Encyklopedia
Neoplan K4010td
dodane przez kasper1; zmodyfikowane przez MQ
Neoplan K4010td to jest polski autobus miejski klasy MIDI produkowany przez Neoplan w 1999 roku w ilości trzech sztuk na licencji niemieckiej firmy Neoplan Bus GmbH.
Historia
W 1998 roku firma Neoplan Polska zaprezentowała zmodernizowany autobus Neoplan N4016td oznaczony jako K4016td. Modernizacja polegała na wzmocnieniu konstrukcji nadwozia oraz wstawieniu ścian przedniej i tylnej z tworzyw sztucznych. Jego produkcję rozpoczęto w grudniu 1998 roku. Neoplan K4010td powstał na bazie modelu N4009 Midi i jego głównym celem było zebranie doświadczeń przez biuro projektowe firmy Neoplan Polska, przed planowanym wprowadzeniem zupełnie nowych własnych modeli, produkowanych od 1999 roku jako Solaris Urbino. Autobusy tego typu był stylizowane przez firmę Nc.Art z Sękocina koło Warszawy. Neoplan K4010td został wyprodukowany tylko w ilościach trzech sztuk z powodu niskiego zainteresowania tą serią. Jedynym odbiorcą był Komunikacyjny Związek Komunalny (obecnie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne) w Świdnicy.
Eksplotacja w Świdnicy
W 1999 roku KZK Świdnica (obecnie MPK Świdnica sp. z.o.o.) otrzymał trzy egzemplarze tego typu pojazdu. Wozy otrzymały numery #06–08. Początkowo egzemplarze były pomalowane na kolor biały. W 2007 roku rozpoczęto przemalowywanie ich na kolor żółto-czerwony, który obowiązuje również w Łodzi i w Warszawie. W 2012 roku egzemplarz #06 otrzymał przedni ekspozytor wyświetlacza z Jelczy M101I z powodu braku oryginalnych części. W 2016 roku rozpoczęto ich wycofywanie z eksploatacji. Pierwszym wycofanym wozem był #08, który został zezłomowany w październiku 2017 roku. Drugi egzemplarz #07 został wycofany w marcu 2020 roku w związku z dostawą nowych autobusów elektrycznych marki Volvo 7900 Electric. Ostatni pojazd – #06 – został wycofany z eksploatacji we wrześniu 2020 roku.
opracował kasper1