Encyklopedia

description Adtranz/Bombardier GT6N-Z

dodane 11.01.2008, godz. 22:06 przez zdjęcie profilowe użytkownika Mario Mario; zmodyfikowane 12.01.2008, godz. 11:34 przez zdjęcie profilowe użytkownika X X

W latach 1999-2000 do Berlina trafiło nowych 15 tramwajów typu GT6N-Z. Ich dotarcie wiązało się ze zmianą pierwotnego zamówienia 120 wozów na 105 GT6N i 15 GT6N-Z. Są to 3-członowe dwukierunkowe, w pełni niskopodłogowe tramwaje. Pojazdy te stanowią rozwinięcie starszych wagonów typu GT6N produkowane w latach 1989-1997. Tramwaje typu GT6N-Z posiadają 4 pary drzwi po obu stronach. Wszystkie wagony wyposażono w przyciski do otwierania drzwi przez pasażerów. Wagon GT6N-Z posiada dwie kabiny motorniczego, które są klimatyzowane. Udogodnieniem dla prowadzącego stały się nowe, sterowane z kabiny lusterka zewnętrzne. Sterowanie wagonem odbywa się za pomocą ręcznego zadajnika jazdy. Tramwaje zostały wyposażone w mozaikowe wyświetlacze. Niektóre tramwaje tego typu otrzymały już diodowe wyświetlacze, gdyż stare mozaikowe uległy awarii. Cała aparatura elektryczna umiejscowiona jest na dachu pojazdu. Tramwaj ten może rozpędzić się maksymalnie do 70 km/h. Odbieraki prądu firmy Stemmann sterowane automatycznie, zlokalizowane sa w pierwszym i trzecim członie. W latach 2001-2003 do Berlina trafiła druga seria wagonów GT6N-Z w ilości 30 sztuk. Tramwaje tej serii otrzymały:
  • nowe w pełni przeszklone drzwi,
  • klimatyzacje przedziału pasażerskiego,
  • przyciemnione szyby boczne,
  • większy prześwit w przedziale pasażerskim,
  • elektrycznie bardziej czujny pedał czuwaka,
  • pedały czuwaka jak w wagonach Tatra,
  • nowe ciekłokrystaliczne wyświetlacze przednie, tylne i boczne,
  • monitoring z monitorem (ekranem)


Wszystkie tramwaje tego typu stacjonują w zajezdni Betriebshof Lichtenberg i otrzymały numery 2001-2045.

Pierwsza wymuszona remontami eksploatacja tych wozów odbyła się w maju 2002 roku. Wcześniej natomiast kursowały na liniach o ślepych końcówkach na Warschauerstrasse i Bornholmerstrasse.

Tramwaje te mogą być również eksploatowane w składach jednak z powodu braku połączenia między wagonami na napięcie 600 V w trakcie jazdy składu każdy wóz musi mieć podniesiony swój pantograf.

Obecnie tramwaje GT6N-Z występują na berlińskich liniach M2 i M10, które posiadają ślepe końcówki.
na podstawie: Berlin-Straba.de
opracował: Mariusz Belko
współpraca: Kajetan Szmuciński
Zobacz też: Adtranz GT6N