Encyklopedia

description Napęd hybrydowy

dodane 30.12.2008, godz. 23:19 przez MarcinB; zmodyfikowane 1.01.2009, godz. 16:48 przez zdjęcie profilowe użytkownika djdark djdark

Jest połączeniem dwóch rodzajów napędu, służących do napędzenia jednego pojazdu. Najczęściej spotykaną hybrydą jest połączenie silnika spalinowego i silnika elektrycznego. Taki układ ma zastosowanie w pojazdach komunikacyjnych. Silniki, spalinowy i elektryczny mogą pracować jednocześnie lub na przemian, w zależności od potrzeb.

Zalety i wady



W dzisiejszych czasach, gdy duży nacisk i nakłady finansowe są położone na ekologię i ochronę środowiska, napęd hybrydowy wydaje się być jednym z lepszych rozwiązań. Dzięki zastosowaniu układu, silnik spalinowy i silnik elektryczny uzyskano znaczne oszczędności w zużyciu paliwa oraz emisji spalin. W dużym stopniu ograniczono również emisję hałasu. Niestety, układ taki posiada również wady. Jedną z największych jest jego cena (np.: Solaris Urbino 18 Hybrid jest około 140 000 euro droższy od klasycznego Urbino 18). Dodatkowe ogniwa baterii natomiast znacznie zwiększają masę pojazdu.

Rodzaje napędów hybrydowych



Napędy hybrydowe w zależności od konfiguracji elementów dzielą się na
  • szeregowe – gdzie cała energia wytworzona przez silnik spalinowy jest przetworzona na energię elektryczną wykorzystaną do napędu silnika elektrycznego. Nadmiar energii elektrycznej służy do ładowania akumulatorów. W razie potrzeby, silnik elektryczny może korzystać z energii zgromadzonej w akumulatorach. W układzie szeregowym nie stosuje się skrzyni biegów.
  • równoległe - gdzie energia wytworzona przez silnik spalinowy częściowo napędza pojazd, a jej nadmiar służy do ładowania akumulatorów. W razie zaistnienia potrzeby użycia dużej mocy, silnik spalinowy i elektryczny współpracują równolegle i napędzają silnik pojazdu. W trakcie hamowania silnik elektryczny działa jak prądnica i ładuje akumulatory.
  • mieszane – który jest kompilacją cech układów szeregowych i równoległych.


Zastosowanie



Napęd hybrydowy jest bardzo korzystny w przypadku zastosowania go w pojazdach komunikacji miejskiej. Związane jest to z częstym hamowaniem i ruszaniem pojazdu. W trakcie postoju, silnik spalinowy nie pracuje i tym samym nie emituje szkodliwych substancji. Natomiast w trakcie hamowania, znaczna część energii kinetycznej pojazdu jest odzyskiwana i gromadzona w akumulatorach i wykorzystywana jest do ponownego ruszania. Istnieje również możliwość całkowitego wyłączenia silnika spalinowego i poruszania się tylko przy pomocy silników elektrycznych.

W Polsce jak dotychczas użytkowany jest tylko jeden autobus o napędzie hybrydowym. Jest to Solaris Urbino 18 Hybrid i został zakupiony przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu. Autobus ten, został przekazany przez producenta w dniu 3 listopada 2008 roku i natychmiast podjął służbę jako autobus liniowy.

Drugim autobusem hybrydowym poruszającym się po polskich drogach jest też Solaris Urbino 18 Hybrid. Autobus ten został wyprodukowany w 2008 roku i został oklejony foliami reklamującymi ekologiczny napęd w autobusie. Do tej pory testowany był przez cztery przedsiębiorstwa zajmujące się przewozami pasażerskimi na terenie miast: MPK Poznań, MZA Warszawa, PKM Gdynia oraz ZKM Gdańsk. Warto również zauważyć, że oryginalnie autobus pomalowany jest w barwy PKM Gdynia. W Poznaniu autobus był testowany na linii 74, w Warszawie na linii 116 (ze względu na reprezentacyjny ciąg ulic, po jakich porusza się ta linia), w Trójmieście autobus zawitał m.in. na 146, 192, 199, 207 oraz R. Warto dodać, że opóźnienie związane z przyjazdem Solarisa do Warszawy zbiegło się wielką imprezą komunikacyjną pod nazwą "Dni Transportu Publicznego 2008", dzięki czemu nie zabrakło go na wystawie podczas zwiedzania zajezdni "Woronicza". Po wyjeździe ze stolicy, zaś przed dojazdem do Trójmiasta autobus został zaprezentowany na targach Transexpo w Kielcach. W drodze do Gdyni autobus odwiedził przejazdem również Piłę.
opracował Mr_Reaper
informację o drugim z autobusów hybrydowych w Polsce dodał Michał Pilaszkiewicz
Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.