Encyklopedia

Ikarus 411

dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez MQ

Ikarus 411 jest pierwszym solowym, w 100% niskopodłogowym autobusem wyprodukowanym przez węgierską firmę Ikarus. Podłoga miała 35 cm na całej długości pojazdu. Jednostka jest napędzana silnikiem produkcji MAN-a (model DO826 LOH 07) lub Cummins (model C245). Skrzynię biegów zapewnił jeden z najpopularniejszych firm w tej dziedzinie - Voith - dzięki czemu nie było problemów z częściami w razie jej awarii. Na swój pokład "czterysta-jedenastka" mogła zabrać 89 pasażerów, w tym 20 na miejscach siedzących. Pionowe zamontowanie silnika wpłynęło na brak tylnej szyby oraz zwężenie ostatnich drzwi. Na szczęście tego samego błędu nie popełniono przy budowie kolejnego modelu Ikarusa 412. Wyprodukowano ich tylko sześć sztuk, z czego cztery trafiły w ręce polskich przewoźników. Dwa pozostałe prototypu zakupiono do Salgotarian.

Ikarusy 411 w Warszawie



Lata dziewięćdziesiąte w warszawskiej komunikacji nie wróżyły dobrze. W kilku innych miastach Polski jeździły już niskopodłogowe pojazdy, a stolica posiadała tylko jedynego Neoplana N4020. Przy dostawie i montażu warszawskich Ikarusów 280.70E Warszawa pokusiła się o dwa w pełni niskopodłogowe nabytki - Ikarusy 411. Zostały przydzielone na zajezdnię R-5 "Inflancka", lecz po jej zamknięciu pojechały na zajezdnię R-13 "Stalowa". Na R-5 otrzymały numery 6550 i 6551 (potem kolejno 6530 i 6531).

Na samym początku swej działalności pod koniec 1995 roku wyjechały na linię 128, natomiast kilka dni później rozpoczęły swą normalną, liniową służbę dla Warszawy. Została wtedy utworzona specjalna linia 700 umożliwiająca niepełnosprawnym podróż po mieście. Lecz kiedy zakupiono Jelcze M121M Ikarusy musiały zadowolić się normalną służbą, choć to zaowocowało ich ustawieniem w cieniu na zajezdni. Ich stan pogarszał się, a ze względu na nietypowe części zamienne powoli nadchodził ich kres. Od czasu do czasu zostały wysyłane na linie, które obsługiwane były przez midibusy MANy NM223. W lecie 2005 roku odstawiono już jedyny sprawny 6531. W kwietniu 2006 roku o dziwo wyjechał na krótką chwilę 6530 na linię 326

W lutym 2007 roku Ikarusy 411 zostały wystawione na sprzedaż, oba jako niesprawne pojazdy. Ich ceny wyniosły 44700 zł (6530) i 49100 zł (6531). Tak zakończyła się era Ikarusów 411 w Warszawie.

Ikarusy 411 w Bielsko-Białej



W 1995 roku wraz z nadejściem Ikarusów 411 do Warszawy, zakład komunikacyjny w Bielsko-Białej również pokusił się o kupno tych autobusów. Również tak jak stolica zostały tam zakupione dwa autobusy tego typu. Nadano im numery 041 oraz 042.

Jako ciekawostkę można również podać, że w 1994 roku Ikarus 411 był testowany w Gdyni.
na podstawie: IkaroMAN, Wikipedia, Przegubowiec
opracował: Michał Pilaszkiewicz
Producent:
Ikarus
Model:
411
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2)
Kategoria pojemności:
MAXI
Długość:
11 000 mm
Szerokość:
2 500 mm
Wysokość:
2 870 mm
Liczba osi:
2
Masa własna:
10070 kg
Masa całkowita:
16440 kg
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
350 mm
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
350 mm
Silnik:
MAN DO826 LOH 07 lub Cummins C245
Skrzynia biegów:
Voith A3/4
Liczba miejsc siedzących:
20
Liczba miejsc ogółem:
89