Encyklopedia

Ikarus 415

dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez man

W 1986 roku w halach produkcyjnych Ikarusa na Węgrzech zmontowano średniopodłogowy miejski autobus z serii 400. Był to nowy model 415.

Ikarus 415 był jedenastometrowym, średniopodłogowym autobusem miejskim zaliczanym do klasy pojemności MAXI. Ikarus przy tym modelu dał nabywcy wiele możliwości przy wyborze jednostki napędzającej. Do wyboru pozostawały: DAF LT160, DAF GS 160, Iveco F2B, MAN D0826 LUH lub Raba D10. Silnik standardowo został umieszczony pionowo. Skrzynia biegów była produkcji znanej marki Voith (model D851/2 A4N - mająca 4 przełożenia). Wysokość podłogi przy pierwszych i drugich drzwiach wynosiła 77,5 cm, a przy ostatnich 93 cm. Autobus nie posiadał żadnych systemów wspomagania.

Na polskie drogi trafiło łącznie około 65 sztuk.

Ikarusy 415 w Bielsko-Białej

W 1994 roku MZK Bielsko-Biała zdecydowała się na zakup pierwszych 5 sztuk. Nadano im numery 021-025. W tym samym roku zakupiono kolejne pięć sztuk tych autobusów (026-030). Autobusy pochodzące z pierwszej dostawy posiadały mozaikowe wyświetlacze z przodu. Pod koniec następnego roku dostarczono osiem kolejnych (031-038). W porównaniu do swych poprzedników były lepiej wykończone, tzn. staranniej została wykonana kabina kierowcy oraz tapicerka w przestrzeni pasażerskiej. Do tego cały pojazd posiadał system informacji w postaci mozaikowych wyświetlaczy; wyświetlacz w środku pokazywal numer linii oraz następny przystanek. Kolejna dostawa miała miejsce w 1997 roku. Dostarczono 10 sztuk i nadano im numery od 043 do 052. Zmianą w stosunku do poprzedników było jedynie pokazywanie czasu na wyświetlaczu w przestrzeni pasażerskiej. Kolejne autobusy dotarły do Bielsko-Białej na początku 1998 roku. Usprawnieniem był w nich system awaryjnego otwierania drzwi z kabiny kierowcy. Ostatni Ikarus 415 trafił do MZK pod koniec 1998 roku. Nadano mu numer 076 i był jedynym autobusem tego typu w Polsce posiadającym klejone szyby boczne.

2009 roku przeprowadzono obudowę kilkunastu pojazdów w Zakładzie Naprawy Samochodów w Solcu Kujawskich. W ramach odbudowy m.in. przemalowano autobusy, wyposażono je w klimatyzatory i wymieniono wyświetlacze.

Autobusy służyły w bielskiej komunikacji miejskiej do 2017 roku.

Ikarusy 415 w Częstochowie

W 1995 roku MPK Częstochowa zakupiło 13 pojazdów typu Ikarus 415. Nadano im numery 60-72. Posiadały filmy oznaczające numer linii oraz kierunek.

Ostatnie z nich wycofano z eksploatacji liniowej w 2016 roku.

Ikarusy 415 w Kędzierzynie-Koźlu

W Kędzierzynie-Koźlu Ikarusy 415 zakupiono w 1994 roku. Nadano im numery z zakresu 204-207. Ikarusy z tej serii wyposażono w filmy do oznaczania numeru i kierunku linii.

Autobus zakończyły eksploatację w 2015 roku, a jeden z nich został przeznaczony na pojazd historyczny.

Ikarusy tego typu trafiły również do Bytomia (8 sztuk - numery 7100-7107) oraz do przewoźników w Otwocku (Arka Otwock - 1 sztuka) oraz Piotrkowa Trybunalskiego (Eltrans Piotrków Trybunalski - 1 sztuka).

Testy w Szczecinie

Ciekawostką jest, że tego typu pojazd był testowany w Szczecinie. Miało miejsce to w 1993 roku. Autobus przed testami w Szczecinie kursował w Gdańsku, a następnie udał się do Poznania.

na podstawie: Wikipedia.org, Przegubowiec, IkaroMAN, Beskidzkie autobusy, Historia komunikacji miejskiej w Szczecinie
opracował: Michał Pilaszkiewicz

aktualizacja: man

Producent:
Ikarus
Model:
415
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2)
Kategoria pojemności:
MAXI
Długość:
11,50 m
Szerokość:
2,50 m
Wysokość:
3,0 - 3,11 m
Masa własna:
10130 - 10200 kg
Masa całkowita:
17500 kg
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
775 mm
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
930 mm
Silnik:
DAF LT160 lub DAF GS 160 lub IVECO F2B lub MAN D0826LUH lub RABA D10
Moc silnika:
250 kW
Skrzynia biegów:
Voith D851/2 A4N
Liczba miejsc siedzących:
26
Liczba miejsc ogółem:
111
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie