Encyklopedia

Dennis Lance

dodane przez kasper1; zmodyfikowane przez MQ

Dennis Lance to jest angielski średniopodłogowy, standardowy autobus miejski produkowany przez angielską firmę Dennis Specialist Vehicles. Ltd od 1991 roku do 2000 roku.

Historia

Autobus Dennis Lance został zaprezentowany w 1991 roku na brytyjskim salonie motoryzacyjnym Coach & Bus Show. Autobus Dennis Lance był dostępny z nadwoziami brytyjskich firm takich jak Alexander, Plaxton, Northern Counties, Duple Metsec i Berkhof. Autobusy te oprócz popularności w Wielkiej Brytanii były eksportowane również do Hong Kongu, Singapuru, Nowej Zelandii i Malezji. Autobusy eksportowe oznaczono jako UMW-Dennis Lance. W 1993 roku zaprezentowano również niskopodłogowy wariant tego autobusu, czyli Dennis Lance SLF, którego wyprodukowano 105 sztuk. Wszystkie autobusy tego wariantu na nadwoziu Wright Pathfinder sprzedano do Londynu. Oprócz standardowej odmiany i niskopodłogowej w 1995 roku powstała również odmiana piętrowa autobusu Dennis Lance, czyli Dennis Arrow, która powstawała w liczbie 73 sztuk. Autobusy te karosowała firma Northern Counties i East Lancs. Produkcja autobusów tego typu zakończyła się w 2000 roku, a odmiany niskopodłogowe i piętrowe przestano produkować odpowiednio w 1996 i 1998 roku.

Trochę techniki

Autobusy Dennis Lance są napędzane silnikiem amerykańskiej firmy Cummins o oznaczeniu 6CT8 i posiadają automatyczną skrzynię 4HP500 niemieckiej firmy ZF.

Historia w Polsce

W 1992 roku MZK Warszawa weszły w kooperację z angielską firmą Dennis Specialist Vehicles Ltd. oraz z firmą karoseryjną Duple Metsec. Było to spowodowane modą na zachodnie produkty, która obowiązywała w pierwszej połowie lat 90. XX wieku. W planach było również otwarcie montowni autobusów Dennis w ORT zlokalizowanych przy ulicy Włościańskiej, niestety się skończyło na planach, ze względu na wysoką cenę wynosząca 2 miliardy złotych.

Eksploatacja w MZK/MZA Warszawa

W dniu 21.07.1992 roku na stan zajezdni Redutowa wpisano pierwszy autobus Dennis Lance. Pojazd ten otrzymał numer #4260 i trafił na obsługę linii pospiesznej F. Pod koniec 1992 roku autobus był również testowany w Czechosłowacji, a po powrocie z testów w Pradze otrzymał numer #6260. Wóz #6260 od braci z 1993 roku wyróżniał się drzwiami o niedzielonej szybie i tylnymi trzema filmami na numery linii, zamontowanymi na dole po lewej stronie. W 1993 roku dokupiono dwa kolejne wozy, któe otrzymały numery #6360 i #6361. Od pojazdu #6260 wyróżniają się drzwiami z dzieloną szybą i filmem na numery linii umieszczonym po prawej stronie nad kierowcą. Autobusy firmy Dennis okazały się bardzo awaryjne, jednocześnie brakowało części zamiennych, które były bardzo drogie, i z tego powodu po wyprodukowaniu trzech sztuk zrezygnowano z współpracy z brytyjska firmą Dennis. W zamian kupiono Jelcze 120M, które były tańsze i miały pozytywne opinie. Pojazdy te można było spotkać na liniach 105, 106, 159, 359 i 516. W 2000 roku do powypadkowych wozów #6260 i #6360 wstawiono ścianę czołową z autobusu Jelcz M121M. W czerwcu 2002 roku MZA Warszawa podjęło decyzję o sprzedaży wszystkich trzech Dennisów z powodu wysokich kosztów utrzymania i nietypowości egzemplarzy. Wóz #6260 trafł do TMMB w Bydgoszczy, a wozy #6360 i #6361 do ITS Radom.

Eksploatacja w ITS Radom

W 2002 roku ITS Radom otrzymało dwa wozy – #6360 i #6361 – które otrzymały numery odpowiednio #28 i #29. Dennisy w Radomiu otrzymały biało-niebieskie malowanie i wyświetlacze segmentowe firmy Pixel Bydgoszcz. Autobusy te w Radomiu nie przyjęły się ze względu na awaryjność i z tego powodu w 2006 roku wycofano wóz #29, a rok później #28. Oba autobusy zostały zezłomowane w 2007 roku.

na podstawie wiedzy własnej opracował kasper1

Producent:
Dennis Specialist Vehicles Ltd.
Model:
Lance
Kategoria pojemności:
MAXI
Długość:
11600 mm
Szerokość:
2500 mm
Wysokość:
2950 mm
Masa własna:
10500 kg
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
550 mm
Silnik:
Cummins 6CT8
Norma Euro:
Euro I
Układ silnika:
rzędowy, poziomy, umieszczony wzdłużnie z tyłu, 6cylindrów, 6,87 dm³
Moc silnika:
211 KM
Skrzynia biegów:
Systemy ABS, ASR, EBS itp.:
ABS
Liczba miejsc siedzących:
29
Liczba miejsc ogółem:
100
Lata produkcji:
1992–1993
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie