Encyklopedia
Düwag GT8
dodane przez DamTram; zmodyfikowane przez
fan004

GT8 w Poznaniu
W Polsce pierwsze wozy tego typy pojawiły się w Poznaniu pod koniec 1996 roku. Do końca 1999 roku Poznań posiadał już 22 wozy z Düsseldorfu (650-671) w tym jeden o wydłużonym środkowym członie (GT8 656). Wagon ten jest dłuższy od pozostałych o 75 cm, cięższy o 2370 kg oraz o zwiększonej liczbie miejsc, jednak nie posiada dodatkowych trzecich drzwi. W latach 2000-2002 ze względu na tymczasowy brak możliwości kupna tramwajów z Düsseldorfu i Amsterdamu MPK Poznań zdecydowało się na kupno 11 tramwajów typu N(miejscowe oznaczenie wagonów GT8) z Frankfurtu nad Menem. Rok później kupiono kolejną partię 10 wagonów z Düsseldorfu. W 2004 roku ze względu na zapotrzebowanie wagonów dwukierunkowych przedsiębiorstwo z Poznania zakupiło 6 wagonów typu O z Frankfurtu. Podobnie jak przy oznaczeniu N, O to wewnętrzne oznaczenie wagonów typu GT8ZR w Frankfurcie. Wagony te nie zmieniły numeracji i jeżdżą z Frankfurckimi numerami bocznymi.
- GT8 z Düsseldorfu w wersji bez drzwi w środkowym członie (10 sztuk)
- GT8 z Düsseldorfu w wersji z drzwiami w środkowym członie (19 sztuk)
- N (GT8) z Frankfurtu nad Menem w wersji bez drzwi w środkowym członie (11 sztuk)
- O (GT8ZR) z Frankfurtu nad Menem w wersji dwukierunkowej (6 sztuk)
GT8 w Łodzi
W 2006 roku przedsiębiorstwo Międzygminna Komunikacja Tramwajowa kupiło do Łodzi pierwsze wagony typu GT8 z Freiburgu. Wszystkie 5 sztuk stacjonuje w zajezdni Helenówek. Podobnie jak z Poznaniu z wagonami O tak i tutaj wagony kursują z numerami taborowymi poprzedniego przewoźnika. Wszystkie wozy zostały zakupione do obsługi linii 46, która jest najdłuższą linią tramwajową w Polsce (34 km).
GT8 w Grudziądzu
W 2010 roku po wycofaniu z eksploatacji wszystkich ośmiu wagonów GT6 grudziądzkie MZK zdecydowało się na zakup 10 używanych pojazdów Düwag GT8 z niemieckiego Krefeld. Otrzymały one numery taborowe z przedziału 79-88. Obecnie wszystkie oprócz pojazdu #85 pozostają w ruchu liniowym.
W ramach modernizacji w 2014 i 2015 roku wszystkie GT8 otrzymały nowy system informacji pasażerskiej w postaci wyświetlaczy kierunkowych i głosowych zapowiedzi przystanków.
Wagony te stanowią obecnie podstawę grudziądzkiego taboru i dominują na jedynej funkcjonującej linii numer 2.
GT8 w Szczecinie
Po sprowadzeniu w 1996 roku wagonów GT6 do Szczecina, powstała koncepcja aby kupić wagony GT8 do 2000 roku. Niestety wagonów nie zakupiono. W 2006 roku pomysł z wagonami GT8 dla Szczecina odżył. Jednak zamiast nich, zdecydowano się zakupić Tatry KT4Dt
na podstawie: Komunikacja Miejska w Poznaniu, Wikipedia.pl
GT8 z Düsseldorfu: 260-265
N: 237
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.