Encyklopedia

Ikarus 412

dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez man

Kolejnym w 100% niskopodłogowym pojazdem marki Ikarus stał się model 412. Stanowił on kontynuację podtypu 411. Fabryka nie popełniła tych samych błędów przy budowie w porównaniu do poprzedniego projektu.

Ikarus 412 był kolejnym przedstawicielem autobusów marki Ikarus serii 400. Był w 100% niskopodłogowym autobusem miejskim przystosowanym do przewozu niepełnosprawnych. Napędzał go silnik marki MAN (model DO826 LOH 07) lub Mercedes (model OM 447 hLA). Skrzynia biegów była automatyczna, produkcji ZF. Mogły wystąpić jego dwa modele: ZF 4HP 590 (4 przełożenia) lub ZF 5HP 500 (5 przełożeń). Silnik został umieszczony w pozycji pionowej, lecz w porównaniu do poprzednich wersji została wstawiona tylna szyba

Do polskich przewoźników trafiło aż 35 autobusów tego typu.

Ikarusy 412 w Bielsko-Białej

Dwa lata po zakupieniu dwóch Ikarusów 411 przedsiębiorstwo komunikacyjne w Bielsko-Białej zdecydowało się na kupno kolejnych Ikarusów. Tym razem wybór padł na nowe Ikarusy 412. Zakupiono trzy takie pojazdy nadając im numery od 063-065. Pojazdy pochodziły z 1997 roku.

Pierwszy egzemplarz (064) wycofano w 2007 roku, a ostatnie dwa (063 i 065) zakończyły eksploatację w 2009 roku. Wszystkie z nich zostały sprzedane na złom i skasowane.

Ikarusy 412 w Bytomiu

W jednym z miast GOP - Bytomiu, Komunikacyjny związek Komunalny zakupił cztery autobusy marki Ikarus. Nadano im numery 7400-7403, a wyprodukowane były w 1997 roku.

Dwa z nich (7401-7402) zakończyły eksploatację w 2008 roku, rok później wycofano wóz 7400, a ostatni 7401 zniknął z ulic w 2010 roku, jednocześnie kończąc erę tych pojazdów w Bytomiu.

Ikarusy 412 w Chrzanowie

Do Chrzanowa, a właściwie do firmy przewozowej Duhabex Ikarus 412 (z rocznika 1997) trafił w 1999 roku. Nadano mu numer boczny 17. Wcześniej pełnił on służbę autobusu testowego.

2006 roku został zakupiony przez przewoźnika z Piekar Śląskich, gdzie służył do 2011 roku.

Ikarusy 412 w Częstochowie

W 1996 roku po wprowadzeniu Ikarusa 412 do oferty, MPK Częstochowa zakupiła 12 pojazdów tego typu. Wszystkie pochodziły z 1996 roku i nadano im numery od 73 do 84. Ich stan techniczny pozostawiał wiele do życzenia z powodu braku części zamiennych.

Ostatnie z egzemplarzy odstawiono w 2013 roku - wówczas zakończyła się ich regularna eksploatacja. Jeden z nich (o numerze 74) zachowano z przeznaczeniem na autobus historyczny.

Ikarusy 412 w Kędzierzynie-Koźlu

Ostatnim polskim miastem, które pokusiło się o kupno tego modelu autobusu. Zakupiono ich łącznie 15 sztuk. Ich numery boczne to 209-223. Wszystkie pochodziły z 1997 roku. Jeden z nich o numerze taborowym 220 został skasowany z powodu pożaru.

2011 roku wszystkie z Ikarusów 412 w Kędzierzynie-Koźlu zakończyły swoją eksploatację liniową.

Ikarus 412 był też testowany w Piotrkowie Trybunalskim w lutym 1998 roku.

na podstawie: Wikipedia.pl, Wikipedia.hu, Wikipedia.it, Przegubowiec, IkaroMAN, MPK Częstochowa
opracował: Michał Pilaszkiewicz

aktualizacja: man

Producent:
Ikarus
Model:
412
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2)
Kategoria pojemności:
MAXI
Długość:
11 930 mm - 12 070 mm
Szerokość:
2 500 mm
Wysokość:
2 870 mm
Liczba osi:
2
Masa własna:
10070 - 11100 kg
Masa całkowita:
17300 kg
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
350 mm
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
350 mm
Silnik:
MAN DO826 LOH 07 lub Mercedes OM 447 hLA
Norma Euro:
EURO 2
Skrzynia biegów:
ZF 4HP 590 lub ZF 5HP 500
Liczba miejsc siedzących:
38
Liczba miejsc ogółem:
92
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
Nie występuje w Szczecinie
Zobacz też: Ikarus 411Ikarus 417