Encyklopedia
Ikarus 411
dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez man
Ikarus 411 był pierwszym solowym w 100% niskopodłogowym autobusem wyprodukowanym przez węgierską firmę Ikarus. Podłoga miała 35 cm na całej długości pojazdu. Jednostka napędzana była silnikiem produkcji MAN-a (model DO826 LOH 07) lub Cummins (model C245). Skrzynię biegów zapewnił jeden z najpopularniejszych firm w tej dziedzinie - Voith - dzięki czemu nie było problemów z częściami w razie jej awarii. Na swój pokład Ikarus 411 mógł zabrać 89 pasażerów, w tym 20 na miejscach siedzących. Pionowe zamontowanie silnika wpłynęło na brak tylnej szyby oraz zwężenie ostatnich drzwi. Na szczęście tego samego błędu nie popełniono przy budowie kolejnego modelu Ikarusa 412. Wyprodukowano ich tylko sześć sztuk, z czego cztery trafiły w ręce polskich przewoźników. Dwa pozostałe prototypu zakupiono do Salgotarian.
Ikarusy 411 w Warszawie
Lata 90. w warszawskiej komunikacji nie wróżyły dobrze. W kilku innych miastach Polski jeździły już niskopodłogowe pojazdy, a stolica posiadała tylko jedynego Neoplana N4020. Przy dostawie i montażu warszawskich Ikarusów 280.70E Warszawa pokusiła się o dwa w pełni niskopodłogowe nabytki - Ikarusy 411. Zostały przydzielone zajezdni „R-5 Inflancka”, a po jej zamknięciu „R-13 Stalowa”. Otrzymały numery 6550 i 6551 (potem zmienione kolejno na 6530 i 6531).
Na samym początku swej działalności pod koniec 1995 roku wyjechały na linię 128, natomiast kilka dni później rozpoczęły swą normalną, liniową służbę dla Warszawy. Została wtedy utworzona specjalna linia 700 umożliwiająca osobom niepełnosprawnym podróż po mieście. Lecz kiedy zakupiono Jelcze M121M Ikarusy musiały zadowolić się normalną służbą, choć to zaowocowało ich ustawieniem w cieniu na zajezdni. Ich stan pogarszał się, a ze względu na nietypowe części zamienne powoli nadchodził ich kres. Od czasu do czasu były wysyłane na linie, które obsługiwane były zwykle przez midibusy MANy NM223. Latem 2005 roku odstawiono już jedyny sprawny egzemplarz - 6531. W kwietniu 2006 roku - dość niespodziewanie - drugi z wozów (6530) wyjechał na krótką służbę na linii 326.
W lutym 2007 roku Ikarusy 411 zostały wystawione na sprzedaż, oba jako niesprawne pojazdy. Ich ceny wyniosły 44700 zł (6530) i 49100 zł (6531). Tak zakończyła się era Ikarusów 411 w Warszawie.
Ikarusy 411 w Bielsko-Białej
W 1995 roku wraz z nadejściem Ikarusów 411 do Warszawy, zakład komunikacyjny w Bielsko-Białej również pokusił się o kupno tych autobusów. Podobnie, jak w Warszawie zostały tam zakupione dwa autobusy tego typu. Nadano im numery 041 oraz 042. Oba zakończyły swoją eksploatację w 2009 roku trafiając na złom.
Jako ciekawostkę można również podać, że w 1994 roku Ikarus 411 był testowany w Gdyni.
na podstawie: IkaroMAN, Wikipedia, Przegubowiec
opracował: Michał Pilaszkiewicz
aktualizacja: man