Encyklopedia

description Szczecin bez prądu - 8 kwietnia 2008

dodane 20.10.2008, godz. 21:42 przez stoch; zmodyfikowane 21.03.2020, godz. 17:44 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

Intensywne opady ciężkiego śniegu wieczorem i w nocy z 7 na 8 kwietnia 2008 roku zerwały dwie główne linie energetyczne przesyłające prąd do znacznej części województwa Zachodniopomorskiego, co skutkuje paraliżem Szczecina i większych miast w regionie. Niestety problem dotknął też komunikacji miejskiej Szczecina.

Nad ranem 8 kwietnia, około godziny 3:40 dyrekcja MZK została poinformowana, iż tramwaje z obydwu szczecińskich zajezdni nie wyjadą na trasy. Na szczęście opracowany był plan awaryjny na wypadek strajku motorniczych, który od kilku tygodni był w naszym mieście dość realny. Wykorzystano go i dzięki temu poruszanie się po naszym mieście było w ogóle możliwe.

Na ulice Szczecina wyjechały "za tramwaje" obsługiwane przez: SPA "Dąbie", SPA "Klonowica", SPPK, PKS Szczecin oraz PKS Gryfice.

Autobusy (zwłaszcza pospieszne) miały dość duże opóźnienia z powodu korków. Na odcinku od przystanku "Wyszyńskiego" do pętli "Basen Górniczy" autobusy te zatrzymywały się na wysokości przystanków tramwajowych. W dniu tym, tak jak planowano na wypadek strajku, tabor i kierowców z linii: 55 Bis, 61 Bis, D, E, 70 skierowano na "za tramwaje", a wyżej wymienione linie zawieszono na cały dzień. Zmniejszono też liczbę brygad na liniach 53, 60 i 67, zaś linia 51 kursowała według świątecznego rozkładu jazdy. Linie nocne kursowały bez zmian.

Od około godziny 4:50 zostały uruchomione następujące zastępcze linie autobusowe:

  • Linia 801: Plac Rodła - Plac Grunwaldzki - Plac Sprzymierzonych - Aleja Wojska Polskiego - Głębokie,
  • Linia 803: Las Arkoński – Arkońska – Niemierzyńska –  Krasińskiego – Wyzwolenia – Niepodległości – Brama Portowa – Plac Zawiszy – Czarnieckiego,
  • Linia 806: Gocław – Lipowa – Światowida – Wiszesława – Robotnicza – Lubeckiego – Dubois – Parkowa – Matejki – Malczewskiego – Plac Żołnierza Polskiego – Brama Portowa – Dworcowa – Kolumba – Nadodrzańska – Tama Pomorzańska – Smolańska – Budziszyńska – Pomorzany Dobrzyńska,
  • Linia 806 Bis: Ludowa – Lubeckiego – Dubois – Jana z Kolna – Dworcowa – Dworzec Główny,
  • Linia 807: Krzekowo – Żołnierska – Mickiewicza – Bohaterów Warszawy – Krzywoustego – Brama Portowa – Wyszyńskiego – Energetyków – Gdańska – Basen Górniczy,
  • Linia 808: Plac Rodła – Plac Grunwaldzki – Plac Sprzymierzonych – Piastów – Sikorskiego – Ku Słońcu – Kręta/Kwiatowa – Gumieńce,
  • Linia 812: Pomorzany Dobrzyńska – Budziszyńska – Powstańców Wielkopolskich – Piastów – Plac Sprzymierzonych – Plac Grunwaldzki – Plac Rodła – Wyzwolenia – Niemcewicza – Boguchwały – Dworzec Niebuszewo



Prąd w szczecińskich zajezdniach włączono około godziny 18. Jednak nie zdecydowano się w tym dniu już wypuścić składów na linie. Około godziny 21 zaczęło się sprawdzanie sieci pod kątem ewentualnych uszkodzeń.

Następnego poranka, 9 kwietnia 2008 roku tramwaje wróciły na ulice Szczecina.

Na podstawie wiedzy własnej
zredagowali Kamil Stochmal i Paweł Pieńkowski