Encyklopedia
Autosan H6
dodane przez Jacek; zmodyfikowane przez man
Autosany H6 w Szczecinie
Pierwsze egzemplarze Autosanów H6 pojawiły się w Szczecinie w styczniu 1997 roku. Zostały zakupione z myślą o liniach o niskiej frekwencji. W mieście pojawiło się pytanie: czy warto kierować duże pojazdy na linie o niewielkim wykorzystaniu? „Melony”, bo tak potocznie nazywano Autosany H6, rozwiązały ten problem i można je było spotkać głównie na liniach nocnych oraz liniach dziennych o niskim natężeniu pasażerów.Cztery autobusy tego typu, wyprodukowane jeszcze w 1996 roku trafiły do zajezdni Dąbie i rozpoczęły eksploatację liniową z początkiem stycznia 1997. Pojazdom nadano numery taborowe 2703-2706. Kilka miesięcy później kolejne cztery „melony” pojawiły się w zajezdni Klonowica i wyjechały na trasy w sierpniu 1997. Autobusy wyprodukowano w 1997 roku i otrzymały numery taborowe 1741-1744.
„Melony” między zajezdniami odróżniały się od siebie nieco innym schematem malowania oraz podziałem okien.W 1998 roku wszystkie dąbskie pojazdy zostały przeniesione do zajezdni Klonowica, gdzie nadano im numery z zakresu 1745-1748.
Czas na emeryturę
Pierwsze dwa wycofane egzemplarze szczecińskich Autosanów H6 zostały sprzedane na złom 18 lutego 2008 roku - były to pojazdy 1741 i 1746. Tym samym ilość „melonów” eksploatowanych w Szczecinie spadła do sześciu. Oba pojazdy trafiły do prywatnego przewoźnika wykonującego kursy w Kraśniku, gdzie kursowały w ramach komunikacji miejskiej przez kilka lat.
Kolejne dwa „melony” zostały skreślone ze stanu klonowickiej zajezdni 18 maja 2010 roku. Wozy 1743 i 1744 zostały sprzedane w celu kasacji do Bobrownik. Wówczas ilość eksploatowanych Autosanów spadła do czterech.Stan ten nie trwał długo. W nocy 14/15 maja 2011 roku kierowca prowadzący „melona” na 525/1 zasłabł, a autobus uderzył w drzewo i skarpę w pobliżu Lasu Arkońskiego. Pojazd nadawał się wyłącznie do kasacji, w związku z czym zdecydowano się na jego wycofanie.
W maju 2012 roku na terenie SPA Klonowica pożarowi uległ 1748. Autobus przeznaczono do kasacji.
Jednocześnie trwał remont „melona” o numerze bocznym 1747. Ciekawostką jest fakt, że jako jedyny z Autosanów H6 otrzymał malowanie zgodne ze schematem „Floating Garden”.
W 2013 roku w ruchu liniowym pozostały już tylko dwa „melony” - 1742 oraz 1747. Był to ostatni rok eksploatacji autobusów tego typu w szczecińskiej komunikacji miejskiej.Pod koniec 2013 roku zajezdnia Klonowica zdecydowała się skreślić ze stanu ostatnie dwa „melony” - 1747 trafił na złom, zaś pojazd o numerze 1742 w dniu 29 stycznia 2014 roku został przekazany w formie darowizny Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie.
W czerwcu 2019 w Szczecinie pojawił się zakupiony jako historyczny Autosan H6 kursujący wcześniej w PKS-ie w Starogardzie Gdańskim. Autobus przemalowano zgodnie ze schematem szczecińskim z okresu kursowania „melonów”, a także nadano mu numer boczny 1740.
na podstawie danych IGKM oraz Encyklopedii Krakowskiej Komunikacji
opracował: Jacek Kurek
aktualizacja: man
(+1 zakupiony przez RetroBus Police)
Średni wiek pojazdu: 26,50 lat
nr tab. | typ | rok prod. | rejestracja | rozp. eksp. | zajezdnia | ex | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1740 | Autosan H6 | 1998 | ZS 11F | 22.07.2021 | nieznana | ex bez numeru RetroBUS (exex K702 (PKS Starogard Gdański) 12.06.2019, ex (bez numeru) RetroBUS 22.07.2021) | przyjazd do Szczecina 12.06.2019 |
1742 | Autosan H6 | 1997 | SMC 4981 | ??.08.1997 | Muzeum Techniki | 29.01.2014 przekazany przez SPA Klonowica do Muzeum Techniki i Komunikacji "Zajezdnia Sztuki" |