Encyklopedia

description Pętla tramwajowo-autobusowa Gocław

dodane 17.02.2009, godz. 1:55 przez stoch; zmodyfikowane 27.10.2019, godz. 10:37 przez zdjęcie profilowe użytkownika MQ MQ

01.03.2009
Dodano informację o latach i firmach budujących pętlę zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59

O końcówce na Gocławiu mówiono już w 1929 roku. Wówczas uruchomiono pierwszą linię do tej pętli.

Wagony linii 6 przyjeżdżające na Gocław trzeba było przetaczać starymi metodami aby mogły wrócić do centrum. Nie było tam pętli charakterystycznej dla wszystkich „końcówek" linii tramwajowych w miastach.

Prace przy budowie pętli tramwajowo-autobusowej na Gocławiu rozpoczęto w 1973 roku. Przyszła pętla usytuowana była na podmokłym, torfiastym terenie, w miejscu, w którym przebiegać miały tory trzeba było uformować podłożę (zużyto do tego celu 30 tys. m sześć ziemi). Prace wykonało Szczecińskie Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych. Dopiero gdy podłoże „uleżało się", we wrześniu 1974 roku, do prac przystąpiło Komunalne Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych.

Robotnicy KPRI wykonali fundamenty pod słupy trakcyjno-oświetleniowe (fundamenty wsparto na 12-metrowej długości palach wbitych w grunt przez brygady Przedsiębiorstwa Robót Kolejowych nr 15 z Warszawy), a robotnicy Komunalnego Przedsiębiorstwa Remontowo - Budowlanego nr 2 instalowali kable energetycznych. Po wykonaniu tych prac brygady MPK przystąpiły do wieszania trakcji napowietrznej.

Po oddaniu części tramwajowej w 1975 roku trwała dalej budowa stanowisk dla autobusów, budynku z poczekalnią dla pasażerów i pomieszczeniami dla załogi MPK, toalety, stanowiska do napraw autobusów. Przekazanie do użytku całego obiektu nastąpiło na początku 1976 roku.

Pętlę usytuowano u stóp Wieży Bismarcka z nadzieją, że mieszkańcy miasta będą chętnie odwiedzali te rejony. Z wieży rozprzestrzenia się piękny widok na rozlewiska Odry i panoramę miasta.

Obiekt był potęgą wśród szczecińskich końcówek. Był on wyposażony w:

  • 2 perony tramwajowe (z czego 1 jest dziś nieeksploatowany)
  • 2 perony autobusowe
  • peron autobusowy dla pojazdu technicznego
  • peron autobusowy techniczny (na którym "odpoczywał" zdefektowany pojazd)
  • tor tramwajowy, na który spychano zepsuty tramwaj
  • kasę biletową czynną codziennie od 6:30 do 10:30 oraz od 15:30 do 20:00
  • 2 dystrybutory
  • kanał naprawczy

Historia gocławskich linii

Linia Trasa Okres kursowania w trakcie którego linia kończyła trasę na pętli "Gocław" Uwagi
Linia 5 Gocław - Krzekowo 23.02.1950 – 22.12.1952 Linia na tej trasie kursowała z powodu likwidacji trasy prowadzącej ulicą Druckiego-Lubeckiego do wiaduktu
Linia 6 Gocław -Pomorzany 05.06.1946 – 22.02.1950od 1954 do dziś  
Linia 9 Gocław - Wawrzyniaka 1954 – 1955  
Linia 10 Gocław - Potulicka 1969 – 21.04.1991  
Linia 52 Gocław - Police Rynek 1955 – 31.08.1962 1 września 1962 roku linię przedłużono do zajezdni Golęcin
Linia 52 II Bis Gocław - Stołczyn 01.09.1962 – 196? Linia uruchomiona na czas remontu ulicy Nad Odrą
Linia 52A Gocław - Skolwin 01.03.1967 – 01.03.1968 Linia uruchomiona na czas remontów w rejonie Mścięcina
Linia 58 Gocław - Stocznia Szczecińska 19.02.1971 – 17.02.197514.03.1975 – 15.06.2008od 18.10.2008 Od 19.02.1973 linia kursowała na trasie od Gocławia do ulicy Kościelnej. Po niedługim czasie linię przedłużono do stoczni. Od 18 lutego 1975 roku do 13 marca 1975 roku linię wzbogacono o odcinek Gocław - Zajezdnia Golęcin (wówczas prowadzono remonty torowe na pętli Gocław). 14 marca 1975 roku Linia 58 ponownie zajeżdża na Gocław. Od 16 czerwca 2008 roku do 17 października 2008 roku z powodu remontów prowadzonych na Skolwinie, Stołczynie i Gocławiu linię skrócono do ulicy Nehringa.
Linia 63 Bis Gocław - Skolwin 12.1997 - ?  
Linia 68 Gocław - Dworzec Główny 05.02.1968 – 18.02.1971 19 lutego 1971 roku linię przedłużono do Huty "Stołczyn". Było to spowodowane remontem torowiska na ulicy Ludowej oraz ulicy Malczewskiego.
Linia 78 1. Gocław - Ludowa2. Gocław - Skolwin 07.02.1984 – 19.11.198410.04.1987 – 13.01.1988 Linia powstała z powodu robót torowych na odcinku od zajezdni Golęcin do Gocławia; w drugim wcieleniu kursowała z powodu robót prowadzonych na ulicy Kościelnej (linia kursowała wówczas z Gocławia do Skolwina).
Linia 102 Gocław - Police Tanowska Szkoła od 1974 roku  
Linia 806 Linia zastępcza   Linia 806 jest linią zastępczą za "szóstkę". Linia ta najczęściej wita Gocław. W 2008 roku linia jeździła na trasie Gocław - Wiszesława podczas remontów prowadzonych w tym rejonie miasta, oraz na trasie Gocław - Pomorzany Dobrzyńska z powodu braku prądu w całym mieście i okolicach.
Linia 863 Gocław - Wiszesława 16.06.2008 – 17.10.2008 Linia została uruchomiona z powodu remontów przeprowadzanych na Stołczynie, Skolwinie i Gocławiu; 2 sierpnia 2008 roku linię przedłużono do Ludowej.
Linia P Gocław - Police Rynek 1929 – 1939  

Obecnie linię odwiedza skromna liczba linii:

Przejeżdżają tamtędy autobusy linii:

Na pętli można spotkać głównie klonowickie Jelcze 120M, polickie MAN-y, golęcińskie "helmuty" oraz "stopiątki". Czasami w obsłudze linii 58 można spotkać Volvo B10L-SN12 lub któregoś z MAN-ów.

na podstawie wiedzy własnej opracował: Kamil Stochmal