged.
kajetansz
12.11.2007
Dodano informację o planach BVG Berlin wobec wozów B6A2D.
kajetansz
23.06.2007
Dodano informacje, że tramwaje <b>B6A2D</b> nie przybyły do Szczecina na jazdy próbne i z ich zakupu zrezygnowano.
kajetansz
01.05.2007
Dodano informacje o eksploatacji tramwajów <b>B6A2D</b> w Berlinie, Dreźnie, Lipsku, Magdeburgu, Rostoku, Szwerinie i Szeged.
kajetansz
03.04.2007
Dodano informację o planowanym przyjeździe wagonów na jazdy próbne do Szczecina.
kajetansz
Już w 1978 roku zakłady ČKD podjęły rozmowy z przedsiębiorstwami komunikacyjnymi w NRD na temat następcy tramwaju B4D. Wraz z dwoma pierwszymi egzemplarzami T6A2D wyprodukowano prototyp wagonu doczepnego B6A2D, który również dostarczono do Drezna. W 1991 wszystkie trzy eksperymentalne wozy przeznaczono do celów wycieczkowych. Kursowały w ten sposób do 2002 roku, a następnie wagon B6A2D został zezłomowany.
W sumie wyprodukowano 87 sztuk B6A2D, które do końca 1991 dostarczono do Berlina, Drezna, Lipska, Magdeburga i Rostoku. Co prawda, część wagonów B6A2D dostarczono także do Schwerin, ale fabrycznie nowe przekazano do Magdeburga.
B6A2D
Budowa wagonu:
B6A2D jest tramwajem wysokopodłogowym z trzema parami harmonijkowych drzwi, przy czym warto dodać, że w Berlinie w czasie modernizacji floty zastąpiono je płatami odskokowo-wychylnymi. Tramwaj jest doczepą bierną, więc nie posiada silnika.
Eksploatację B6A2D rozpoczęto w Dreźnie w 1985, już w 1988 z nowych wozów mogli skorzystać mieszkańcy Berlina i Lipska, a rok później rozpoczęły pracę przewozową w Magdeburgu i Rostoku. Przedsiębiorstwa komunikacyjne w NRD wykorzystywały je w dwóch konfigurajcach
Po zjednoczeniu Niemiec i na fali dotacji płynących od rządu na wyrównanie stanu gospodarczego byłej NRD i RFN zaczęto modernizować posiadane wagony. Otrzymały one wówczas m. in.:
Tramwaje B6A2D są eksploatowane do tej pory w Lipsku i Magdeburgu, ale ich dni są już policzone. Pozostałe wagony B6A2 są zezłomowane (Drezno), sprzedane (Rostok) lub odstawione (Berlin).
Między 1988 a 1991 dostarczono do Berlina 59 egzemplarzy tramwaju B6A2D. Na samym początku przydzielono je do zajezdni Marzahn skąd jako tzw. "Großzug" (T6A2D+T6A2D+B6A2D) wyjeżdżały na najbardziej obciążone trasy miasta. Od 1991 roku takie potrójne składy wyjeżdżały również z berlińskiej zajezdni Köpenick. W 1992 pierwszy wagon b6A2D pojechał do Mittenwalde w celu przejścia modernizacji. W 1993 tramwaje b6A2D wyjeżdżały również z zajezdni Niederschönhausen obsługując sieć tramwajową w dzielnicy Pankow. Po powrocie pierwszego zmodernizowanego wagonu w 1993 roku zaprezentowano go prasie po czym wszystkie wagony po modernizacji skierowano do zajezdni Niederschönhausen i Schöneweide/Köpenick, z których wyjeżdżały na trasy jako doczepy wagonów T6A2D. Do 1996 roku zmodernizowano wszystkie wagony. Od 1 października 2000 roku wszystkie wagony B6A2D skierowano do zajezdni Schöneweide/Köpenick, z której do 2002 roku wyjeżdżały na okoliczne trasy. Od 2002 roku wszystkie tramwaje B6A2D odstawiono, a część już pocięto. BVG Berlin nie planuje pozostawienia ani jednego tramwaju typu B6A2D.
Jak już zostało napisane na początku do Drezna przybyły jedynie prototypu z tzw. serii zerowej. Drezno nigdy nie otrzymało seryjnie wyprodukowanych wagonów B6A2D. Ich eksploatacja liniowa nie ma długiej historii, gdyż tylko jeden skład T6A2D+T6A2D+B6A2D kursował na linii 3. Obecnie nie istnieje w Dreźnie żaden wagon B6A2D
Między 1988 a 1991 rokiem dostarczono 14 tramwajów B6A2D do tego saksońskiego miasta. Tramwaje były podobnie jak ich poprzednicy B4D przystosowane do jazd jako tzw. Großzugi. Po przełomie 1989/1990 nie dostarczano kolejnych wagonów z Czechosłowacji.
Tramwaje te poddano tylko w niewielkiej mierze modernizacjom, do tej pory okna w przedziale pasażerskim są identyczne z oryginalnymi. Z eksploatacji wycofano je 30 listopada 2007 roku..
W 1989 roku dostarczono do Magdeburga 3 wagony B6A2D, po czym rok później dostarczono 3 kolejne przeznaczone dla Szwerina. Podobnie jak w Lipsku wagony nie przechodziły wielu modernizacji, przez co są bardzo podobne do swego stanu pierwotnego.
Na poczatku 1990 roku dostarczono do Rostoku 6 sztuk wagonów B6A2D, które po połączeniu z T6A2D wyjechały 23 kwietnia 1990 roku na linię 2 jako tzw. Großzug. Wagony przybyły do Rostoku krótko po tym jak zmieniło się malowanie wozów w tym nadbałtyckim mieście na niebieskie z białym paskiem nad oknami i szarym fartuchem. Zaraz po przybyciu wagonom zamontowano nowe wyświetlacze. W 1996 roku odstawiono wszystkie 6 sztuk wagonów B6A2D bez poddawania ich modernizacji po czym sprzedano je do węgierskiego Szeged w 2005 roku.
Episod tramwajów B6A2D w Szwerinie to tylko jednoroczny episod, gdyż po dostarczeniu 3 sztuk w 1989 roku, rok później wszystkie przekazano do Magdeburga. Te tramwaje nie otrzymały w Szwerinie nawet numerów taborowych.
Tramwaje B6A2D przybyły do Szeged w 2005 roku z myślą o przerobieniu ich na wozy motorowe dla tramwajów T6A2H. Pierwsze jazdy próbne takiego wozu odbyły się 13 listopada 2007 roku. Tramwaj wyposażono w przedni pulpit sterowniczy, tyrystorowy rozruch, pantograf, a wózki pochodzą z tramwaju typu T4D z Drezna.
Już w marcu 2007 roku na niemieckich forach internetowych zaczęły pojawiać się pogłoski o sprzedaży wagonów B6A2D wraz z wagonami motorowymi T6A2D do Szczecina. Na początku kwietnia 2007 roku "Głos Szczeciński" opublikował informację jakoby 3 tramwaje B6A2D i T6A2D na początku maja miały przyjechać do Szczecina na jazdy próbne. Tramwaje te jednak nie przyjechały i ostatecznie nie zostały zakupione.
W sumie wyprodukowano 87 sztuk B6A2D, które do końca 1991 dostarczono do Berlina, Drezna, Lipska, Magdeburga i Rostoku. Co prawda, część wagonów B6A2D dostarczono także do Schwerin, ale fabrycznie nowe przekazano do Magdeburga.
B6A2D
- B – čtyřnápravový běžný tramvajový vůz (czteroosiowy tramwaj doczepny bez silnika)
- 6 – tramwaj szóstej generacji
- A – jednokierunkowy tramwaj o odstępie czopów skręt 6,7 m
- 2 – szerokość tramwaju 2,2 m
- D – symbol kraju docelowego w tym wypadku NRD
Budowa wagonu:
B6A2D jest tramwajem wysokopodłogowym z trzema parami harmonijkowych drzwi, przy czym warto dodać, że w Berlinie w czasie modernizacji floty zastąpiono je płatami odskokowo-wychylnymi. Tramwaj jest doczepą bierną, więc nie posiada silnika.
Eksploatacja wagonu:
Eksploatację B6A2D rozpoczęto w Dreźnie w 1985, już w 1988 z nowych wozów mogli skorzystać mieszkańcy Berlina i Lipska, a rok później rozpoczęły pracę przewozową w Magdeburgu i Rostoku. Przedsiębiorstwa komunikacyjne w NRD wykorzystywały je w dwóch konfigurajcach
Po zjednoczeniu Niemiec i na fali dotacji płynących od rządu na wyrównanie stanu gospodarczego byłej NRD i RFN zaczęto modernizować posiadane wagony. Otrzymały one wówczas m. in.:
- nową podłogę,
- nowe oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne,
- system informacji pasażerskiej,
- przyciski otwierania drzwi przez pasażera.
Tramwaje B6A2D są eksploatowane do tej pory w Lipsku i Magdeburgu, ale ich dni są już policzone. Pozostałe wagony B6A2 są zezłomowane (Drezno), sprzedane (Rostok) lub odstawione (Berlin).
B6A2D w Berlinie
Między 1988 a 1991 dostarczono do Berlina 59 egzemplarzy tramwaju B6A2D. Na samym początku przydzielono je do zajezdni Marzahn skąd jako tzw. "Großzug" (T6A2D+T6A2D+B6A2D) wyjeżdżały na najbardziej obciążone trasy miasta. Od 1991 roku takie potrójne składy wyjeżdżały również z berlińskiej zajezdni Köpenick. W 1992 pierwszy wagon b6A2D pojechał do Mittenwalde w celu przejścia modernizacji. W 1993 tramwaje b6A2D wyjeżdżały również z zajezdni Niederschönhausen obsługując sieć tramwajową w dzielnicy Pankow. Po powrocie pierwszego zmodernizowanego wagonu w 1993 roku zaprezentowano go prasie po czym wszystkie wagony po modernizacji skierowano do zajezdni Niederschönhausen i Schöneweide/Köpenick, z których wyjeżdżały na trasy jako doczepy wagonów T6A2D. Do 1996 roku zmodernizowano wszystkie wagony. Od 1 października 2000 roku wszystkie wagony B6A2D skierowano do zajezdni Schöneweide/Köpenick, z której do 2002 roku wyjeżdżały na okoliczne trasy. Od 2002 roku wszystkie tramwaje B6A2D odstawiono, a część już pocięto. BVG Berlin nie planuje pozostawienia ani jednego tramwaju typu B6A2D.
B6A2D w Dreźnie
Jak już zostało napisane na początku do Drezna przybyły jedynie prototypu z tzw. serii zerowej. Drezno nigdy nie otrzymało seryjnie wyprodukowanych wagonów B6A2D. Ich eksploatacja liniowa nie ma długiej historii, gdyż tylko jeden skład T6A2D+T6A2D+B6A2D kursował na linii 3. Obecnie nie istnieje w Dreźnie żaden wagon B6A2D
B6A2D w Lipsku
Między 1988 a 1991 rokiem dostarczono 14 tramwajów B6A2D do tego saksońskiego miasta. Tramwaje były podobnie jak ich poprzednicy B4D przystosowane do jazd jako tzw. Großzugi. Po przełomie 1989/1990 nie dostarczano kolejnych wagonów z Czechosłowacji.
Tramwaje te poddano tylko w niewielkiej mierze modernizacjom, do tej pory okna w przedziale pasażerskim są identyczne z oryginalnymi. Z eksploatacji wycofano je 30 listopada 2007 roku..
B6A2D w Magdeburgu
W 1989 roku dostarczono do Magdeburga 3 wagony B6A2D, po czym rok później dostarczono 3 kolejne przeznaczone dla Szwerina. Podobnie jak w Lipsku wagony nie przechodziły wielu modernizacji, przez co są bardzo podobne do swego stanu pierwotnego.
B6A2D w Rostoku
Na poczatku 1990 roku dostarczono do Rostoku 6 sztuk wagonów B6A2D, które po połączeniu z T6A2D wyjechały 23 kwietnia 1990 roku na linię 2 jako tzw. Großzug. Wagony przybyły do Rostoku krótko po tym jak zmieniło się malowanie wozów w tym nadbałtyckim mieście na niebieskie z białym paskiem nad oknami i szarym fartuchem. Zaraz po przybyciu wagonom zamontowano nowe wyświetlacze. W 1996 roku odstawiono wszystkie 6 sztuk wagonów B6A2D bez poddawania ich modernizacji po czym sprzedano je do węgierskiego Szeged w 2005 roku.
T6A2D w Szwerinie
Episod tramwajów B6A2D w Szwerinie to tylko jednoroczny episod, gdyż po dostarczeniu 3 sztuk w 1989 roku, rok później wszystkie przekazano do Magdeburga. Te tramwaje nie otrzymały w Szwerinie nawet numerów taborowych.
B6A2D w Szeged
Tramwaje B6A2D przybyły do Szeged w 2005 roku z myślą o przerobieniu ich na wozy motorowe dla tramwajów T6A2H. Pierwsze jazdy próbne takiego wozu odbyły się 13 listopada 2007 roku. Tramwaj wyposażono w przedni pulpit sterowniczy, tyrystorowy rozruch, pantograf, a wózki pochodzą z tramwaju typu T4D z Drezna.
B6A2D w Szczecinie?
Już w marcu 2007 roku na niemieckich forach internetowych zaczęły pojawiać się pogłoski o sprzedaży wagonów B6A2D wraz z wagonami motorowymi T6A2D do Szczecina. Na początku kwietnia 2007 roku "Głos Szczeciński" opublikował informację jakoby 3 tramwaje B6A2D i T6A2D na początku maja miały przyjechać do Szczecina na jazdy próbne. Tramwaje te jednak nie przyjechały i ostatecznie nie zostały zakupione.
na podstawie: Straßenbahn Dresden, Wikipedia.pl, Wikipedia.cs, Wikipedia.de,
Straßenbahnen der Bauart Tatra, Tatra-Straßenbahn - Typ T6A2 / B6A2, Berlin-Straba
opracował: Kajetan Szmuciński
Straßenbahnen der Bauart Tatra, Tatra-Straßenbahn - Typ T6A2 / B6A2, Berlin-Straba
opracował: Kajetan Szmuciński
Zobacz też:
Tatra B3D
▪
Tatra B4D
▪
Tatra B6A2D
▪
Tatra KT4Dt
▪
Tatra T1
▪
Tatra T2
▪
Tatra T2SU
▪
Tatra T3
▪
Tatra T3D
▪
Tatra T3R
▪
Tatra T3SU
▪
Tatra T3YU
▪
Tatra T4D
▪
Tatra T5/T5A5
▪
Tatra T5B6
▪
Tatra T5C5
▪
Tatra T6A2B
▪
Tatra T6A2D
▪
Tatra T6A2H
▪
Tatra T6A5
▪
Tatra T6B5SU (T3M)/Tatra-Yug T3M
▪
Tatra T6C5
▪
Tatra T7B5