Encyklopedia

description Pętla tramwajowo-autobusowa Gumieńce

dodane 2.06.2009, godz. 18:03 przez zdjęcie profilowe użytkownika paki paki; zmodyfikowane 16.02.2020, godz. 20:39 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

19.01.2020
aktualizacja zdjęcie profilowe użytkownika man man
06.04.2010
Dadano kilka informacji na tema projektu przedłużenia linii zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59

Pętla tramwajowo-autobusowa Gumieńce znajduje się przy ulicy Kwiatowej, między ulicami Ku Słońcu i Brodnicką.

zdjęcie
Historia "pętli" na Gumieńcach sięga 1948 roku. Tramwaje linii 8 kończyły wtedy bieg mniej więcej na wysokości dzisiejszego przystanku "Ku Słońcu", po czym następowało przetaczanie wagonu silnikowego. Było to dość kłopotliwe, dlatego zgodnie z trendami panującymi w tamtym okresie postanowiono zbudować pętlę z prawdziwego zdarzenia.

Wykonanie projektu technicznego przedłużenia linii tramwajowej na Gumieńce zleciło w dniu 28 czerwca 1954 roku ówczesne MPK. Zlecenie to zostało wykonane przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Łodzi.


31 grudnia 1955 roku na ulicznej pętli "Gumieńce" pojawił się pierwszy tramwaj. Niestety ta dzielnica nie odgrywała znaczącej roli w życiu miasta w tamtym okresie. Pętla otoczona była pojedynczymi domkami rodzinnymi, ogrodami działkowymi, w dali widoczne były łąki.

zdjęcie
Z tego powodu pętla Gumieńce nie mogła wówczas pochwalić się dużą ilością linii, które kończyły tu bieg, bądź zatrzymywały się na trasie. Poza linią 8 zaglądały tu także: linia 8N (Gumieńce - Basen Kaszubski (Górniczy) - od końca lat pięćdziesiątych XX wieku do grudnia 1996 roku, a po zlikwidowaniu tramwajowej komunikacji nocnej również linia 508 i jej następczyni - linia 528.

Co roku na pętli pojawiały się zaś cmentarne dodatki  linia D8 w związku z Wszystkich Świętych. Niedaleko pętli Gumieńce przy ulicy Ku Słońcu, zatrzymywał się autobus linii 108 (styczeń 1982 roku - kwiecień 1994 roku). Pojawiała się tu także linia 8bis (początkowo epizodycznie w związku z planami reorganizacji sieci KM, a od 1 września 2010 roku jako stała linia szczytowa kursująca w dni powszednie). Podczas remontów torowisk jako zatramwaj kursowała najpierw linia 83 (Gumieńce - Brama Portowa, 10 września - 24 października 2001 roku), następnie linia 808 uruchamiana czterokrotnie, zarówno z powodu remontów, jak i strajku motorniczych oraz braku prądu w mieście.

zdjęcie
Przez ponad 60 lat wygląd pętli niewiele się zmienił. Część tramwajowa to dwa tory - jeden główny i drugi rezerwowy, wykorzystywany podczas zwiększonego ruchu w trakcie Wszystkich Świętych, jako tor odstawczy dla zdefektowanych składów oczekujących przyjazdu mechaników lub holownika. W trakcie istnienia całodziennej linii 8bis niektóre brygady miały na dodatkowym torze przerwy posiłkowe. Część autobusowa, składała się z  peronu dla autobusów linii 528 oraz linii zastępczych. Na przełomie lat 2008/2009 w związku z przygotowaniem trasy linii 8 do pojazdów niskopodłogowych, dokonano remontu torowiska na pętli. Swój przystanek końcowy przez półtora roku miała tutaj również linia 89.


zdjęcie
W ciągu istnienia pętli Gumieńce docierały tu praktycznie wszystkie modele taboru używanego w Szczecinie.

W 2017 roku do użytku oddano wyremontowaną pętlę Gumieńce. Skrzyżowanie wyjazdu z pętli autobusowej i ul. Brodnickiej zostało przebudowane na rondo. Samą pętlę dostosowano do potrzeb m.in. niepełnosprawnych, a nowa jezdnia ma bitumiczną nawierzchnię.

zdjęcie
 

Na pętli tramwajowej kończą swój bieg linie tramwajowe:

Gumieńce są również przystankiem końcowym dla linii autobusowych:

 Przez pętlę natomiast przejeżdżają linie 88 i 908.

na podstawie:
"Tramwaje w Szczecinie 1879 – 2008" Kajetana Szmucińskiego, informacji dostępnych w serwisie Komis oraz wiadomości własnych opracował: Marcin Pakulski

aktualizacja: man

Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.