Encyklopedia

Pętla tramwajowo-autobusowa Gumieńce

dodane przez paki; zmodyfikowane przez Waszka

20.04.2022
dodano informacje o nowej siatce połączeń w gminie Dobra oraz nowych liniach zatrzymujących się na pętli Waszka
19.01.2020
aktualizacja man
06.04.2010
Dadano kilka informacji na tema projektu przedłużenia linii jas59

Pętla tramwajowo-autobusowa Gumieńce znajduje się przy ulicy Kwiatowej, między ulicami Ku Słońcu i Brodnicką.

zdjęcie
Spotkanie na pętli
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Historia „pętli” na Gumieńcach sięga 1948 roku. Tramwaje linii 8 kończyły wtedy bieg mniej więcej na wysokości dzisiejszego przystanku „Ku Słońcu”, po czym następowało przetaczanie wagonu silnikowego. Było to dość kłopotliwe, dlatego zgodnie z trendami panującymi w tamtym okresie postanowiono zbudować pętlę z prawdziwego zdarzenia.

zdjęcie
Pesa i MAN odpoczywają na Gumieńcach
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Wykonanie projektu technicznego przedłużenia linii tramwajowej na Gumieńce zleciło 28 czerwca 1954 roku ówczesne MPK. Zlecenie zostało wykonane przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Łodzi.

31 grudnia 1955 roku na ulicznej pętli „Gumieńce” pojawił się pierwszy tramwaj. Niestety ta dzielnica nie odgrywała znaczącej roli w życiu miasta w tamtym okresie. Pętla otoczona była pojedynczymi domkami rodzinnymi, ogrodami działkowymi, w dali widoczne były łąki.

zdjęcie
Jeden z trzech "Swingów" na "dziesiątce"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Z tego powodu pętla „Gumieńce”nie mogła wówczas pochwalić się dużą ilością linii, które kończyły tu bieg, bądź zatrzymywały się na trasie. Poza linią 8 zaglądały tu także: linia 8N (Gumieńce - Basen Kaszubski (Górniczy) - od końca lat pięćdziesiątych XX wieku do grudnia 1996 roku, a po zlikwidowaniu tramwajowej komunikacji nocnej również linia 508 i jej następczyni - linia 528.

Co roku na pętli pojawiały się zaś cmentarne dodatki  linia D8 w związku z Wszystkich Świętych. Niedaleko pętli Gumieńce przy ulicy Ku Słońcu, zatrzymywał się autobus linii 108 (styczeń 1982 roku - kwiecień 1994 roku). Pojawiała się tu także linia 8bis (początkowo epizodycznie w związku z planami reorganizacji sieci KM, a od 1 września 2010 roku jako stała linia szczytowa kursująca w dni powszednie). Podczas remontów torowisk jako zatramwaj kursowała najpierw linia 83 (Gumieńce - Brama Portowa, 10 września - 24 października 2001 roku), następnie linia 808 uruchamiana wielokrotnie, zarówno z powodu remontów, jak i strajku motorniczych oraz braku prądu w mieście.

zdjęcie
Powrót linii 808 na Gumieńce
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Przez ponad 60 lat wygląd pętli niewiele się zmienił. Część tramwajowa to dwa tory - jeden główny i drugi rezerwowy, wykorzystywany podczas zwiększonego ruchu w trakcie Wszystkich Świętych, jako tor odstawczy dla zdefektowanych składów oczekujących przyjazdu mechaników lub holownika. W trakcie istnienia całodziennej linii 8bis niektóre brygady miały na dodatkowym torze przerwy posiłkowe. Część autobusowa, składała się z  peronu dla autobusów linii 528 oraz linii zastępczych. Na przełomie lat 2008/2009 w związku z przygotowaniem trasy linii 8 do pojazdów niskopodłogowych, dokonano remontu torowiska na pętli. Swój przystanek końcowy przez półtora roku miała tutaj również linia 89.

zdjęcie
Niby jedna pętla, a jednak podzielona
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W ciągu istnienia pętli Gumieńce docierały tu praktycznie wszystkie modele taboru używanego w Szczecinie.

W 2017 roku do użytku oddano wyremontowaną pętlę „Gumieńce”. Skrzyżowanie wyjazdu z pętli autobusowej i ul. Brodnickiej zostało przebudowane na rondo. Samą pętlę dostosowano do potrzeb m.in. niepełnosprawnych, a nowa jezdnia ma bitumiczną nawierzchnię.

1 maja 2022 roku w gminie Dobra uruchomiono nową siatkę połączeń wraz ze zmianą numeracji. W związku z tym, linie 108 i 124 (wówczas kończące swój bieg na Gumieńcach) zostały zastąpione przez linie 223, 224 i 226.

Na pętli tramwajowej kończą swój bieg linie tramwajowe:

zdjęcie
#10442 oczekuje odjazdu na linii 88
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Gumieńce są również przystankiem końcowym dla linii autobusowych:

 Przez pętlę natomiast przejeżdżają linie 88 i 244.

na podstawie:
"Tramwaje w Szczecinie 1879 – 2008" Kajetana Szmucińskiego, informacji dostępnych w serwisie Komis oraz wiadomości własnych opracował: Marcin Pakulski

aktualizacja: man, Waszka

Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.