Encyklopedia

description Ikarus 405

dodane 13.07.2007, godz. 16:20 przez zdjęcie profilowe użytkownika mike_1994 mike_1994; zmodyfikowane 29.02.2008, godz. 0:22 przez zdjęcie profilowe użytkownika MQ MQ

Po zakończeniu prac nad serią 300, nadszedł czas na zupełnie nowe konstrukcje będące produkcją węgierskiego Ikarusa. Całej serii początek dał midibus - Ikarus 405

Ikarus 405 jest siedmiometrowym, w średniopodłogowym (gdyż przy wejściach posiada po jednym stopniu) autobusem miejskim. Był on dostarczany i produkowany w latach 1994 - 1996. Do "czterysta-piątki" został zamontowany silnik marki Pherkins Phaser (model 135T) o mocy 137 kM. Skrzynia biegów była produkcji znanej marki Voith (model Midimat BRA 12.5). W tym modelu silnik został zamontowany pionowo, lecz nie przeszkodziło to w zamontowaniu tylnej szyby. W całym pojeździe mogą być zamontowane dwie pary drzwi. Pierwsze mogą być jedno- lub dwuskrzydłowe, przy czym podwójne są węższe od drugich drzwi mających szerokość 1,2 metra. Obie osie są produkcji firmy RABA. Dzięki swojej budowie może osiągnąć prędkość 76 km/h. Na życzenie klienta jest montowana również klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej.

Ikarusy 405 w Bielsko-Białej



W 1995 roku do Bielsko-Białej trafiły dwa Ikarusy 405. Nadano im numery 039 oraz 040. Kupiono je z myślą o obsłudze linii nocnych oraz mało obciążonych linii. Jednak po ich zakupie najczęściej służyły jako autobusy szkolne lub wycieczkowe. Do dziś pełnią liniową służbę, choć ich stan techniczny pozostawia wiele do życzenia.

Ikarusy 405 w Warszawie



W 1994 roku MZA Warszawa zdecydowało się na kupno nowo wyprodukowanych Ikarusów 405. Razem zakupiono ich 5 sztuk i nadano im numery boczne od 6450 do 6454. Na początku został skierowane do obsługi linii AirPort-City, gdzie wyparły Jelcze L11.
Jednak jak wszystkie Ikarusy po pewnym czasie ich stan stawał się coraz gorszy. Aż w 2002 roku MZA Warszawa zdecydowała się wycofać wszystkie Ikarusy. Trzy z nich (6450, 6452, 6453) zostały sprzedane do radomskiego przewoźnika ITS Michalczewski, jeden (6451) sprzedano do Muzeum Motoryzacji w Otrębusach oraz ostatni (6454) sprzedano do zbiorów zabytkowych autobusów Towarzystwa Miłośników Miasta Bydgoszczy.

Autobus ten był testowany również przez MZK w Piotrkowie Trybunalskim w maju 1997 roku.

Obecnie autobusy są eksploatowane liniowo na Węgrzech oraz w Polsce
na podstawie: Wikipedia.hu, Przegubowiec, IkaroMAN, ZTM Warszawa, Beskidzkie autobusy
opracował: Michał Pilaszkiewicz