Encyklopedia
Pętla tramwajowo-autobusowa Gocław
dodane przez stoch; zmodyfikowane przez man
Gocław położony na zachodnim brzegu Odry w północnej części Szczecina. Od południa i zachodu graniczy z Golęcinem a od północy - z Glinkami. Jest obszarem zamkniętym północną częścią ulicy Światowida oraz ulicami: Koszalińską, Lipową i Narciarską, a także zawierający tereny ogrodów, rozciągające się na zachód od tych ulic aż do ulicy Pokoju.

Odbudowa miasta i udrażnianie szlaków komunikacji miejskiej po wojnie skutkowało tym, że 5 czerwca 1946 roku przywrócono kursy na trasie Gocław – Lubeckiego na linii 6.
Wagony linii 6 przyjeżdżające na Gocław trzeba było przetaczać starymi metodami aby mogły wrócić do centrum. Nie było tam pętli charakterystycznej dla wszystkich „„końcówek” linii tramwajowych w miastach. Sytuacja ta trwała do 1975 roku, kiedy oddano do eksploatacji wybudowaną pętlę tramwajowo-autobusową.
Prace przy jej budowie rozpoczęto w 1973 roku. Przyszła pętla usytuowana była na podmokłym, torfiastym terenie, w miejscu, w którym przebiegać miały tory trzeba było uformować podłoże (zużyto do tego celu 30 tys. m³ ziemi). Prace wykonało Szczecińskie Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych. Dopiero gdy podłoże „uleżało się”, we wrześniu 1974 roku do prac przystąpiło Komunalne Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych. Robotnicy KPRI wykonali fundamenty pod słupy trakcyjno-oświetleniowe (wsparto je na 12-metrowej długości palach wbitych w grunt przez brygady Przedsiębiorstwa Robót Kolejowych nr 15 z Warszawy), a robotnicy Komunalnego Przedsiębiorstwa Remontowo-Budowlanego nr 2 instalowali kable energetyczne. Po wykonaniu tych prac brygady MPK przystąpiły do wieszania trakcji napowietrznej.Po oddaniu części tramwajowej w 1975 roku trwała dalej budowa stanowisk dla autobusów, budynku z poczekalnią dla pasażerów i pomieszczeniami dla załogi MPK, toalety i stanowiska do napraw autobusów. Przekazanie do użytku całego obiektu nastąpiło na początku 1976 roku.
Pętlę usytuowano u stóp Wieży Bismarcka z nadzieją, że mieszkańcy miasta będą chętnie odwiedzali te rejony. Z wieży rozprzestrzenia się widok na rozlewiska Odry i panoramę miasta.Obiekt był potęgą wśród szczecińskich końcówek. Był on wyposażony w:
- 2 perony tramwajowe (z czego 1 jest dziś nieeksploatowany),
- 2 perony autobusowe,
- peron autobusowy dla pojazdu technicznego,
- peron autobusowy techniczny (na którym odbywał postój zdefektowany pojazd),
- tor tramwajowy, na który spychano zepsuty tramwaj,
- kasę biletową czynną codziennie w godz. 6:30-10:30 oraz 15:30-20:00,
- 2 dystrybutory,
- kanał naprawczy.
Historia gocławskich linii
Linia | Trasa | Okres kursowania w trakcie którego linia kończyła trasę na pętli „Gocław” | Uwagi |
---|---|---|---|
Linia 5 | Gocław - Krzekowo | 23.02.1950 – 22.12.1952 | Linia na tej trasie kursowała z powodu likwidacji trasy prowadzącej ulicą Druckiego-Lubeckiego do wiaduktu |
Linia 6 | Gocław -Pomorzany |
05.06.1946 – 22.02.1950 od 1954 do dziś |
|
Linia 9 | Gocław - Wawrzyniaka | 1954 – 1955 | |
Linia 10 | Gocław - Potulicka | 1969 – 21.04.1991 | |
Linia 16 | Gocław -Pomorzany | 2016-2019 | Linia uruchamiana była na czas zamknięcia Wałów Chrobrego i zawieszenia linii 6 |
Linia 52 | Gocław - Police Rynek | 1955 – 31.08.1962 | 1 września 1962 roku linię przedłużono do zajezdni Golęcin |
Linia 52 II Bis | Gocław - Stołczyn | 01.09.1962 – 196? | Linia uruchomiona na czas remontu ulicy Nad Odrą |
Linia 52A | Gocław - Skolwin | 01.03.1967 – 01.03.1968 | Linia uruchomiona na czas remontów w rejonie Mścięcina |
Linia 58 | Gocław - Plac Rodła | 19.02.1971 – 17.02.1975 4.03.1975 – 15.06.2008 od 18.10.2008 |
Od 19.02.1973 linia kursowała na trasie od Gocławia do ulicy Kościelnej. Po niedługim czasie linię przedłużono do stoczni. Od 18 lutego 1975 roku do 13 marca 1975 roku linię wzbogacono o odcinek Gocław - Zajezdnia Golęcin (wówczas prowadzono remonty torowe na pętli Gocław). Od 14 marca 1975 roku linia 58 ponownie zajeżdża na Gocław. Od 16 czerwca 2008 roku do 17 października 2008 roku z powodu remontów prowadzonych na Skolwinie, Stołczynie i Gocławiu linię skrócono do ulicy Nehringa. |
Linia 63 Bis | Gocław - Skolwin | 12.1997 - ? | |
Linia 68 | Gocław - Dworzec Główny | 05.02.1968 – 18.02.1971 | 19 lutego 1971 roku linię przedłużono do Huty "Stołczyn". Było to spowodowane remontem torowiska na ulicy Ludowej oraz ulicy Malczewskiego. |
Linia 78 | 1. Gocław - Ludowa 2. Gocław - Skolwin |
07.02.1984 – 19.11.1984 10.04.1987 – 13.01.1988 |
Linia powstała z powodu robót torowych na odcinku od zajezdni Golęcin do Gocławia; w drugim wcieleniu kursowała z powodu robót prowadzonych na ulicy Kościelnej (linia kursowała wówczas z Gocławia do Skolwina). |
Linia 102 | Gocław - Police Tanowska Szkoła | od 1974 roku | |
Linia 806 | Linia zastępcza |
Linia 806 jest linią zastępczą za „szóstkę”. . W 2008 roku linia jeździła na trasie Gocław - Wiszesława podczas remontów prowadzonych w tym rejonie miasta, oraz na trasie Gocław - Pomorzany Dobrzyńska z powodu braku prądu w całym mieście i okolicach. Ponownie pojawiała się tutaj także w okresie 5-20 sierpnia 2016 roku. |
|
Linia 863 | Gocław - Wiszesława | 16.06.2008 – 17.10.2008 | Linia została uruchomiona z powodu remontów przeprowadzanych na Stołczynie, Skolwinie i Gocławiu; 2 sierpnia 2008 roku linię przedłużono do Ludowej. |
Linia P | Gocław - Police Rynek | 1929 – 1939 |
- linia 6 kierunek: Pomorzany,
- linia 58 kierunek: Plac Rodła,
- linia 102 kierunek: Police Tanowska Szkoła
ZDiTM 5 października 2018 roku ogłosił przetarg na zadanie „Budowa obiektu socjalnego wraz z zamykanymi boksami do przechowywania rowerów na pętli „Gocław” w miejscu starego obiektu wraz z wykonaniem niezbędnej infrastruktury technicznej i zagospodarowaniem terenu".
Nie wpłynęła żadna oferta na realizację zadania i w związku z tym, ZDiTM 23 października 2018 unieważnił przetarg ze względu na brak chętnych do wykonania zadania.
Ponownie, po prawie trzech latach ZDiTM 1 września 2021 roku ogłosił kolejny przetarg na budowę budynku socjalnego w miejscu istniejących obiektów wraz z wykonaniem niezbędnych urządzeń budowlanych i zagospodarowaniem terenu na pętli. Termin składania ofert mijał 16 września 2021 roku.
ZDiTM unieważnił postępowanie, gdyż nie było chętnych. Inwestor przeznaczył na wykonanie zadania 305 105 złotych.
na podstawie wiedzy własnej opracował: Kamil Stochmal
aktualizacja: Janusz Światowy, man