Encyklopedia

description Bombardier Cityrunner

dodane 13.11.2007, godz. 21:58 przez zdjęcie profilowe użytkownika Mario Mario; zmodyfikowane 30.07.2008, godz. 20:22 przez zdjęcie profilowe użytkownika Mareczek Mareczek

W 2000 roku MPK Łódź rozstrzygnęło konkurs na dostawę 15 nowoczesnych i w 100% niskopodłogowych tramwajów. Do konkursu stanęły cztery firmy: Adtranz, Alstom Transport, Bombardier Transportation oraz Siemens. Wygrał produkt kanadyjskiej firmy Bombardier. Zgodnie z umową, dwa wagony zostały wyprodukowane w fabryce w Wiedniu i dostarczone w całości do Łodzi. Pozostałe wagony zostały zmontowane w częściach przez MPK Łódź. Pierwszy z nich został dostarczony pod koniec 2001 roku. "Miejski biegacz" został skonstruowany w technice modułowej. Dostępny jest w wersji normalnotorowej, jak i wąskotorowej. Istnieje również możliwość wykorzystania tramwaju jako pojazdu dwukierunkowego.

Łódzki Cityrunner jest w wersją wąskotorową. Składa się z pięciu członów oddzielonych przegubami. Jest osadzony na trzech wózkach, z których dwa są napędowe, a jeden toczny. Człon drugi i czwarty wyposażone są w dwie pary drzwi, zaś w pierwszym i piątym członie umieszczono pojedyncze drzwi. Wszystkie drzwi są wychylno - odskokowe i otwierane przez pasażera za pomocą przycisków w drzwiach. Całkowita długość tramwaju typu Cityrunner wynosi 29,5 m i szerokość 2,3 m.

"Miejski biegacz" o masie całkowitej 34,2 t może pomieścić 291 pasażerów (w tym 58 na miejscach siedzących). Niska podłoga jest na całej długości. Napędzane są z czterema silnikami prądu przemiennego o łącznej mocy 400kW. Sterowanie wagonem odbywa się za pomocą ręcznego zadajnika jazdy, niestety bez funkcji wbudowanego czuwaka. W tyłu wagonu znajduje się również pulpit manewrowy. Kabina motorniczego wyposażona jest w klimatyzację, oraz podgrzewane szyby. System informacji głosowo-wizualnej jest pod sterownikiem firmy R&G 3000P. Cała aparatura elektryczna firmy Elin EBG umiejscowiona jest na dachu pojazdu. Tramwaj ten może rozpędzić się maksymalnie do 70 km/h. Odbierak prądu firmy Stemmann sterowany automatycznie zlokalizowany jest na środkowym członie.

Na debiut pierwszego tramwaju typu Cityrunner trzeba było trochę poczekać. Do eksploatacji wszedł w 28 marcu 2002 roku, zaś ostatnie trzy w styczniu 2003 roku. Wszystkie tramwaje tego typu stacjonują w zajezdni przy ulicy Telefonicznej i otrzymały numery 1201-1215. Obecnie tramwaje typu Cityrunner można spotkać na liniach 10 i 11. Warto napisać, że łódzkie tramwaje tego typu były testowane w Genewie oraz Walencji. Warto też napisać, że wszystkie Cityrunner’y nie są własnością MPK Łódź, lecz są w leasingu.
na podstawie: Wikipedia, PestkoPedia, Lubka, A., Stiasny, M. "Atlas tramwajów" Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań 2004 oraz informacji własnych
opracował: Mariusz Belko