Encyklopedia

description Ikarus 417

dodane 6.07.2007, godz. 19:27 przez zdjęcie profilowe użytkownika mike_1994 mike_1994; zmodyfikowane 29.02.2008, godz. 0:23 przez zdjęcie profilowe użytkownika MQ MQ

Ikarus 417 jest rozszerzeniem konstrukcyjnym Ikarusa 411 poprzez rozszerzenie długości autobusu o jeden człon. Posiadały one przeguby marki HŮBNER. Wszystkie trzy osie montowane w tych pojazdach były wyprodukowane przez firmę Raba. Zamontowano w nim skrzynię biegów produkcji ZF model 4HP590 oraz mechanizm skrętny 8098. Możliwe było też zamontowanie skrzyni biegów marki Voith (model D 863). Sześciocylindrowy silnik zapewnił MAN. Pionowe zamontowanie silnika przeszkodziło w zamontowaniu tylnej szyby oraz wstawieniu drzwi o normalnej szerokości, przez co ostatnie drzwi są nieco węższe od reszty. Wysokość podłogi wynosi 35 cm (tylko przy przegubie są 43 cm). Wyprodukowano ich tylko 30 sztuk ze względu na dużą awaryjność, nietypowe części zamienne oraz dosyć wysoką cenę jak za taki autobus. Węgierski produkt zjechał z taśm produkcyjnych w pięciu wersjach: 417.02, 417,04, 417.08, 417.10A oraz 417.14. Te dosyć egzotyczne autobusy zostały zakupione przez niemieckie, węgierskie, czeskie oraz polskie miasta. Podtypem kupionym przez dwa polskie miasta, tj. Wrocław i Warszawę, był podtyp 417.08. Znaczną ilość autobusów kupił Wuppertal w Niemczech. Wszystkie zostały zaopatrzone w wyświetlacze marki FOK-GYEM.

Ikarus 417.02

Jest to pierwsza, a zarazem prototypowa wersja niskopodłogowego autobusu przegubowego marki Ikarus. Została zbudowana na trzydrzwiowym nadwoziu.

Ikarus 417.04

Pojazdy te również zostały skonstruowane na trzydrzwiowym nadwoziu. Prawie wszystkie, czyli 17 pojazdów tego typu trafiło do Wuppertaler Stadtwerke w Niemczech, gdzie otrzymały numerację w zakresie 9561-9577. Wszystkie zostały wyprodukowane w 1995 roku. Ostatni, osiemnasty Ikarus 417.04 jest eksploatowany w Havelbus Verkehrsgesellschaft, gdzie posiada numer 166 i jest oznaczany jako podtyp 417.04A. Został wyprodukowany również w 1995 roku.

Ikarus 417.08 we Wrocławiu

Ikarus 417.08 został złożony we Wrocławiu w 1996 roku. W przeciwieństwie do poprzednich wersji, ten model posiadał cztery pary drzwi. Otrzymał numer 5000 oraz zagościł na zajezdnię "Grabiszyńska". Od początku swej jazdy autobus posiadał wyświetlacz marki FOK-GYEM lecz z czasem został zmieniony na wyświetlacz polskiej marki Pixel. Wrocławski "rodzynek" posiadał fabryczne biało-czerwone malowanie, lecz z czasem został przemalowany na niebiesko.

Ikarusy 417.08 w Warszawie

Do stolicy trafiły dwa pojazdy tego typu. Dostawa miała miejsce wraz z dostawą modelu 280.70E. Egzemplarze 417.08 zostały wyprodukowane w 1995 roku. Tak samo jak wrocławski nabytek były skonstruowane na czterodrzwiowym nadwoziu. Zadebiutowały dopiero w pierwszym kwartale 1996 roku. Początkowo miały obsługiwać tylko szczytowe brygady linii 495 i 511. Na samym początku zostały przydzielone do zajezdni R-5 Inflancka, lecz po jej likwidacji zostały przekazane na ręce zajezdni Stalowa (R-13). W swej macierzystej zajezdni otrzymały numery 7550 i 7551. Po zamknięciu tejże zajezdni na Stalowej otrzymały numery 7530 oraz 7531. Niestety ze względu na brak części zamiennych oraz wysoki koszty utrzymania wycofano je z ruchu liniowego na początku 2005 roku. W lutym 2007 roku zapadła decyzja o sprzedaży dwóch Ikarusów. Wyceniono je na 84400 zł (7530) oraz 72100 zł (7531). Nie wiadomo czy ktoś pokusi się o zakup tak egzotycznego modelu autobusu.

Ikarus 417.10A

Tego typu Ikarus został zakupiony przez czeskie miasto Tábor w 1999 roku i jest jedynym tego typu autobusem w Republice Czeskiej. Posiada cztery pary drzwi tak jak jego poprzednicy.

Ikarus 417.14

Jest to najnowsza, a zarazem ostania wersja modelu Ikarus 417. Została zbudowana na trójdrzwiowym nadwoziu. Okazy tego typu jeżdżą w Poczdamie. DVB Drezno również je kupiło okazało się, że są zbyt awaryjne jak na warunki tam panujące. Zostały oddane producentowi. Na Węgrzech na szczęście nie ma problemu z tymi autobusami.