Encyklopedia

RAW Neuaubing G 1.8

dodane przez kajetansz

Druga wojna światowa już w 1943 poważnie zaszkodziła komunikacji w „Mieście ruchu“, jak to naziści zwykli nazywać Monachium. W gruzach zajezdni poważnie uszkodzonych została spora liczba tramwajów, ale najbardziej żal było dostarczonych w latach dwudziestych tramwajów serii E 1.8, E 2.8, E 3.8 i F 2.10. Uszkodzone wagony wysłano do warsztatów RAW Neuaubing bądź do Rathgeber. Te wysłane do pierwszego zostały przebudowane na jednokierunkowy, oznaczone jako typ G 1.8 i w latach 1943 – 1945 dostarczonych jako nowy typ do Monachium. Co ciekawe z ogółem dostarczonych 19 wagonów pożogę wojenną przetrwało 18.

Jako, że w trakcie wojny szyby były produktem deficytowym zamiast okien znajdowała się drewniana płyta z małą szparą umożliwiającą widok na trasę jazdy. Dodatkowo dopiero, po paru lakach po drugiej wojnie światowej tramwaje te otrzymały charakterystyczne dla Monachium, biało-niebieskie malowanie, zamiast fabrycznego ziemiasto-brązowego. Wnętrze wagonu zostało bardzo skromnie wyposażone w celu zwiększenia pojemności tramwaju. Począwszy do 1956 roku wagony G 1.8 podlegały modernizacjom polegającym na montażu hamulców na sprężone powietrze, wyjścia bezpieczeństwa, hamulców szynowych. Zmodernizowano również stanowisko motorniczego wyposażając pulpit w szereg lampek kontrolnych, oraz wymieniając zadajnik jazdy. Dodatkowo zamontowano dzwonek z tyłu tramwaju, oraz podwójne odsuwane drzwi między platformami, a przedziałem pasażerskim. Ostatnie tramwaje G 1.8 zostały wycofane z eksploatacji liniowej w 1964 roku zasilając park wagonów gospodarczych, który ostatni z nich opuścił w 1978 roku. Do naszych czasów zachowano 3 egzemplarze tych tramwajów: 2 w Monachium, a jeden w muzeum tramwajów w Graz.
na podstawie:
Höltge Dieter, Kochems Michael „Straßen- und Stadtbahnen in Deutschland, Band 10: Bayern”, EK—Verlag, Freiburg 2006
Sappel Albrecht, Jeanmaire-dit-Quartier Claude „Städtische Strassenbahn München. Ein Bildbericht über die Entwicklung der elektrischen Strassenbahn-Fahrzeuge in München. The Trams of Munich. A Pictorial History of Munich’s Electrical Trams“, Verlag Eisenbahn, Villigen 1979
opracował Kajetan Szmuciński
Producent:
RAW Neuaubing
Model:
G 1.8
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
2 (1-1)
Długość:
10,6 m
Szerokość:
2,05 m
Wysokość:
3,28 m
Liczba osi:
4
Masa własna:
15 900 kg
Liczba i moc silników:
2 x 44 kW
Liczba miejsc siedzących:
28
Liczba miejsc ogółem:
74
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie