Encyklopedia

description Pętla tramwajowo-autobusowa Głębokie

dodane 11.04.2009, godz. 16:55 przez zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59; zmodyfikowane 5.06.2009, godz. 19:42 przez zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59

W lipcu 1955 roku "jedynka" pojechała po wydłużonej trasie do Głębokiego (odcinek torów od Toru Kolarskiego do jez. Głebokiego). Otwarcie uświetniły nowo dostarczone wagony typu N.

Jednakże od 1928 roku na ulicach Szczecina pojawił się również autobus w komunikacji miejskiej i między innymi również odjeżdżał z końcowego przystanku linii tramwajowej do Tanowa. Więc można powiedzieć, że była to pętla tramwajowo - autobusowa.

Położono nowe tory do Głębokiego. Były przedłużeniem istniejącej dawnej linii, która kończyła się u wylotu Aleja Wojska Polskiego patrząc od strony północnej. Przedłużenie torów do Głębokiego umożliwiło zasiedlenie niewykorzystywanych zasobów mieszkaniowych willowego osiedla, stojących do tej pory jako pustostany. Linia jeżdżąca tą trasą była oblegana szczególnie w porze letniej ze względu na istniejące jezioro. Położenie torów do Głębokiego zakończono pętlą tramwajową.

Nie każdy wie, że na pętlę Głębokie zajeżdżały duże czteroosiowe wagony typu L. Były, to wagony motorowe z początku naszego wieku. Wagony te były charakterystycznym widokiem na szczecińskich torowiskach na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. Można było je spotkać na różnych liniach - częste wykolejenia na ostrzejszych łukach sprawiły, że skierowano je głównie do obsługi linii 1: Głębokie - Potulicka.

W 1964 roku pracownicy zajezdni Pogodno wybudowali w czynie społecznym wiatę przystankową na pętli Głębokie. Była, to zadaszona tzw. "poczekalnia" na podstawie betonowej. Boki i tył "poczekalni" wykonano ze szkła zbrojonego. Taki układ chronił pasażerów przed deszczem i wiatrem.

26 kwietnia 1965 roku zmieniona została trasa linii 1 i 9 od tego dnia linia 1 jeździ na trasie Stocznia Szczecińska – Głębokie, a linia 9 - PotulickaGłębokie.

W chwili obecnej z pętli korzystają tramwaje linii 1 i 9 oraz linii autobusowych 103 i 106.
Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin biuletynów informacyjnych wydawanych WPKM, MZK, ZKM oraz informacji własnych opracował: Janusz Światowy