Encyklopedia
Pragoimex/Aliance TW Team EVO1
dodane przez fan004; zmodyfikowane przez
fan004
EVO1 to drugi z kolei w pełni niskopodłogowy pojazd wyprodukowany przez czeskie konsorcjum Aliance TW Team, w którego wkład wchodzą firmy Pragoimex, VKV Praha oraz Krnovské opravny a strojírny. Jego konstrukcja wywodzi się od dwuczłonowego wagonu EVO2. Montaż prototypu przeprowadzono w stolicy Czech przy współpracy z firmą Dopravní podnik hlavního města Prahy od grudnia 2014 do czerwca 2015 roku. Podobnie jak przy poprzednich produktach konsorcjum, prezentacja odbyła się na wystawie Czech Raildays.
EVO1 to jednokierunkowy, jednoczłonowy, w pełni niskopodłogowy wagon przystosowany do eksploatacji na torze o prześwicie 1435 mm. Nadwozie osadzone jest na dwóch wózkach napędowych, które wyposażone zostały w cztery silniki TAM 1020C o mocy 65 kW każdy (po jednym na oś), co umożliwia rozpędzenie pojazdu do około 65 km/h. Dostępne są również hamulce elektrohydrauliczne oraz wyposażenie elektryczne dostarczone przez Škoda Electric. Zainstalowano między innymi system rekuperacji energii z hamowania, a w środku pojazdu funkcjonują monitory informacji pasażerskiej
Nowoczesny wygląd zewnętrzny został zapożyczony z projektu EVO2 autorstwa Ondřeja Hilský. Pojazd jest w stanie pomieścić 110 pasażerów, w tym 30 na miejscach siedzących. Część siedzeń została umieszczona na podestach, wyniesionych 15 cm nad podłogę, której wysokość wynosi 350 mm nad szyną. Dostępne jest też miejsce dla osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim oraz rampa ułatwiająca takiej osobie dostanie się do wagonu. Do tramwaju prowadzi czworo drzwi wychylno-przesuwnych, z których pierwsze są jedno-, a pozostałe dwuskrzydłowe. Zarówno przedział pasażerski, jak i kabina motorniczego są klimatyzowane. Oprócz tej wygody, pasażerowie mają do dyspozycji porty USB do ładowania telefonów, darmową sieć Wi-Fi oraz możliwość korzystania z przycisków otwierania drzwi. Wagon ma monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, a szyby dodatkowo zostały pokryte folią mającą zapobiegać aktom wandalizmu.
Pierwsze testy EVO1 odbyły się w Pradze, gdzie prototyp #0033 zadebiutował z pasażerami 16 października 2015 roku z okazji Europejskiego Tygodnia Mobilności. Regularnie pojawiał się na liniach dziennych od stycznia do sierpnia 2016 w ramach jazd próbnych. Po ich zakończeniu sprzedano go do czeskiego Mostu. Kolejna seria pięciu pojazdów EVO1 powstała na zamówienie miasta Ołomuniec, do którego zostały dostarczone pod koniec 2018 roku i otrzymały numery boczne od #211 do #215.
na podstawie wikipedia.org, psmkms.krakow.pl, infotram.pl
opracował Wojciech Szłapacki (fan004)