Encyklopedia

Pętla autobusowa Kołłątaja

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

02.01.2022
Dodano informacje o pojawieniu się na pętli rozdzielnica, stacji transformatorowej i ładowarki pantografowej jas59
22.01.2021
Dodano informację o nowych liniach na pętli man
31.12.2020
Dodano informację o zmianach od 2021 man
19.01.2020
aktualizacja man

zdjęcie
Pętla "Kołłątaja" jeszcze z poprzedniego stulecia
Pętla autobusowa na Kołłątaja została wybudowana w końcówce lat 60 XX wieku przez Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Robót Komunalnych ze Szczecina.

Posiada 4 wysepki postojowe o długości 21 m i szerokości 1,7 m. Plac obramowany jest krawężnikami o długości 508 mb, a sam wyłożony jest trylinką.

zdjęcie
Na pętli dominują Jelcze
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Budynek poczekalni i kasy postawiono kilka miesięcy później. Była to konstrukcja szkieletowa, niepodpiwniczona ze stropodachem. Powierzchnia użytkowa wynosiła 58 m2 w tym dla pasażerów 33 m2. Wybudowana została przez Miejskie Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane ze Szczecina.

zdjęcie
Widok trochę inny niż dzisiaj
Budynek został wyburzony 11 lutego 2003 roku w związku ze 100% zużyciem technicznym. Nie opłacało się go remontować, gdyż koszt remontu przekroczyłby wartość obiektu. W to miejsce postawiono budynek, w którym znajdują się różne sklepy. Na potrzeby komunikacji wynajęto pomieszczenia na kasy biletowe i punkt dyspozytorski.

W 2016 roku z pętli usunięto słynne sygnalizatory, które od wielu lat były już nieaktywne, a w ich miejscu pojawiły się zwykłe słupki przystankowe. 

zdjęcie
Pod koniec ubiegłego wieku królowały tutaj Jelcze M11 i 120M, które z biegem czasu ustąpiły miejsca niskopodłogowym MAN-om i Solarisom
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na pętli zaczynają i kończą swój bieg:

Przy pętli swój przystanek o takiej samej nazwie mają linie tramwajowe 2, 3, 10 i 12 oraz autobusowe zwykłe 53, 60, 67, pospieszna B i nocne 522, 523, 525, 530 i 532.

Od 9 stycznia 2021 w związku z przebudową torowisk na odcinku od ronda Giedroycia do pętli „Dworzec Niebuszewo”, zmieniony został kierunek ruchu na pętli – autobusy wjeżdżać będą od strony ronda Giedroycia, a wyjeżdżają przez ulicę Barbary i Długosza.

Od 9 października do 19 listopada 2021 roku, pętla została wyłączona z ruchu ogólnego z powodu kontynuowanych prac torowych. Autobusy, korzystające z niej do tej pory, kończyły swój bieg w ciągu ulicy Kołłątaja pomiędzy ulicą św. Barbary a rondem Sybiraków.

20 listopada 2021 autobusy powróciły na pętlę, a tymczasowe przystanki „Kołłątaja” zlokalizowane w ciągu ulicy Kołłątaja przy rondzie Sybiraków przemianowane zostały na „Niemcewicza”. Likwidacji uległy przystanki na ulicy Kołłątaja (nr 12792 i 12794) i na ulicy Barbary.

W listopadzie 2021 roku na pętli pojawił się nowy element - rozdzielnica SN 15KV i nN 0,4 KV. Jej montaż był konsekwencją ogłoszonego przetargu przez Szczecińskie Inwestycje Miejskie. Zadanie wykonała firma z Zielonej Góry „Ekoenergetyka”, która zaproponowała kwotę 3 510 445,70 zł brutto na postawienie ładowarek w trzech lokalizacjach miasta (Kołłątaja, Kolumba i Owocowa).

Z kolei w grudniu 2021 roku pojawiła się abonencka stacja transformatorowa i ładowarka pantografowa zasilająca ładowarki do autobusów elektrycznych. Urządzenie na na pętli nie zostało jeszcze przekazane do użytkowania.

Ciekawostką tego miejsca była tymczasowa tzw. pętla tramwajowa powstała na wysokości pętli autobusowej „Kołłątaja”, gdzie linia 3 zatrzymywała się aby zabierać pasażerów w kierunku pętli „Osiedle Zawadzkiego” na ulicy Szafera.

Trójkątowanie na pobliskim rondzie Giedroycia wprowadzono z dniem 18 grudnia 2021 roku (wstrzymano ruch tramwajowy od placu Szarych Szeregów poprzez aleję Wyzwolenia do ronda Giedroycia z powodu kolejnego etapu przebudowy torowisk i infrastruktury), gdzie tramwaj jadący z  pętli „Osiedle Zawadzkiego” przez Szafera, rondo Olszewskiego, Arkońską, Krasińskiego przez Giedroycia zatrzymywał się na przystanku przy alei Wyzwolenia w kierunku centrum, a później po przejściu motorniczego na tył wagonu, (gdzie jest dodatkowy pulpit sterowniczy), cofał pojazd do przystanku Kołłątaja vis a vis pętli autobusowej.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK, WPKM, ZKM i informacji własnych opracował: Janusz Światowy jas59
aktualizacja: man