Encyklopedia

Pragoimex/Aliance TW Team EVO2

dodane przez fan004

Znane z produkcji pojazdów serii Vario czeskie konsorcjum Aliance TW Team podjęło się również produkcji w pełni niskopodłogowych pojazdów. Pierwszy model – EVO2 – powstał na zamówienie firmy Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou. Został zaprezentowany w 2012 roku podczas wystawy Chech Raildays w Ostrawie.

EVO2 to jednokierunkowy, dwuczłonowy, niskopodłogowy wagon silnikowy przystosowany do eksploatacji na torze o prześwicie 1435 lub 1524 mm. Jest to projekt zainspirowany wcześniejszymi produkcjami firmy Pragoimex – pojazadem Vario LF i jego pochodnymi. Mimo to konstrukcja wagonu jest całkowicie nowa, podobnie jak jego wygląd projektu Ondřeja Hilský.

Dwuczłonowe nadwozie opiera się na trzech wózkach, z których wszystkie są napędowe. Każdą oś zasila silnik typu TAM 1020C o mocy 65 kW, co umożliwia rozpędzenie pojazdu do około 65 km/h. Zastosowano elektrohydrauliczne hamulce oraz system rekuperacji energii z hamowania. Wyposażenie elektryczne dostarczyła Škoda. Podłoga znajduje się na wysokości 350 mm nad główką szyny, choć część siedzeń zamontowano na podestach wyniesionych na 500 mm.

EVO2 jest w stanie pomieścić 161 pasażerów, w tym 47 na miejscach siedzących. W obu członach znajduje się miejsce do przewozu wózka dziecięcego, a w drugich drzwiach zamontowano ręcznie odchylaną rampę, ułatwiającą dostanie się do pojazdu osobie poruszającej się na wózku inwalidzkim. W drugim członie znajduje się miejsce do przewozu roweru. Pojazd wyposażony jest w system kamer, automatyczne urządzenie do liczenia pasażerów, klimatyzację i wentylację przedziału pasażerskiego oraz kabiny motorniczego. Zainstalowano również system informacji pasażerskiej LCD. 

W prawej burcie znajduje się czworo drzwi wychylno-przesuwnych w układzie 1-2-2-2. Są one wyposażone w system automatyczego zamykania po wyjściu pasażera, który ma również możliwość otwierania ich przyciskiem.

Eksploatacja

Pojazdy typu EVO2 powstały na zamówienie firmy Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, która chciała eksploatować je na nowo powstającej linii do Rochnicy. Prototyp, po prezentacji na wystawie Czech Raildays 2012, dotarł do Liberca w kwietniu, a we wrześniu tego samego roku zadebiutował on na linii, otrzymawszy numer boczny #84''. Pozostałych 7 wagonów nie dostarczono, a ich produkcja została odłożona, ze względu na brak dotacji na ich zakup oraz wstrzymanie budowy linii do Rochnicy.  

W 2017 roku podpisano umowę na dostarczenie 16 niskopodłogowych tramwajów do Pilzna, które eksploatuje już inne pojazdy konsorcjum Aliance TW Team (26 wozów Vario LF, 6 Vario LF plus i 4 Vario LF 2/2 IN). Koszt jednego wagonu to 32,75 mln koron czeskich. Pierwsze 9 „Eviček” – bo tak nazywane są potocznie w Pilźnie pojazdy EVO2 – dostarczono w 2019 roku. Otrzymały one numery #369–#377, a pierwsze dwa zadebiutowały na torach 8 września 2019 roku. Kolejne pojazdy powinny zostać dostarczone do końca sierpnia (2 sztuki), października (1 sztuka) i grudnia (2 sztuki) 2020 roku. Otrzymają one numery boczne #378–#382. Ostatnie dwa wagony (numery #383 i #384) pojawią się w stolicy Kraju Zachodnioczeskiego w 2021 roku.

na podstawie wikipedia.org, plzensketramvaje.cz, infotram.pl
opracował Wojciech Szłapacki ( fan004)