Encyklopedia

Autosan H6

dodane przez Jacek; zmodyfikowane przez man

08.03.2014
Dodano informację o przekazaniu pojazdu o numerze 1742 do MTiK. X
02.01.2014
Dodano informację o sprzedaży 1747 paki
03.11.2012
Zaktualizowano przebieg służby Autosanów H6 w Szczecinie paki
15.01.2010
Poprawiono linkowanie oraz dodano informację o sprzedaży dwóch egzemplarzy do Bobrownik paki

zdjęcie
Malutki, ale na takie linie idealny
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Autosan H6 to pojazd mierzący 6,20 m długości oraz 2,28 m szerokości. Napędzany był turbodoładowanym 4-cylindrowym silnikiem Perkins Phaser. W autobusie stosowana była 5-stopniowa skrzynia biegów TS5-30 firmy EPS Tczew. Dzięki zastosowaniu wielu elementów z tworzyw sztucznych i aluminium, łączonych metodą klejenia (nie spawania), pojazd charakteryzował się znaczną odpornością przeciwkorozyjną. Wznios podłogi między osiami w Autosanie wynosił 720 mm i był równy wzniosowi na zwisie tylnym. „Melon” posiadał dwoje jednoskrzydłowych drzwi o szerokości 710 mm. Obie osie pojazdu były tego samego typu (Star 742) i były zawieszone na resorach piórowych. W Autosanie występowały bębnowe hamulce z pneumatycznym układem uruchamiającym oraz mechanizm kierowniczy typu ZF 8090. Wewnątrz autobusu zastosowano plastikowe siedzenia, identyczne jak w Jelczach 120M. Zamontowany został również zegar elektroniczny wyprodukowany przez bydgoskiego Pixela.

Autosany H6 w Szczecinie

zdjęcie
"Melonik" widziany z perspektywy dumnego psa z uniesioną głową
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pierwsze egzemplarze Autosanów H6 pojawiły się w Szczecinie w styczniu 1997 roku. Zostały zakupione z myślą o liniach o niskiej frekwencji. W mieście pojawiło się pytanie: czy warto kierować duże pojazdy na linie o niewielkim wykorzystaniu? „Melony”, bo tak potocznie nazywano Autosany H6, rozwiązały ten problem i można je było spotkać głównie na liniach nocnych oraz liniach dziennych o niskim natężeniu pasażerów.

Cztery autobusy tego typu, wyprodukowane jeszcze w 1996 roku trafiły do zajezdni Dąbie i rozpoczęły eksploatację liniową z początkiem stycznia 1997. Pojazdom nadano numery taborowe 2703-2706. Kilka miesięcy później kolejne cztery „melony” pojawiły się w zajezdni Klonowica i wyjechały na trasy w sierpniu 1997. Autobusy wyprodukowano w 1997 roku i otrzymały numery taborowe 1741-1744.

zdjęcie
Autosan H6 zmierza na dworzec w słoneczne listopadowe popołudnie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
„Melony” między zajezdniami odróżniały się od siebie nieco innym schematem malowania oraz podziałem okien.

W 1998 roku wszystkie dąbskie pojazdy zostały przeniesione do zajezdni Klonowica, gdzie nadano im numery z zakresu 1745-1748.

Czas na emeryturę

Pierwsze dwa wycofane egzemplarze szczecińskich Autosanów H6 zostały sprzedane na złom 18 lutego 2008 roku - były to pojazdy 1741 i 1746. Tym samym ilość „melonów” eksploatowanych w Szczecinie spadła do sześciu.

zdjęcie
Mały portrecik linii urzędowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolejne dwa „melony” zostały skreślone ze stanu klonowickiej zajezdni 18 maja 2010 roku. Wozy 1743 i 1744 zostały sprzedane w celu kasacji do Bobrownik. Wówczas ilość eksploatowanych Autosanów spadła do czterech.

Stan ten nie trwał długo. W nocy 14/15 maja 2011 roku kierowca prowadzący „melona” na 525/1 zasłabł, a autobus uderzył w drzewo i skarpę w pobliżu Lasu Arkońskiego. Pojazd nadawał się wyłącznie do kasacji, w związku z czym zdecydowano się na jego wycofanie.

zdjęcie
„Melon” odpoczywa przy dworcu głównym
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W maju 2012 roku na terenie SPA Klonowica pożarowi uległ 1748. Autobus przeznaczono do kasacji.

Jednocześnie trwał remont „melona” o numerze bocznym 1747. Ciekawostką jest fakt, że jako jedyny z Autosanów H6 otrzymał malowanie zgodne ze schematem „Floating Garden”.

zdjęcie
"Melona" w ogrodowych barwach na KOMIS-ie jeszcze nie było
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 2013 roku w ruchu liniowym pozostały już tylko dwa „melony” - 1742 oraz 1747. Był to ostatni rok eksploatacji autobusów tego typu w szczecińskiej komunikacji miejskiej.

Pod koniec 2013 roku zajezdnia Klonowica zdecydowała się skreślić ze stanu ostatnie dwa „melony” - 1747 trafił na złom, zaś zupełnie inny los spotkał pojazd o numerze 1742. 29 stycznia 2014 roku autobus został przekazany w formie darowizny Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie.

na podstawie danych IGKM oraz Encyklopedii Krakowskiej Komunikacji
opracował: Jacek Kurek

Producent:
Autosan
Model:
H6-10
Liczba i układ drzwi:
2 (0-1-1)
Kategoria pojemności:
MINI
Długość:
6 350 mm
Szerokość:
2 280 mm
Wysokość:
2 790 mm
Liczba osi:
2
Masa własna:
4 700 kg
Masa całkowita:
7 000 kg
Wysokość podłogi:
720 mm
Silnik:
Perkins Phaser 110Ti
Norma Euro:
Euro I
Układ silnika:
rzędowy, poziomy, 4 cylindry, 3,94 dm3
Moc silnika:
79 kW / 100 KM
Skrzynia biegów:
FPS TS5-30
Liczba miejsc siedzących:
17
Liczba miejsc ogółem:
32
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
8/1 (historyczny)
(+1 zakupiony przez RetroBus Police)

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 2
Średni wiek pojazdu: 24,50 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
1740 Autosan H6 1998 ZS 11F 22.07.2021 nieznana ex bez numeru RetroBUS (exex K702 (PKS Starogard Gdański) 12.06.2019, ex (bez numeru) RetroBUS 22.07.2021) przyjazd do Szczecina 12.06.2019
1742 Autosan H6 1997 SMC 4981 ??.08.1997 Muzeum Techniki 29.01.2014 przekazany przez SPA Klonowica do Muzeum Techniki i Komunikacji "Zajezdnia Sztuki"