Encyklopedia

Pętla autobusowa Kołłątaja

dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez man

02.01.2022
Dodano informacje o pojawieniu się na pętli rozdzielnica, stacji transformatorowej i ładowarki pantografowej jas59 
22.01.2021
Dodano informację o nowych liniach na pętli man
31.12.2020
Dodano informację o zmianach od 2021 man
19.01.2020
aktualizacja man

zdjęcie
Pętla "Kołłątaja" jeszcze z poprzedniego stulecia
Pętla autobusowa „Kołłątaja” znajduje się nieopodal skrzyżowania ulic Kołłątaja i Barbary w okolicy ronda Giedroycia (wybudowanego w 2001 roku). 

Została wybudowana w końcówce lat 60. XX wieku przez Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Robót Komunalnych ze Szczecina.

Posiada 4 wysepki postojowe o długości 21 m i szerokości 1,7 m. Plac obramowany jest krawężnikami o długości 508 mb, a sam wyłożony jest trylinką.

zdjęcie
Na pętli dominują Jelcze
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Budynek poczekalni i kasy postawiono kilka miesięcy później. Była to konstrukcja szkieletowa, niepodpiwniczona ze stropodachem. Powierzchnia użytkowa wynosiła 58 m2 w tym dla pasażerów 33 m². Wybudowana została przez Miejskie Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane ze Szczecina.

zdjęcie
Widok trochę inny niż dzisiaj
Budynek został wyburzony 11 lutego 2003 roku w związku ze stuprocentowym zużyciem technicznym. Nie opłacało się go remontować, gdyż koszt remontu przekroczyłby wartość obiektu. W to miejsce postawiono budynek, w którym znajdują się różne sklepy. Na potrzeby komunikacji wynajęto zaś pomieszczenia na kasy biletowe i punkt dyspozytorski.

W 2016 roku z pętli usunięto słynne sygnalizatory, które od wielu lat były już nieaktywne, a w ich miejscu pojawiły się stalowe słupki przystankowe. 

zdjęcie
Pod koniec ubiegłego wieku królowały tutaj Jelcze M11 i 120M, które z biegem czasu ustąpiły miejsca niskopodłogowym MAN-om i Solarisom
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na pętli zaczynają i kończą swój bieg:

Przy wlocie ronda od alei Wyzwolenia mieści się wspólny przystanek tramwajowo-autobusowy o takiej samej nazwie, z którego korzystają linie 2, 12, 87, B i nocne 522, 523, 525, 530 i 532.

Od strony ulicy Staszica - pod kładką - w zatoczkach w obu kierunkach znajdują się przystanki autobusowe dla linii 53, 60, 67 oraz B.

Od 9 stycznia 2021 w związku z przebudową torowisk na odcinku od ronda Giedroycia do pętli „Dworzec Niebuszewo”, zmieniony został kierunek ruchu na pętli – autobusy wjeżdżały od strony ronda Giedroycia, a wyjeżdżały przez ulicę Barbary i Długosza.

Od 9 października do 19 listopada 2021 roku, pętla została wyłączona z ruchu ogólnego z powodu kontynuowanych prac torowych. Autobusy, korzystające z niej do tej pory, kończyły swój bieg w ciągu ulicy Kołłątaja pomiędzy ulicą św. Barbary a rondem Sybiraków.

zdjęcie
Dwie różne marki z dwóch różnych zajezdni na deszczowej pętli „Kołłątaja”
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
20 listopada 2021 autobusy powróciły na pętlę, a tymczasowe przystanki „Kołłątaja” zlokalizowane w ciągu ulicy Kołłątaja przy rondzie Sybiraków przemianowane zostały na „Niemcewicza”. Likwidacji uległy przystanki na ulicy Kołłątaja (nr 12792 i 12794) i na ulicy Barbary.

W listopadzie 2021 roku na pętli pojawił się nowy element - rozdzielnica SN 15KV i nN 0,4 KV. Jej montaż był konsekwencją ogłoszonego przetargu przez Szczecińskie Inwestycje Miejskie. Zadanie wykonała firma z Zielonej Góry „Ekoenergetyka”, która zaproponowała kwotę 3 510 445,70 zł brutto na postawienie ładowarek w trzech lokalizacjach miasta (Kołłątaja, Kolumba i Owocowa).

Z kolei w grudniu 2021 roku pojawiła się abonencka stacja transformatorowa i ładowarka pantografowa zasilająca ładowarki do autobusów elektrycznych. Urządzenie na na pętli nie zostało jeszcze przekazane do użytkowania.

18 grudnia 2021 roku w związku z przebudową i jednoczesnym zamknięciem torowiska w ciągu alei Wyzwolenia, na wysokości autobusowej pętli „Kołłątaja” uruchomiono tymczasowy tramwajowy przystanek końcowy, gdzie linia 3 po nawróceniu tyłem z przystanku dla wysiadających, zatrzymywała się aby zabierać pasażerów w kierunku pętli „Osiedle Zawadzkiego” na ulicy Szafera.

Trójkątowanie na pobliskim rondzie Giedroycia wprowadzono z dniem 18 grudnia 2021 roku (wstrzymano ruch tramwajowy od placu Szarych Szeregów poprzez aleję Wyzwolenia do ronda Giedroycia z powodu kolejnego etapu przebudowy torowisk i infrastruktury), gdzie tramwaj jadący z  pętli „Osiedle Zawadzkiego” przez Szafera, rondo Olszewskiego, Arkońską, Krasińskiego przez Giedroycia zatrzymywał się na przystanku przy alei Wyzwolenia w kierunku centrum, a później po przejściu motorniczego na tył wagonu, (gdzie znajduje się dodatkowy pulpit sterowniczy), cofał pojazd do przystanku Kołłątaja vis a vis pętli autobusowej.

Od 22 lipca 2022 dla autobusów elektrycznych na pętli działa szybka ładowarka pantografowa o mocy 400 kW. Przy okazji zamontowano nową abonencką stację transformatorową, jak również dostarczono system telemetryczny.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK, WPKM, ZKM i informacji własnych opracował: Janusz Światowy jas59 
aktualizacja: man