Encyklopedia

description Autosan H6

dodane 19.03.2005, godz. 12:08 przez Jacek; zmodyfikowane 8.03.2014, godz. 11:09 przez zdjęcie profilowe użytkownika X X

08.03.2014
Dodano informację o przekazaniu pojazdu o numerze 1742 do MTiK. zdjęcie profilowe użytkownika X X
02.01.2014
Dodano informację o sprzedaży 1747 zdjęcie profilowe użytkownika paki paki
03.11.2012
Zaktualizowano przebieg służby Autosanów H6 w Szczecinie zdjęcie profilowe użytkownika paki paki
15.01.2010
Poprawiono linkowanie oraz dodano informację o sprzedaży dwóch egzemplarzy do Bobrownik zdjęcie profilowe użytkownika paki paki
Pierwsze egzemplarze Autosanów H6 pojawiły się w Szczecinie w styczniu 1997 roku. Zostały zakupione z myślą o liniach o niskiej frekwencji. W mieście pojawiło się pytanie: czy warto kierować duże pojazdy na linie o niewielkim wykorzystaniu? Melony, bo tak potocznie nazywane są Autosany H6, rozwiązały ten problem i dziś można je spotkać głównie na liniach nocnych oraz krótkotrasowych liniach dziennych.

Autosan H6 to pojazd mierzący 6,20 m długości oraz 2,28 m szerokości. Napędzany jest turbodoładowanym 4-cylindrowym silnikiem Perkins Phaser. W autobusie stosowana jest 5-stopniowa skrzynia biegów TS5-30 firmy EPS Tczew. Dzięki zastosowaniu wielu elementów z tworzyw sztucznych i aluminium, łączonych metodą klejenia (nie spawania), pojazd charakteryzuje się znaczną odpornością przeciwkorozyjną. Wznios podłogi między osiami w Autosanie wynosi 720 mm i jest równy wzniosowi na zwisie tylnym. "Melon" posiada dwoje jednoskrzydłowych drzwi o szerokości 710 mm. Obie osie pojazdu są tego samego typu (Star 742) i są zawieszone na resorach piórowych. W Autosanie występują bębnowe hamulce z pneumatycznym układem uruchamiającym oraz mechanizm kierowniczy typu ZF 8090. Wewnątrz autobusu zastosowano plastikowe siedzenia, identyczne jak w Jelczach 120M. Zamontowany został również zegar elektroniczny wyprodukowany przez bydgoskiego Pixela.

W Szczecinie autobusy tego typu w ciągu dnia kursują na linii 70 oraz na popołudniowej brygadzie linii 76 w dni powszednie. Z kolei w nocy można je spotkać na większości linii kursujących w lewobrzeżnej części miasta.

Na początku eksploatacji cztery autobusy tego typu trafiły do zajezdni Klonowica (rok prod. 1997), a cztery kolejne - do zajezdni Dąbie (rok prod. 1996). Odróżniają się one od siebie nieco innym schematem malowania oraz podziałem okien. W 1998 roku wszystkie dąbskie pojazdy zostały przeniesione do zajezdni Klonowica.

18 lutego 2008 roku do Bobrownik k/Włocławka zostały sprzedane dwa egzemplarze- 1741 i 1746. Tym samym ilość "Melonów" eksploatowanych w Szczecinie spadła do sześciu.

Kolejne "melony" pożegnaliśmy 18 maja 2010 roku. Wozy 1743 i 1744 zostały sprzedane do Bobrownik. Tym samym ilość eksploatowanych Autosanów spadła do czterech.

Stan ten nie trwał długo. W nocy 14/15 maja 2011 roku kierowca prowadzący "melona" na 525/1 zasłabł, a autobus uderzył w drzewo i skarpę w pobliżu Lasu Arkońskiego. Pojazd nadawał się wyłącznie do kasacji.

W maju 2012 roku na terenie SPA Klonowica pożarowi uległ 1748. Wóz przeznaczono do kasacji. Jednocześnie trwał remont 1747. Ciekawostką jest to, że dostał barwy FG. Z 1747 pożegnaliśmy się pod koniec 2013 roku. Autobus trafił na złom. Obecnie SPA Klonowica dysponuje jednym egzemplarzem, ale i jego dni są policzone. Trwają rozmowy nad przekazaniem go do MTiK.

W dniu 29 stycznia 2014 roku pojazd o numerze 1742 został przekazany Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki.

na podstawie danych IGKM oraz Encyklopedii Krakowskiej Komunikacji
opracował: Jacek Kurek

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 2
Średni wiek pojazdu: 21,50 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
1740 Autosan H6 1998 GST 38964 12.06.2019 RetroBUS ex K702 (PKS Starogard Gdański) Przyjazd do Szczecina 12 czerwca 2019 roku
1742 Autosan H6 1997 SMC 4981 ??.08.1997 Muzeum Techniki 29.01.2014 przekazany przez SPA Klonowica do Muzeum Techniki i Komunikacji "Zajezdnia Sztuki"