Encyklopedia

description Autosan H6

dodane 19.03.2005, godz. 12:08 przez Jacek; zmodyfikowane 8.03.2014, godz. 11:09 przez zdjęcie profilowe użytkownika X X

08.03.2014
Dodano informację o przekazaniu pojazdu o numerze 1742 do MTiK. zdjęcie profilowe użytkownika X X
02.01.2014
Dodano informację o sprzedaży 1747 zdjęcie profilowe użytkownika paki paki
03.11.2012
Zaktualizowano przebieg służby Autosanów H6 w Szczecinie zdjęcie profilowe użytkownika paki paki
15.01.2010
Poprawiono linkowanie oraz dodano informację o sprzedaży dwóch egzemplarzy do Bobrownik zdjęcie profilowe użytkownika paki paki
Pierwsze egzemplarze Autosanów H6 pojawiły się w Szczecinie w styczniu 1997 roku. Zostały zakupione z myślą o liniach o niskiej frekwencji. W mieście pojawiło się pytanie: czy warto kierować duże pojazdy na linie o niewielkim wykorzystaniu? Melony, bo tak potocznie nazywane są Autosany H6, rozwiązały ten problem i dziś można je spotkać głównie na liniach nocnych oraz krótkotrasowych liniach dziennych.

Autosan H6 to pojazd mierzący 6,20 m długości oraz 2,28 m szerokości. Napędzany jest turbodoładowanym 4-cylindrowym silnikiem Perkins Phaser. W autobusie stosowana jest 5-stopniowa skrzynia biegów TS5-30 firmy EPS Tczew. Dzięki zastosowaniu wielu elementów z tworzyw sztucznych i aluminium, łączonych metodą klejenia (nie spawania), pojazd charakteryzuje się znaczną odpornością przeciwkorozyjną. Wznios podłogi między osiami w Autosanie wynosi 720 mm i jest równy wzniosowi na zwisie tylnym. "Melon" posiada dwoje jednoskrzydłowych drzwi o szerokości 710 mm. Obie osie pojazdu są tego samego typu (Star 742) i są zawieszone na resorach piórowych. W Autosanie występują bębnowe hamulce z pneumatycznym układem uruchamiającym oraz mechanizm kierowniczy typu ZF 8090. Wewnątrz autobusu zastosowano plastikowe siedzenia, identyczne jak w Jelczach 120M. Zamontowany został również zegar elektroniczny wyprodukowany przez bydgoskiego Pixela.

W Szczecinie autobusy tego typu w ciągu dnia kursują na linii 70 oraz na popołudniowej brygadzie linii 76 w dni powszednie. Z kolei w nocy można je spotkać na większości linii kursujących w lewobrzeżnej części miasta.

Na początku eksploatacji cztery autobusy tego typu trafiły do zajezdni Klonowica (rok prod. 1997), a cztery kolejne - do zajezdni Dąbie (rok prod. 1996). Odróżniają się one od siebie nieco innym schematem malowania oraz podziałem okien. W 1998 roku wszystkie dąbskie pojazdy zostały przeniesione do zajezdni Klonowica.

18 lutego 2008 roku do Bobrownik k/Włocławka zostały sprzedane dwa egzemplarze- 1741 i 1746. Tym samym ilość "Melonów" eksploatowanych w Szczecinie spadła do sześciu.

Kolejne "melony" pożegnaliśmy 18 maja 2010 roku. Wozy 1743 i 1744 zostały sprzedane do Bobrownik. Tym samym ilość eksploatowanych Autosanów spadła do czterech.

Stan ten nie trwał długo. W nocy 14/15 maja 2011 roku kierowca prowadzący "melona" na 525/1 zasłabł, a autobus uderzył w drzewo i skarpę w pobliżu Lasu Arkońskiego. Pojazd nadawał się wyłącznie do kasacji.

W maju 2012 roku na terenie SPA Klonowica pożarowi uległ 1748. Wóz przeznaczono do kasacji. Jednocześnie trwał remont 1747. Ciekawostką jest to, że dostał barwy FG. Z 1747 pożegnaliśmy się pod koniec 2013 roku. Autobus trafił na złom. Obecnie SPA Klonowica dysponuje jednym egzemplarzem, ale i jego dni są policzone. Trwają rozmowy nad przekazaniem go do MTiK.

W dniu 29 stycznia 2014 roku pojazd o numerze 1742 został przekazany Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki.

na podstawie danych IGKM oraz Encyklopedii Krakowskiej Komunikacji
opracował: Jacek Kurek

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 1
Średni wiek pojazdu: 22,00 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
1742 Autosan H6 1997 SMC 4981 ??.08.1997 Muzeum Techniki 29.01.2014 przekazany przez SPA Klonowica do Muzeum Techniki i Komunikacji "Zajezdnia Sztuki"