Encyklopedia
Pragoimex/Aliance TW Team EVO1/o
dodane przez fan004; zmodyfikowane przez
fan004
EVO1/o to trzeci niskopodłogowy, a drugi dwustronny wagon, wyprodukowany przez konsorcjum Aliance TW Team, w którego wkład wchodzą firmy Pragoimex, VKV Praha oraz Krnovské opravny a strojírny. Jego konstrukcja wywodzi się od jednostronnego wagonu EVO1 i powstała na potrzeby Dopravnego podniku města Olomouce - eksploatatora najmniejszej sieci tramwajowej w Czechach.
EVO1/o to jednokierunkowy, dwustronny, jednoczłonowy, w pełni niskopodłogowy wagon przystosowany do eksploatacji na torze o prześwicie 1435 mm. Nadwozie osadzone jest na dwóch wózkach napędowych, które wyposażone zostały w cztery silniki TAM 1020C o mocy 65 kW każdy (po jednym na oś), co umożliwia rozpędzenie pojazdu do około 80 km/h. Dostępne są również hamulce elektrohydrauliczne oraz wyposażenie elektryczne dostarczone przez Škoda Electric. Zainstalowano między innymi system rekuperacji energii z hamowania, a w środku pojazdu funkcjonują monitory informacji pasażerskiej.
Od wagonów dwukierunkowych odróżnia je umiejscowienie kabiny motorniczego jednynie na jednym końcu wagonu. Pojazdy łączone są za pomocą sprzęgu typu „PX” w skład dwukierunkowy, podobnie jak polskie wagony Konstal 111N lub nieco starsze produkty Pragoimexu - Vario LF plus/o. Z tego powodu wychylno-przesuwne drzwi znajdują się zarówno na prawej burcie (w układzie 1-2-2-2), jak i na lewej (układ 1-2-2). Na takie rozwiązanie zdecydowano się, ponieważ budowa linii na Nové Sady w czeskim Ołomuńcu jest projektem etapowym, zaś pierwsze dwa odcinki nie są zakończone pętlami, a jedynie ślepym torem.
Nowoczesny wygląd zewnętrzny został zapożyczony z projektu EVO2 (pierwszego niskopodłogowego wagonu konsorcjum) autorstwa Ondřeja Hilský. Pojazd jest w stanie pomieścić 112 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Część siedzeń została umieszczona na podestach, wyniesionych 15 cm nad podłogę, której wysokość wynosi 350 mm nad szyną. W pojeździe wydzielone zostało również miejsce dla osoby niepełnosprawnej, a wjazd wózkiem z obu stron wagonu umożliwiają rampy. Cały pojazd jest klimatyzoway. Oprócz tego, pasażerowie mogą korzystać z portów USB do ładowania telefonów, darmowej sieć Wi-Fi oraz przyciski otwierania drzwi. Wagon ma monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, a szyby dodatkowo zostały pokryte folią mającą zapobiegać aktom wandalizmu.
Eksploatacja
Na dzień dzisiejszy powstały cztery wagony typu EVO1/o. Trzy z nich (numery #121II - #123II) w 2018 roku dostarczono do Ołomuńca, gdzie zadebiutowały na linii 7. W późniejszym okresie kursowały one w składach 2×EVO1/o na liniach 3 i 5, dojeżdżających do krańcówki Trnkova, ale też na innych liniach ołomunieckiej sieci w składach EVO1+EVO1/o lub jako wagony solowe.
W końcówce 2021 roku wyprodukowano czwarty pojazd EVO1/o, który również dostarczono do Ołomuńca. Wagon otrzymał numer #124II. Pozwoli on utworzyć wkrótce drugi skład wagonów 2×EVO1/o.
Na podstawie wikipedia.org, seznam-autobusu.cz oraz strony ołomunieckiego przewoźnika, opracował Wojciech Szłapacki (fan004)
3 (1-2-2) – lewa burta