Encyklopedia

description Ikarus 412

dodane 7.07.2007, godz. 21:30 przez zdjęcie profilowe użytkownika mike_1994 mike_1994; zmodyfikowane 29.02.2008, godz. 0:22 przez zdjęcie profilowe użytkownika MQ MQ

Kolejnym w 100% niskopodłogowym pojazdem marki Ikarus stał się model 412. Jest on kontynuacją podtypu 411. Na szczęście fabryka nie popełniła tych samych błędów przy budowie w porównaniu do poprzedniego projektu.

Ikarus 412 jest kolejnym przedstawicielem autobusów marki Ikarus serii 400. Jest w 100% niskopodłogowym autobusem miejskim przystosowanym do przewozu niepełnosprawnych. Napędza go silnik marki MAN (model DO826 LOH 07) lub Mercedes (model OM 447 hLA). Skrzynia biegów jest automatyczna, produkcji ZF'a. Mogą wystąpić jego dwa modele: ZF 4HP 590 (4 przełożenia) lub ZF 5HP 500 (5 przełożeń). Silnik został umieszczony w pozycji pionowej, lecz w porównaniu do poprzednich wersji została wstawiona tylna szyba

Do Polskich przewoźników trafiło aż 35 autobusów tego typu.

Ikarusy 412 w Bielsko-Białej



Dwa lata po zakupieniu dwóch Ikarusów 411 przedsiębiorstwo komunikacyjne w Bielsko-Białej zdecydowało się na kupno kolejnych Ikarusów. Tym razem wybór padł na nowe Ikarusy 412. Zakupiono trzy takie pojazdy nadając im numery od 063-065. Pojazdy są z 1997 roku.

Ikarusy 412 w Bytomiu



W jednym z miast Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, Bytomiu, Komunikacyjny związek Komunalny zakupił cztery autobusy marki Ikarus. Nadano im numery 7400-7403. Pochodzą one z 1997 roku.

Ikarusy 412 w Chrzanowie



Do Chrzanowa, a właściwie do firmy przewozowej Duhabex Ikarus 412 trafił w 1999 roku. Nadano mu numer boczny 17. Wcześniej pełnił on służbę autobusu testowego.

Ikarusy 412 w Częstochowie



W 1996 roku po wprowadzeniu Ikarusa 412 do oferty, MPK Częstochowa zakupiła 12 pojazdów tego typu. Wszystkie pochodzą z 1996 roku i nadano im numery od 73 do 84. Ich stan techniczny pozostawia wiele do życzenia z powodu braku części zamiennych.

Ikarusy 412 w Kędzierzynie-Koźlu



Ostatnim Polskim miastem, które pokusiło się o kupno tego modelu autobusu. Zakupiono ich łącznie 15 sztuk. Ich numery boczne to 209-223. Wszystkie pochodzą z 1997 roku. Jeden z nich o numerze taborowym 220 został skasowany z powodu pożaru. Niestety reszta 412-tek jest w złym stanie technicznym, ale nie zanosi się na ich wycofanie z eksploatacji, gdyż stanowią one prawie 30% taboru.

Autobus był też testowany w Piotrkowie Trybunalskim w lutym 1998 roku
na podstawie: Wikipedia.pl, Wikipedia.hu, Wikipedia.it, Przegubowiec, IkaroMAN, MPK Częstochowa
opracował: Michał Pilaszkiewicz
Zobacz też: Ikarus 411, Ikarus 417