Encyklopedia
Neoplan K4016td
dodane przez kasper1; zmodyfikowane przez man
Neoplan K4016td to polski niskopodłogowy autobus klasy MAXI produkowany przez firmę Neoplan Polska w latach 1998–1999.
Historia
W 1998 roku firma Neoplan Polska zaprezentowała zmodernizowany autobus Neoplan N4016td oznaczony jako K4016td. Jego produkcję rozpoczęto w grudniu 1998 roku. Neoplan K4016td powstał na bazie modelu N4016td i jego głównym celem było zebranie doświadczeń przez biuro projektowe firmy Neoplan Polska przed planowanym wprowadzeniem zupełnie nowych własnych modeli, produkowanych od 1999 roku jako Solaris Urbino. Autobusy tego typu były stylizowane przez firmę Nc.Art z Sękocina koło Warszawy. Neoplan K4016td został wyprodukowany w liczbie 43 sztuk.
Technika
Autobus ten jest napędzany silnikiem MAN D0826LOH17 o mocy 220 KM, sprzęgniętym ze skrzynią biegów ZF5HP500 o pięciu przełożeniach lub Voith D854.3 o czterech przełożeniach. W pierwszych latach produkcyjnych model ten był również napędzany silnikiem DAF RS160M o mocy 220 KM. Autobus ten posiada niską podłogę na całej długości pojazdu. Wentylację stanowią uchylne okienka i trzy elektryczne luki dachowe firmy Happich. Pasażerowie mogli zasiąść na 28 siedzeniach firmy Ster lub Kiel. Autobus ten był wyposażony w trzy pary drzwi otwieranych do środka.
Eksploatacja w Polsce
Eksploatacja w Bydgoszczy
Prywatne przedsiębiorstwo Forbus z Bydgoszczy w 1999 roku kupiło sześć takich egzemplarzy. Otrzymały tam numery #01–06. Ich proces wycofania nastąpił w 2006 roku. Egzemplarze #01, #03, #04, #05 i #06 trafiły do wrocławskiego PKS-u, gdzie służyły do 2012 roku, zaś egzemplarz #02 trafił do podpoznańskiego przedsiębiorstwa Translub Luboń i służył tam aż do 2017 roku.
Eksploatacja w Ciechanowie
ZKM Ciechanów w 1999 roku zakupił jedną sztukę tego typu pojazdu. Otrzymała on numer #204 i był eksploatowana do 2010 roku. Przyczyną wycofania był spadek liczby pasażerów. Autobus ten trafił do MPK Rzeszów i tam służył aż do 2018 roku.
Eksploatacja w Gdyni
PKA Gdynia w 1999 roku zakupiło dwie sztuki tego typu pojazdu. Otrzymały tam numery #5061 i #5062. Kasacje nastąpiły w 2019 roku na fali zakupu nowych autobusów MAN NL283 Lion’s City. Oprócz gdyńskiego przewoźnika ten typ autobusu zakupił również gdański PKS w 2000 roku. Gdański egzemplarz był niedoszłym testerem dla Sofii w Bułgarii i był pierwotnie pomalowany na kolor żółty. W Gdańsku otrzymał numer #0510 (#1010). Egzemplarz z PKS Gdańsk został skasowany w 2013 roku, zaś karierę w ZKM Gdynia zakończył w 2013 roku.
Eksploatacja w Grudziądzu
MZK Grudziądz w 1999 roku kupił cztery sztuki tego typu pojazdów. Otrzymały tam numery #289–292. Pierwszym skasowanym egzemplarzem był wóz #290, a wozy #289, #291 i #292 skasowano w 2022 roku
Eksploatacja w Kołobrzegu
KM Kołobrzeg w 1998 roku zakupiło dwie sztuki tego typu pojazdu. Otrzymały tam numery #151–152. Wóz #151 został wycofany w 2011 roku, zaś #152 został wycofany w 2012 roku.
Eksploatacja w Koziegłowach koło Poznania
Transkom Koziegłowy w 1998 roku zakupił łącznie dwie sztuki tego typu pojazdu. Otrzymały tam numery #15 i #16. Przenumerowanie ich nastąpiło w 2008 roku. Wozy otrzymały nowe numery #10 i 11, zaś w 2013 roku egzemplarz #10 otrzymał numer #3008, z którym jeździł do 2014 roku. Egzemplarz #11 trafił do żorskiego przedsiębiorstwa V-Bus, a egzemplarz #3008 trafił do prywatnej firmy z Poznania, gdzie służył do 2017 roku.
Eksploatacja w Legnicy
Legnickie MPK w 1999 roku zakupiło łącznie dwie sztuki tego typu pojazdu. Otrzymały tam numery #221 i #222. Egzemplarz #221 został wycofany w 2016 roku, zaś #222 w 2024 roku z powodu awarii skrzyni biegów i jednoczesnymi dostawami nowych Solarisów Urbino 12 Electric.
Eksploatacja w Luboniu
Luboński Translub w 1999 roku zakupił łącznie dwie sztuki tego typu pojazdu. Otrzymały tam numery #101 i #102. W 2006 roku Translub dokupił dodatkową sztukę z Bydgoszczy, która otrzymała numer #105. W 2013 roku nastąpiło ich przenumerowanie na #6101, #6102 i #6105. W 2014 roku skasowano wozy #6101 i #6102, zaś w 2017 roku skasowano ex bygdoski wóz #6105.
Eksploatacja w Mielcu
MKS Mielec w 1999 roku zakupiło jedyny egzemplarz Neoplana K4016td. Otrzymał tam numer #200 i jeździ do dziś.
Eksploatacja w Radomiu
MPK Radom w 1999 roku zakupiło dziewięć egzemplarzy tego typu pojazdu. Otrzymały tam numery #832–840. Egzemplarze #832-866 i #840 posiadały skrzynię ZF, zaś egzemplarze #837–839 posiadały skrzynię Voith. Kasacje egzemplarzy rozpoczęły się w 2015 roku. W 2017 roku wycofano ostatnie egzemplarze, tj. #836 i #838.
Eksploatacja w Skarżysku-Kamiennej
MKS Skarżysko-Kamienna w 1999 roku otrzymało w sumie dwie sztuki tego typu pojazdu. Otrzymały tam numery #399 i #400. Kasacja ich nastąpiła w 2022 roku.
Eksploatacja w Wejherowie
MZK Wejherowo w 1999 roku zakupiło osiem tego typu pojazdów. Otrzymały tam numery #403–410. Proces ich wycofywania rozpoczęto w 2015 roku. Wtedy wycofano wóz #404. Ostatni egzemplarz, czyli wóz #408 został wycofany w 2022 roku oraz sprzedany prywatnemu podmiotowi z Wejherowa.
Eksploatacja w Żyrardowie
MZK Żyrardów w 1999 roku zakupił jedną sztukę pojazdu, która otrzymała numer #18. W 2009 roku jedyna sztuka została sprzedana do MZK Tomaszów Mazowiecki, gdzie otrzymała numer #33. Obecnie w Tomaszowie egzemplarz oczekuje kasacji.
opracował kasper1