Encyklopedia

Siemens Combino

dodane przez Mario ; zmodyfikowane przez man

zdjęcie
Poznański tramwaj Combino gotowy do odjazdu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 1996 roku firma Siemens wyprodukowała prototypowy w 100% procentach niskopodłogowy tramwaj typu Combino. Tramwaj tego typu został skonstruowany w technice modułowej, dzięki czemu w każdej chwili można było dodać, bądź odjąć jeden człon. Był dostępny w wielu wersjach od 18-54 metrów. Dostępny był również w wersji wąskotorowej. Istniała możliwość wykorzystania tramwaju jako pojazdu wahadłowego (dwukierunkowego). Czołowe ściany wykonano z tworzyw sztucznych, co ułatwiało ich wymianę w razie kolizji. Nadwozie wykonane było w całości z aluminium. Nie obyło się bez wad konstrukcyjnych. Były to mikropęknięcia na elementach mocowania dachu – alugripach. Firma zmuszona była do natychmiastowej naprawy wadliwych pojazdów. Obecnie tramwaje typu Combino można spotkać m.in. w: Amsterdamie, Augsburgu, Bazylei, Bernie, Budapeszcie, Düsseldorfie, Erfurcie, Hirosimie, Melbourne, Nordhausen, Poznaniu, Ulm i w Poczdamie.

Combino w Polsce

zdjęcie
Wnętrze poznańskiej wersji tramwaju serii Combino
W 2002 roku Poznań ogłosił przetarg na dostawę 14 niskopodłogowych tramwajów. Przetarg wygrała firma Siemens. Pierwsze tramwaje Combino o numerach 501-503 dostarczono w drugiej połowie 2003 roku i zadebiutowały na linii 14. Jest to 5-członowa, jednokierunkowa w 100% niskopodłogowa konstrukcja osadzona na 3 wózkach, z których dwa są napędowe, a jeden toczny. Wózki napędowe wyposażone są w hamulce postojowe, a wózek toczny posiada hamulce tarczowe sterowane hydrauliczne. Napędzany jest czterema silnikami asynchronicznymi prądu przemiennego o mocy 100 kW każdy. Trójfazowe silniki asynchroniczne prądu przemiennego są zasilane poprzez falowniki oparte na tranzystorach IGBT. Cała aparatura elektryczna umiejscowiona jest na dachu pojazdu. Człon drugi i czwarty wyposażone są w dwie i jedną parę drzwi, zaś w pierwszym i piątym członie umieszczono pojedyncze drzwi. Wszystkie drzwi są odskokowe i otwierane przez pasażera za pomocą przycisków w drzwiach. Sterowanie jazdą odbywa się za pomocą ręcznego zadajnika jazdy (zwanego joystickiem) wraz z wbudowanym czuwakiem. Każdy tramwaj jest wyposażony w klimatyzację kabiny motorniczego. Otrzymały również elektrycznie sterowane lusterko. Ogrzewanie przedziału pasażerskiego zapewniają nagrzewnice umieszczone pod siedzeniami i nawiewy sufitowe. Odbierak prądu firmy Stemmann sterowany automatycznie zlokalizowany jest na środkowym członie. Z powodu wad konstrukcyjnych do 2005 roku tylko część tramwajów Combino wyjechało na trasę. Reszta stała w zajezdni, czekając na usunięcie usterek.

na podstawie: Wikipedia oraz Piotr Dutkiewicz "Tramwaje w Poznaniu", Wydawnictwo Kolpress, Poznań 2005
opracował: Mariusz Belko
współpraca: Kajetan Szmuciński

Producent:
Siemens
Model:
Combino (wersja poznańska)
Liczba członów:
5
Liczba i układ drzwi:
5 (1-2-2-2-1)
Długość:
29,20 m
Szerokość:
2,4 m
Wysokość:
3,64 m
Liczba osi:
6
Masa własna:
32 380 kg
Wysokość podłogi:
300 mm
Liczba i moc silników:
4 x 100 kW
Liczba miejsc siedzących:
57
Liczba miejsc ogółem:
334
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie