Encyklopedia
Ikarus-Zemun 160P
dodane przez konjo ; zmodyfikowane przez man
Marka Ikarus-Zemun jest bardzo myląca i nie ma nic wspólnego z szeroko znanym węgierskim producentem. Zresztą, w roku 1993 wytwórnia zmieniła dla odróżnienia nazwę na Ikarbus, rozciągając ją także na swoje starsze produkty.
Te bardzo oryginalne autobusy były owocem polsko-jugosłowiańskiej współpracy podjętej w 1983 roku. Duże ilości Zemunów pojawiły się w naszym kraju na przełomie lat 80. i 90. Ze względu na posiadanie trzech par drzwi, nigdy nie podbiły zakładów komunikacji miejskiej (szczególnym wyjątkiem był Poznań), a odbiorcami większości składanych egzemplarzy były PKS-y w całym kraju.Pojazdy były montowane i doposażane w Polsce, a najważniejszymi krajowymi akcentami były: silnik WSK Mielec, skrzynia biegów FPS (6-biegowa) i fotele z dermy dobrze znane z różnych modeli Jelczy.
Przegubowce tego typu w zasadzie od początku były niezbyt udaną konstrukcją, do ich najważniejszych wad można było zaliczyć wysoką podłogę na całej długości, słabe wykonanie (Zemuny, w przeciwieństwie do węgierskich Ikarusów serii 2xx, rzadko kierowano do naprawy głównej), złe rozplanowanie wnętrza i układu drzwi oraz głośny i niezbyt mocny silnik.
Ikarusy-Zemun 160P do regularnej służby w szczecińsko-polickiej sieci nie trafiły, natomiast sporadycznie jeździły na liniach darmowych obsługiwanych przez PKS Gryfice oraz międzymiastowych obsługiwanych samodzielnie przez PKS Szczecin.
W 1985 roku w Szczecinie pojawiły się pierwsze autobusy IK160P, zwane potocznie „Zemunami”. PKS Szczecin zakupił siedem sztuk tego typu autobusów, z czego jeden z nich nigdy nie wyjechał na trasę.
Zemuny dotarły do zajezdni Police w grudniu 1997 roku w związku z przejęciem przez spółkę przewozów pracowniczych „Zakładów Chemicznych Police”. Wtedy też kombinat przekazał nowo powstałej spółce komunikacyjnej swój tabor w skład którego wchodziło pięć „Zemunów” wyprodukowanych w 1989 roku. Autobusy otrzymały numery 744-748 i skierowano je do obsługi połączeń dla pracowników ZChP.
Ze względu na fatalny stan techniczny, już po dwóch latach zdecydowano o zezłomowaniu pojazdów 745 i 748 oraz wysłaniu pozostałych trzech na remont do słupskiej Kapeny. Z czasem policka zajezdnia pokusiła się o bardzo sporadyczne wysyłanie jugosłowiańskich Ikarusów-Zemun do obsługi linii powiatowej i połączeń miejskich, choć w drugim przypadku były to raczej zdarzenia incydentalne. Rok 2002 przyniósł kasację autobusu 747, tak więc na parkingu przy ulicy Fabrycznej pozostały już tylko egzemplarze 744 i 746. Jednym z ostatnich „występów” przedstawiciela tego typu były okolicznościowe przewozy po Policach w ramach obchodów 125-lecia komunikacji miejskiej w Szczecinie 21 sierpnia 2004 roku.
Niedługo potem, wraz z grudniowymi dostawami MAN-ów NG313 i NL283, SPPK postanowiło skasować ostatnie dwa Ikarusy-Zemun 160P.
na podstawie: Komunikacja miejska w Szczecinie i Policach, IGKM oraz informacji własnych opracował: konjo
aktualizacja: man
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat