Encyklopedia

Pętla tramwajowo-autobusowa Basen Górniczy

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

21.08.2015
Dodano informację o historii modernizacji trasy do Basenu Górniczego wraz z pętlą jas59

Historia pętli

zdjęcie
"Floating Garden" w natarciu 2
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia tramwajowa w ciągu ulicy Gdańskiej po wojnie została oddana do użytku w grudniu 1948 roku.

W 1957 roku odbudowano tory przy moście Długim i na ulicy Gdańskiej wraz z budową nowej bocznicy kolejowej do istniejących w ciągu ulicy magazynów.
Wzrastający ruch w komunikacji tramwajowej i autobusowej wymusił budowę nieistniejącej przed wojną węzłowej pętli zapewniającej połączenia z prawym brzegiem Odry i Regalicy. Węzłem tym był Basen Kaszubski (Górniczy).

zdjęcie
Z wizytą na Basenie Górniczym
W 1957 roku został odbudowany Most Długi (imienia Jana Sobieskiego) i w związku z tym zmieniono trasy linii 2 i 8. Aby umożliwić bezproblemową jazdę na Most Długi wykonano rozjazdy przy zjeździe z ulicy Dworcowej na nabrzeże Weleckie i z nabrzeża Weleckiego na Most Długi. Trudności wynikające z eksploatacji tego odcinka torów tramwajowych zmusiło firmę do skrócenia trasy linii 2 w okresie pozaszczytowym - "dwójka" jeździła na ulicę Potulicką.

zdjęcie
Zavolviony Basen Górniczy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Jednak wzrastający ruch pasażerski wymusił zwiększenie częstotliwości kursowania linii 2 i 8. Spowodowało to zablokowanie Basenu Kaszubskiego ze względu na jego małą przepustowość. Zrezygnowano ze zwiększonej częstotliwości tych linii. W zamian uruchomiono dodatkową linię "D", która jeździła na trasie ulica Piłsudskiego (ulica Mariana Buczka) - Elektrownia Portowa (ulica Gdańska).

26 sierpnia 1964 roku zawieszona została komunikacja tramwajowa na prawobrzeże w związku z długotrwałą modernizacją ulicy Gdańskiej. Wzdłuż ulicy Gdańskiej tramwaje zastąpiła komunikacja autobusowa.

zdjęcie
Tatra oczekuje na pomoc w towarzystwie "stopiątki"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
2 stycznia 1973 roku przywrócono ponownie komunikację tramwajową na Basen Górniczy. Umożliwione, to zostało zakończeniem modernizacji (przebudowy) ulicy Gdańskiej wraz z budową pętli tramwajowej i stanowiskami postojowym dla nich, jak również stanowiskami postojowymi dla autobusów obsługujących mieszkańców prawobrzeża. Skrócono wszystkie linie autobusowe kursujące do śródmieścia przedłużone na czas remontu. Stałymi przystankami dla komunikacji autobusowej została pętla na Basenie Górniczym.

zdjęcie
Dąbska 120-tka w pełnej krasie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pętla przez wiele lat służyła pasażerom w celach przesiadkowych, umożliwiając przesiadkę na autobusy takich linii jak: 54, 55, 56, 62, 65, 71, 72, 73, 79, czy 84

28 lipca 2014 roku ruszyła przebudowa torowisk na trasie do Basenu Górniczego. W związku z tym wprowadzono zmiany w organizacji komunikacji miejskiej i organizacji ruchu związane z remontem torowisk. Zawieszona została komunikacja tramwajowa.

Na czas przebudowy uruchomiono autobusową komunikację zastępczą - powstała linia zastępcza 807 kursująca na trasie Basen Górniczy- Brama Portowa.


18 października 2014 roku pętla Basen Górniczy została wyłączona z eksploatacji. Przystanek końcowy autobusów kończących tu trasę przeniesiono na tymczasową pętlę Most Cłowy.

Modernizacja objęła torowiska wraz z siecią trakcyjną od przyczółku przed Mostem Długim do Basenu Górniczego wraz z przebudową pętli.

W miejscu starego, wybudowano nowy budynek o dwóch kondygnacjach, który użytkowany jest przez kasę biletową ZDiTM. W budynku znajdują się również pomieszczenia socjalne i sanitarne dla personelu z dyspozytornią na piętrze, z wejściem schodami od zewnątrz. Jest także osobna toaleta dla pasażerów przystosowana dla osób niepełnosprawnych. Wybudowano też budynek socjalny dla kierowców i motorniczych z aneksem kuchennym i sanitariatami. Istniejąca od lat prywatna piekarnio-cukiernia na terenie pętli po remoncie obiektu działa nadal.

zdjęcie
"Swingi" odpoczywają na pętli "Basen Górniczy"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
29 sierpnia 2015 roku pętla zarówno tramwajowa, jak i autobusowa została oddana do użytku, a na niej pojawiły się nowe linie: 93 i 96. Na pętli swojej trasy nie kończyły już jednak 65 i 79, które zostały skrócone do Ronda Ułanów Podolskich.

29 stycznia 2018 roku w związku z otwarciem nowego węzła przesiadkowego - Turkusowa z pętli zostały zabrane linie: 54, 55, 71, 79 i 84.

zdjęcie
Solaris na przerwie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Obecnie na pętli mają swój przystanek końcowy linie autobusowe:

Przez pętlę przejeżdżają także linie tramwajowe: 2, 7, 8 oraz autobusowe: A, B, C, G, H, 522, 531 i 532.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin biuletynów informacyjnych wydawanych WPKM, MZK, ZKM, enuncjacji prasowych oraz informacji własnych opracował: Janusz Światowy

aktualizacja: man