Encyklopedia

Napęd hybrydowy

dodane przez MarcinB; zmodyfikowane przez man

zdjęcie
Komora silnika autobusu z napędem EfficientHybrid
Jest połączeniem dwóch rodzajów napędu, służących do napędzenia jednego pojazdu. Najczęściej spotykaną hybrydą jest połączenie silnika spalinowego i silnika elektrycznego. Taki układ ma zastosowanie w pojazdach komunikacyjnych. Silniki, spalinowy i elektryczny mogą pracować jednocześnie lub na przemian, w zależności od potrzeb.

Zalety i wady

W dzisiejszych czasach, gdy duży nacisk i nakłady finansowe są położone na ekologię i ochronę środowiska, napęd hybrydowy wydaje się być jednym z lepszych rozwiązań. Dzięki zastosowaniu układu, silnik spalinowy i silnik elektryczny uzyskano znaczne oszczędności w zużyciu paliwa oraz emisji spalin. W dużym stopniu ograniczono również emisję hałasu. Niestety, układ taki posiada również wady. Jedną z największych jest jego cena. 

Rodzaje napędów hybrydowych

Napędy hybrydowe w zależności od konfiguracji elementów dzielą się na

  • szeregowe – gdzie cała energia wytworzona przez silnik spalinowy jest przetworzona na energię elektryczną wykorzystaną do napędu silnika elektrycznego. Nadmiar energii elektrycznej służy do ładowania akumulatorów. W razie potrzeby, silnik elektryczny może korzystać z energii zgromadzonej w akumulatorach. W układzie szeregowym nie stosuje się skrzyni biegów.
  • równoległe - gdzie energia wytworzona przez silnik spalinowy częściowo napędza pojazd, a jej nadmiar służy do ładowania akumulatorów. W razie zaistnienia potrzeby użycia dużej mocy, silnik spalinowy i elektryczny współpracują równolegle i napędzają silnik pojazdu. W trakcie hamowania silnik elektryczny działa jak prądnica i ładuje akumulatory.
  • mieszane – który jest kompilacją cech układów szeregowych i równoległych.

Zastosowanie

Napęd hybrydowy jest bardzo korzystny w przypadku zastosowania go w pojazdach komunikacji miejskiej. Związane jest to z częstym hamowaniem i ruszaniem pojazdu. W trakcie postoju, silnik spalinowy nie pracuje i tym samym nie emituje szkodliwych substancji. Natomiast w trakcie hamowania, znaczna część energii kinetycznej pojazdu jest odzyskiwana i gromadzona w akumulatorach i wykorzystywana jest do ponownego ruszania. Istnieje również możliwość całkowitego wyłączenia silnika spalinowego i poruszania się tylko przy pomocy silników elektrycznych.

Szczecińskie „hybrydy”

zdjęcie
Dwa hybrydowe Solarisy na pętli „Świergotki”
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W szczecińskiej siatce komunikacji miejskiej pojawiły się autobusy hybrydowe pochodzące od dwóch producentów: Solarisa i MAN-a. Pierwsza „hybryda” spod znaku „jamnika” zawitała do dąbskiej zajezdni w połowie 2013 roku i była wcześniej użytkowana przez producenta jako pojazd testowy.

Od 2018 roku właścicielem ośmiu solowych i ośmiu przegubowych „jamników-hybryd” jest zajezdnia Klonowica. W 2021 roku w polickiej zajezdni pojawiły się dwa MAN-y NL280 EfficientHybrid i dwa przegubowe NG330 EfficientHybrid.

opracował Mr_Reaper
informację o drugim z autobusów hybrydowych w Polsce dodał Michał Pilaszkiewicz

Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.