Encyklopedia

description Ikarus 260

dodane 12.04.2005, godz. 16:26 przez zdjęcie profilowe użytkownika konjo konjo; zmodyfikowane 25.01.2008, godz. 23:47 przez zdjęcie profilowe użytkownika Pepe Pepe

19.10.2006
Dołączono zdjęcie egzemplarza z PKS Gryfice. zdjęcie profilowe użytkownika konjo konjo
Ikarus 260 jest odmianą solową jednego z najbardziej popularnych autobusów na świecie: przegubowej wersji oznaczonej symbolem 280. Pojazd cieszył się sporym wzięciem w Polsce i innych krajach RWPG. Produkcję podjęto w roku 1972, natomiast ostanie egzemplarze wyjechały z fabryki trzydzieści lat później. Import rozpoczęto bardzo szybko i krótka wersja Ikarusa zagościła na naszych drogach już w roku 1974. Pierwszymi odbiorcami były: Bielsko Biała, Częstochowa i Katowice, a ówczesny model oznaczony był symbolem 260.04. Pojazdy te, podobnie jak Ikarusy 280.26, wyposażano w silniki RABA D2156 HM 6U i mechaniczne skrzynie biegów. Swoistą ciekawostką jest fakt, że bardzo uprzywilejowana wówczas Warszawa, pochłaniała w tym czasie większość produkcji licencyjnych Jelczy Berlietów PR110, tak więc nowe węgierskie autobusy zawitały w stolicy dopiero w roku 1981. Ostatnie dostawy podtypu .04 datują się na rok 1992 i zamknęły się w przybliżeniu w liczbie 3470 sztuk (w tym około 1500 dla WPK Katowice i ponad 1000 dla Warszawy). Dodatkowo w latach 1993-94 zakupiono 105 sztuk zmodernizowanej wersji .73 wyposażonej w nowy silnik RABA D10TS i automatyczną skrzynie biegów ZF lub Voith.

Szczecin niestety nigdy nie znalazł się na liście nabywców i solowe Ikarusy nie służą w regularnej komunikacji. Zajezdnie naszego miasta zapełniły się natomiast Jelczami M11, wykonywanymi na podwoziach 260-ek dostarczanych w latach 1985-1990 w ramach polsko-węgierskich rozliczeń. Niestety słabe zabezpieczenie antykorozyjne i wykończenie Jelczy, zdają się nie potwierdzać długowieczności oryginału. Historia jednak lubi zataczać kręgi i Ikarusy 260 dotarły do Szczecina za pośrednictwem PKS Gryfice, który jest jednym z przewoźników obsługujących linie darmowe. Przedsiębiorstwo odkupiło używane autobusy z NRD. Pojazdy są przedstawicielami podtypu .43. Ich dość charakterystyczną i specyficzną dla Niemiec cechą, jest posiadanie zaledwie dwóch par drzwi czteroskrzydłowych. Autobusy wykonane są jako lokalne i posiadają otwarte stanowisko pracy kierowcy, wygodniejsze fotele i mniejszą ilość otwieranych okien. Obecnie Ikarusy 260.43 wykonują kursy dla Targowiska Manhattan i służą za pojazdy rezerwowe dla hipermarketu Carrefour.

Autobusy tego typu są konstrukcją wysokopodłogową zbudowaną na bazie kratownicy, silnik jest umieszczony poziomo między osiami. Cechą charakterystyczną produktów Ikarusa z serii 2xx jest ich wyjątkowa odporność i długowieczność. Początkowo chwalono je za komfort jazdy, dobre rozplanowanie wnętrza, wytrzymałość, solidność wykonania i sprawnie działające wspomaganie kierownicy. Obecnie jednak nie przystają do wymogów nowoczesnej komunikacji, dyskwalifikuje je bardzo wysoka podłoga i niezbyt oszczędny, nie spełniający nowych norm silnik. Pomimo tego wielokrotnie remontowane i odnawiane Ikarusy z pewnością długo jeszcze będą gościły na ulicach polskich miast.
na podstawie: Przegubowiec, IGKM oraz informacji własnych
opracował: konjo
Zobacz też: Ikarus 280, Jelcz L11, Jelcz M11