Encyklopedia

Düwag GT8S

dodane przez mxk; zmodyfikowane przez man

zdjęcie
"Dwukierunkowiec" zmierza do Borku Fałęckiego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Te dwukierunkowe pojazdy zostały stworzone w latach 1973 - 1975 przez Düsseldorfer Waggonfabrik AG (Düwag) dla firmy komunikacyjnej Rheinbahn z Düsseldorfu. Przewoźnik zamówił 69 sztuk tego modelu, jednak na potrzeby linii premetra U75 przebudowano 40 egzemplarzy do standardu GT8SU, który od oryginału różni się przede wszystkim na montażu specjalnego, opadającego progu, który ułatwia korzystanie z peronów premetra, stąd wagony GT8SU mogą obsługiwać zarówno linie zwykłe, jak i linie premetra. Co ciekawe, w środkowym członie czterech wagonów typu GT8SU wyodrębniono część gastronomiczną (tzw. Speisewagen).

GT8S to jeden z ostatnich modeli producenta z Düsseldorfu, który ma „opływowy kształt”, kojarzący się z GT6, czy z GT8. Pod względem technicznym jest to trójczłonowy wagon, przystosowany do ruchu w obydwu kierunkach. Po każdej stronie tramwaj ma 4 pary drzwi harmonijkowych, które są rozmieszczone w nietypowy sposób – z przodu każdego ze skrajnych członów pierwsza para nie ma symetrycznej pary po drugiej stronie pojazdu, przez co, przy „normalnym” (prawostronnym) kierunku jazdy, występują problemy w wymianie pasażerskiej w ostatnim członie. Pojazd jest osadzony na czterech wózkach skrętnych, z których dwa skrajne są wózkami napędowymi, a środkowe pełnią rolę wózków tocznych. Nowością w porównaniu np. do serii GT6 jest zastosowanie połówkowych pantografów firmy Stemmann, których każdy wagon ma zamontowane dwie sztuki. Wagony GT8S posiadają automatyczny układ rozruchowy Sematic, podobny do zastosowanego w wagonach N8S. Za bezpieczeństwo pojazdu odpowiada układ hamulcowy, który składa się z hamulca szynowego, elektrodynamicznego, tarczowego oraz ręcznego. W wyposażeniu fabrycznym GT8SU znalazły się także sprzęgi Scharfenberga.

Na początku XXI wieku, w związku z dostawami nowych, niskopodłogowych tramwajów do Düsseldorfu, podjęto decyzję o stopniowym wycofywaniu starszych pojazdów. W sierpniu 2009 roku niemiecki przewoźnik posiadał 29 wagonów GT8S i 34 GT8SU. Wtedy też pozostałymi wagonami GT8S zainteresował się Kraków, a konkretnie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie. Polska spółka kupiła 28 tramwajów (ostatni GT8S Rheinbahn Düsseldorf przeznaczy na pojazd historyczny) w cenie po 40 tysięcy euro sztuka. Pierwszy wagon (o numerze taborowym 3037) trafił do największego miasta Małopolski 26 sierpnia 2009 roku. Co ciekawe, krakowski przewoźnik zachował niemieckie numery taborowe, stąd wszystkie wagony mają oryginalne numery taborowe, przez co występują luki w numeracji (w Düsseldorfie część wagonów została skasowana).

zdjęcie
Wnętrze dwukierunkowego wagonu GT8S #3051
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po przybyciu do zajezdni Podgórze (w tej zajezdni będą stacjonowały wszystkie wagony serii GT8S) tramwaj został dostosowany do krakowskich torowisk. Zostały zdemontowane sprzęgi Scharfenberga. Zmieniono barwy pojazdu, jednak krakowski przewoźnik zachował oryginalny wzór malowania (prócz drobnej ingerencji w okolicach reflektorów) – z charakterystycznym, białym pasem, biegnącym wzdłuż burt pojazdu. Efekt przemalowania był tak udany, że zadecydowano o jego przeniesieniu na sprowadzony z Norymbergi wagon N8S 3006, który był równolegle przygotowywany do służby w Krakowie. Od marca 2010 roku (od dostawy wozu 3049) schemat malowania nieco się zmienił – zwężono biały pas na burtach na korzyść podokiennego pasa o kolorze granatowym. Od tego czasu takie malowanie GT8S, jak i N8S jest uważane za standard.

Oprócz zmian w kolorystyce, GT8S otrzymują także komplet wyświetlaczy – dwa wyświetlacze z numerem linii i kierunkiem jazdy na ścianach czołowych pojazdu, elektroniczne tablice boczne - po dwie z każdej strony, dwie „brygadówki”, dwie elektroniczne „choinki” (krakowskie „termometry”) oraz dwie tablice elektroniczne zamontowane we wnętrzu, na kabinach motorniczego. Zamontowano także biletomaty, po jedną sztukę na pojazd. Oryginalne, miękkie fotele zyskały nową tapicerkę, przez co pojazdy tego typu zyskały sympatię pasażerów. Jednak od pewnego czasu siedzenia są wymieniane na standardowe fotele, które są stosowane w innych tramwajach MPK. W części wozów wymieniono także okna, przez co mają większą powierzchnię otwieraną, stąd cyrkulacja powietrza w tym nieklimatyzowanym wozie odbywa się sprawniej.

Pierwszy wagon serii GT8S zadebiutował w regularnej służbie na krakowskich torowiskach 28 listopada 2009 roku. Pojazdy tego typu mają pozwolenie na wjazd do tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, jednak na co dzień nie obsługują linii przebiegających przez Tunel, stąd można je spotkać tam tylko w sytuacjach awaryjnych. Poza tym są wykorzystywane przy zamknięciach torów z powodu remontu, gdyż są to tramwaje dwukierunkowe i umożliwiają utrzymanie komunikacji tramwajowej na czas przebudowy bez konieczności uruchamiania komunikacji zastępczej. W przyszłości jest planowana przebudowa pojazdów tego typu, polegająca na wstawieniu członu niskopodłogowego i przeprowadzeniu szeregu modernizacji, o zakresie zbliżonym do tych znanych z EU8N.

Producent:
Düwag
Model:
GT8S
Liczba członów:
3
Liczba i układ drzwi:
4 (2-2-2-2) (po obu stronach)
Długość:
26,2 m
Szerokość:
2,42 m
Wysokość:
3,46 m
Liczba osi:
8
Masa własna:
35 000 kg
Wysokość podłogi:
880 mm
Liczba i moc silników:
2 x 150 kW
Liczba miejsc siedzących:
51
Liczba miejsc ogółem:
192
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie