Encyklopedia

description Pętla tramwajowo-autobusowa Głębokie

dodane 11.04.2009, godz. 16:55 przez zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59; zmodyfikowane 16.02.2020, godz. 21:19 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

12.01.2020
Dodano informacje o podpisaniu umowy zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
06.12.2019
Dodano informacje z lat 2016 - 2019 zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59

W lipcu 1955 roku "jedynka" pojechała po wydłużonej trasie do Głębokiego (odcinek torów od Toru Kolarskiego do jez. Głebokiego). Otwarcie uświetniły nowo dostarczone wagony typu N.

zdjęcie
Jednakże od 1928 roku na ulicach Szczecina pojawił się również autobus w komunikacji miejskiej i między innymi również odjeżdżał z końcowego przystanku linii tramwajowej do Tanowa. Więc można powiedzieć, że była to pętla tramwajowo - autobusowa.

Położono nowe tory do Głębokiego. Były przedłużeniem istniejącej dawnej linii, która kończyła się u wylotu Aleja Wojska Polskiego patrząc od strony północnej. Przedłużenie torów do Głębokiego umożliwiło zasiedlenie niewykorzystywanych zasobów mieszkaniowych willowego osiedla, stojących do tej pory jako pustostany. Linia jeżdżąca tą trasą była oblegana szczególnie w porze letniej ze względu na istniejące jezioro. Położenie torów do Głębokiego zakończono pętlą tramwajową.

Nie każdy wie, że na pętlę Głębokie zajeżdżały duże czteroosiowe wagony typu L. Były, to wagony motorowe z początku naszego wieku. Wagony te były charakterystycznym widokiem na szczecińskich torowiskach na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. Można było je spotkać na różnych liniach - częste wykolejenia na ostrzejszych łukach sprawiły, że skierowano je głównie do obsługi linii 1: Głębokie - Potulicka.

zdjęcie
W1964 roku pracownicy zajezdni Pogodno wybudowali w czynie społecznym wiatę przystankową na pętli Głębokie. Była, to zadaszona tzw. "poczekalnia" na podstawie betonowej. Boki i tył "poczekalni" wykonano ze szkła zbrojonego. Taki układ chronił pasażerów przed deszczem i wiatrem.

26 kwietnia 1965 roku zmieniona została trasa linii 1 i 9 od tego dnia linia 1 jeździ na trasie Stocznia SzczecińskaGłębokie, a linia 9 - PotulickaGłębokie.

W chwili obecnej z pętli korzystają tramwaje i autobusy:

Przez Głębokie przejeżdżają natomiast autobusy linii 529 oraz 901

W dniach 13 października 2018 - 15 lutego 2019 roku roku zawieszono kursowanie linii 1 i 9 do pętli na Głębokim z powodu następnego etapu budowy ronda na skrzyżowaniu ulic Arkońskiej, Wojska Pilskiego i Szafera.

Tramwaje tych linii dojeżdżały z pasażerami tylko do przystanku Unii Lubelskiej. Nawrót tramwajów w stronę centrum odbywał się przez teren zajezdni Pogodno, jako przejazd techniczny. Na czas przebudowy uruchomiono linię zastępczą 809 kursującą na trasie Wernyhory - Głębokie Kąpieliskowa.

14 września 2019 roku ogłoszono przetarg na przebudowę pętli „Głębokie”, skrzyżowania alei Wojska Polskiego, z ulicami Kupczyka, Miodowej i Zegadłowicza na rondo oraz samej ulicy Kupczyka do granic miasta. 

W ramach inwestycji powstanie nowa pętla tramwajowo-autobusowa z peronami tramwajowo-autbusowymi door to door, miejscami postojowymi kiss&ride, stanowiskami do postoju taksówek, parkingiem rowerowym, stanowiskiem wypożyczalni roweru miejskiego.

Na terenie pętli zamontowanych zostanie 8 dwustronnych wiat przystankowych oraz elementy małej architektury takich jak ławki, przysiadki i kosze na śmieci. Pętla posiadać będzie budynek socjalny z poczekalnią dla pasażerów. Węzeł zostanie wyposażony w System Informacji Pasażerskiej oraz system zasilania telefonów komórkowych – ładowny poprzez panele słoneczne. Inwestycja obejmie również budowę parkingu z zachowaniem walorów parkingu leśnego i okolicznego drzewostanu.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin biuletynów informacyjnych wydawanych WPKM, MZK, ZKM oraz informacji własnych, również informacji ze strony nowo powstałej spółki miejskiej - Szczecińskie Inwestycje Miejskie opracował: Janusz Światowy