Encyklopedia

description MAN Lion's City GXL

dodane 29.12.2007, godz. 12:42 przez zdjęcie profilowe użytkownika X X; zmodyfikowane 1.01.2008, godz. 23:01 przez zdjęcie profilowe użytkownika X X

Na targach TRANSEXPO 2007 w Kielcach, MAN Group zaprezentował nowy typ autobusu miejskiego z serii Lion's City - MAN Lion's City GXL. Jest to obecnie najdłuższy z oferowanych przez MAN-a autobus miejski. Dodatkowa oś skrętna w II członie autobusu sprawiła, że ten 20-metrowy kolos może pomieścić około 200 pasażerów. Jest to z całą pewnością bardzo ciekawa alternatywa dla miast, w których przepływ potoków pasażerskich jest szczególnie duży nie tylko podczas szczytów komunikacyjnych.

MAN Lion’s City GXL ma długość całkowitą 20,5 m i może pomieścić 202 pasażerów (miejsc siedzących 46+1). Konstrukcja pojazdu opiera się na podzespołach wcześniej produkowanych pojazdów. Dzięki modułowej budowie, udało się połączyć przedłużony o 70 cm człon "A" z autobusu Lion’s City GL, wraz z dwuosiowym członem "B" zaopatrzony w 6-cylindrowy silnik MAN D2066 LUH 13 Common Rail o mocy 350 koni mechanicznych, pochodzi z modelu Lion’s City LL. Silnik o pojemności 10518 dm3, spełnia wymagania normy EURO IV pochłaniając 60 litrów paliwa na każde 100 km, pokonywane przy pełnym obciążeniu. Pojazd jest wyposażony w 6 - biegową automatyczną skrzynię biegów z retarderem ZF 6HP 604C z przełożeniem i = 5, 74 (opcjonalnie 6, 2). Dopuszczalna masa całkowita nowego autobusu wynosi 32,5 t. Uzasadnieniem dla wprowadzenia na rynek wielkokubaturowych autobusów jest ograniczenie zużycia paliwa (0,3 l/100 km w przeliczeniu na jednego pasażera), co przekłada się na ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Pojazd został wyposażony również w specjalny filtr CRT o ceramicznej budowie, który zatrzymuje do 99% szkodliwych cząstek stałych (związków toksycznych takich jak CO czy NO). Przestrzeń pasażerska oraz stanowisko pracy kierowcy jest w pełni klimatyzowane. Zrezygnowano z montażu foteli na "półtorej osoby", oraz zmieniono design przedziału pasażerskiego. Dodatkowo aby poprawić komfort podróży oraz poziom bezpieczeństwa autobus wyposażono w hamulce tarczowe, które są sterowane układem EBS Ten prototyp jest odpowiedzią MAN-a na ciągły wzrost natężenia ruchu w aglomeracjach miejskich oraz problemy z brakiem kierowców.

Eksploatacja



Autobus prezentowany na kieleckich targach TRANSEXPO był jednym z 33 sztuk zakupionych przez szwajcarskie miasto St. Gallen. Jak na pierwszy rok obecności tych pojazdów w ofercie MANa jest to duża ilość. Kolejnym klientem stał się węgierski przewoźnik Borsod-Abaúj-Zemplén obsługujący linię w mieście Miskolc. W sierpniu 2007 roku odbywały sie tam testy tego pojazdu.
na podstawie: Infobus, Fotogaleria Transportowa TWB, adMoto.pl, Nowa Zajezdnia nr 6/2007
opracował: Romanas
współpraca: Michał Pilaszkiewicz
Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.