Encyklopedia

description Mercedes Citaro

dodane 4.03.2008, godz. 20:15 przez Daniel; zmodyfikowane 3.10.2008, godz. 8:42 przez zdjęcie profilowe użytkownika Pepe Pepe

W roku 1997 podczas kongresu UITP w Stuttgarcie niemiecki producent pojazdów samochodowych – Mercedes zaprezentował nowy autobus miejski oznaczony nazwą Citaro. Rok później został on wprowadzony do seryjnej produkcji. Autobus ten cieszył się olbrzymim powodzeniem wśród przewoźników z całej Europy zachodniej oraz Wysp Brytyjskich. Także nasze rodzime przedsiębiorstwa komunikacyjne przekonały się co do olbrzymiego potencjału, który drzemie w autobusach rodem zza naszej zachodniej granicy, bowiem jeżdżą one także w Polskich miastach, takich jak np. Bydgoszcz, Łódź, Częstochowa czy Bielsko- Biała. Koncern Daimler AG postanowił kontynuować tę jakże udaną serie autobusów kolejną "generacją" Citaro, którą zaczęto produkować w połowie roku 2006. Rok po rozpoczęciu produkcji nowego modelu, czyli w roku 2007, ów autobus Mercedesa otrzymał nagrodę Bus Of The Year.

Nowa wersja ów Mercedesa wyróżnia się nowoczesnym wyglądem, który w porównaniu z konkurentami wypada bardzo dobrze. Przy natłoku zmian na zewnątrz jakimi różnią się modele z 1997 oraz 2006 roku, nie zapomniano także o kabinie kierowcy – zastosowano szybę o lepszych właściwościach termoizolacyjnych oraz do dyspozycji kierowcy oddano większą ilość schowków, a sam fotel prowadzącego umiejscowiony jest za sprawdzonym pulpitem VDO. W przestrzeni pasażerskiej zmiany czysto kosmetyczne, podróżujący docenią wygodne siedziska, zapewniające doskonałe trzymanie boczne oraz lepsze wykończenie ogólne autobusu. Układ siedzeń został nieznacznie zmieniony, a w całym wnętrzu jest o wiele ciszej niż w poprzedniku.

W modelu z 2006 roku, niemieccy inżynierowie pracowali także nad nowymi silnikami, które spełniają normy Euro 4 oraz Euro 5 wykorzystując technologię BlueTec. Jednostki napędowe nowego Citaro to trzy odmiany 6 cylindrowych silników, jedna o pojemności 6400 ccm posiadająca 286 KM, zaś druga 12- litrowa posiadająca w słabszej wersji 299 KM, a w mocniejszej - 354 konie. Autobusy te, dzięki nisko "zawieszonemu" momentowi obrotowemu (dla wersji 6400 ccm 1120 Nm, zaś dla wersji 12 litrowej odpowiednio dla słabszej i mocniejszej jednostki 1250Nm i 1600Nm) kierowca może być pewny, że pojazd nie będzie "ociągał się" podczas ruszania nawet przy pełnym obciążeniu.

Zmiany, które możemy zastać w nowej odsłonie obejmują także elementy zawieszenia. Niezależne zawieszenie osi przedniej zapewnia większy komfort jazdy, a sami kierowcy chwalą także zwrotność nowego Citaro, którą osiągnięto za pomocą ulepszonego układu kierowniczego.

Obie generacje dostępne są w 3 wariantach do jazdy po mieście, mianowicie 12-metrowej, 15-metrowej (oznaczonej symbolem "L") oraz 18 metrowej wersji "G". Dla przewoźników wykonujących przewozy międzymiastowe Mercedes przewidział kolejne 3 wersje: Ü – 12 metrów, – 13 metrów i – 15 metrów, dodatkowo, dla wersji z roku 2006 konstruktorzy przewidzieli 3 autobusy niskowejściowe w wersji miejskiej (12-metrowy Citaro LE) oraz międzymiastowej - 12-metrowy Citaro LE-Ü i 13-metrowy Citaro LE-MÜ.
na podstawie: Wikipedia.pl, Infobus, oraz wiedzy własnej
opracował: Daniel Olszewski