Encyklopedia
Autosan H9-35
dodane przez konjo ; zmodyfikowane przez man
Modernizacja prototypu objęła wydłużenie nadwozia (do 105 mm), zastosowanie sterowania pneumatycznego w układzie hamulcowym, montaż importowanego ogrzewania, poprawę sylwetki oraz montaż dodatkowych szyb. Dodatkowo w miejsce silnika Leyland zastosowano licencyjną jednostkę Andoria 6c107 lub opcjonalnie Star S-359. Udoskonalone pojazdy oznaczono symbolem H9 i po przeprowadzeniu licznych badań zdecydowano o podjęciu pod koniec 1973 roku produkcji seryjnej. W ramach odcięcia się od przestarzałych rozwiązań Sanów H-100, zdecydowano o zmianie marki i następca zadebiutował jako Autosan H9. Nowy autobus i jego konstruktorzy zostali laureatami wielu nagród, a wkrótce bo już w lipcu 1974 roku „dziewiątka” wyparła z produkcji Sany.
Po sukcesie premierowych wersji turystycznych (02, 03, 15) i międzymiastowych (01, 04) skupiono się na opracowaniu odpowiednika miejskiego. Pierwsze pojazdy zjechały z taśmy produkcyjnej w czwartym kwartale 1975 roku. Nowy projekt nie odbiegał zasadniczo od pierwowzoru. Była to wysokopodłogowa konstrukcja ramowa z silnikiem na zwisie tylnym. W wersji 33 i popularniejszej 35 zastosowano odpowiednio jednostki: Star S-359 (6 cylindrów, 6,8 litra, 150 KM) i Andoria 6c107 (6 cylindrów, 6,5 litra, 138 KM). Osie pojazdu zawieszono na resorach piórowych, co nie wpłynęło pozytywnie na komfort podróży pasażerów. Wprowadzone zmiany nie były rewolucyjne i obejmowały: zastosowanie szerokich (830 mm) elektropneumatycznych harmonijkowych drzwi sterowanych z miejsca kierowcy, likwidację bagażników umożliwiającą obniżenie podłogi (pomimo tego, jej wysokość nadal wynosiła od 890 do 945 mm) oraz zmianę sylwetki zewnętrznej. Swoistą ciekawostką jest, że modernizacje w obrębie nadwozia dotyczyły linii dachu i wygospodarowania świetlika na tablicę z numerem linii, zdecydowano jednak o pozostawieniu wzorem wersji turystycznej drzwi dla kierowcy z lewej strony pojazdu. Wnętrze mieszczące 70 pasażerów wyposażono w wymagane w wersji miejskiej poręcze oraz półtwarde siedziska dla 24 osób. W celu zastosowania elementów zunifikowanych z Jelczem PR110 wprowadzono instalację elektryczną 24V, a ramach poprawy wydajności ogrzewania system powietrzny zastąpiono układem wykorzystującym płyn borygo.
Po dwóch latach zdecydowano o odświeżeniu gamy pojazdów i tak w pierwszej połowie 1977 roku w Autosanach H9-33/35 zlikwidowano drzwi dla kierowcy, usprawniono ogrzewanie i napędy drzwi oraz zmniejszono udział części importowanych. Wkrótce modernizacje objęły także układ hamulcowy, most tylny i oś przednią, a w 1978 roku rozpoczęto montaż nowego licencyjnego układu kierowniczego ZF. W 1980 wprowadzono udoskonalone modele turystyczny (20) i międzymiastowy (21), wycofując zarazem starsze odmiany, włącznie z niezbyt popularną wersją miejską ze starachowickim silnikiem. Udoskonalenia ominęły H9-35 i pozostał on dostępny wyłącznie z rozwiązaniami technicznymi starszej generacji.
Autosany H9-35 w Szczecinie
Autosany H9-35 pojawiły się w Szczecinie w lipcu 1976 roku - wówczas dostarczono 6 pojazdów o numerach 41-46. Kolejne 9 wozów o numerach 47-55 przyjechało do zajezdni Klonowica w połowie sierpnia 1976.Autobusy okazały się zbyt małe, jeśli chodzi o szczecińskie potoki pasażerskie, w związku z czym, w 1978 roku wszystkie z nich przekazano zajezdni Dąbie, skąd wyjeżdżały głównie na linie pracownicze i głównie szczytowe brygady linii 62 i 72.
Przy okazji dostaw nowych Jelczy PR110, w 1982 roku zakończono eksploatację Autosanów H9-35 w ramach szczecińskiej komunikacji miejskiej, a istniejące egzemplarze przekazano wydziałom w Świnoujściu i Stargardzie (Szczecińskim).
Począwszy od 1997 roku, Autosany H9-35 za sprawą PKS Gryfice można było spotkać na liniach darmowych dla Targowiska Manhattan (m.in. 712) i sporadycznie na liniach nocnych w ramach PKS Szczecin.
Właścicielem Autosana H9-35 220 począwszy od lutego 2016 roku jest Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej (STMKM). Autobus z 1991 roku kursował wcześniej w PKS Łuków. W okresie letnim w 2018 roku obsługiwał linie turystyczne 50 i 100, a obecnie często można go spotkać w ramach różnych imprez i przejazdów okolicznościowych.
na podstawie: Infobus, Prototypowe i seryjne auta PRLu oraz informacji własnych
opracował: konjo
aktualizacja: man
Średni wiek pojazdu: 33,00 lat
nr tab. | typ | rok prod. | rejestracja | rozp. eksp. | zajezdnia | ex | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
220 | Autosan H9-35 | 1991 | ZS 84C | 20.02.2016 | STMKM | ex 1005 (PKS Łuków) | przyjazd do Szczecina 20.02.2016 |