Encyklopedia

Pętla autobusowa Kołłątaja

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

19.01.2020
aktualizacja man

zdjęcie
Pętla "Kołłątaja" jeszcze z poprzedniego stulecia
Pętla autobusowa na Kołłątaja została wybudowana w końcówce lat 60 XX wieku przez Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Robót Komunalnych ze Szczecina.

Posiada 4 wysepki postojowe o długości 21 m i szerokości 1,7 m. Plac obramowany jest krawężnikami o długości 508 mb, a sam wyłożony jest trylinką.

zdjęcie
Na pętli dominują Jelcze
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Budynek poczekalni i kasy postawiono kilka miesięcy później. Była to konstrukcja szkieletowa, niepodpiwniczona ze stropodachem. Powierzchnia użytkowa wynosiła 58 m2 w tym dla pasażerów 33 m2. Wybudowana została przez Miejskie Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane ze Szczecina.

zdjęcie
Widok trochę inny niż dzisiaj
Budynek został wyburzony 11 lutego 2003 roku w związku ze 100% zużyciem technicznym. Nie opłacało się go remontować, gdyż koszt remontu przekroczyłby wartość obiektu. W to miejsce postawiono budynek, w którym znajdują się różne sklepy. Na potrzeby komunikacji wynajęto pomieszczenia na kasy biletowe i punkt dyspozytorski.

W 2016 roku z pętli usunięto słynne sygnalizatory, które od wielu lat były już nieaktywne, a w ich miejscu pojawiły się zwykłe słupki przystankowe. 

zdjęcie
Pod koniec ubiegłego wieku królowały tutaj Jelcze M11 i 120M, które z biegem czasu ustąpiły miejsca niskopodłogowym MAN-om i Solarisom
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na pętli zaczynają i kończą swój bieg:

Przy pętli swój przystanek o takiej samej nazwie mają linie tramwajowe 2, 3, 10 i 12 oraz autobusowe zwykłe 53, 60, 67, pospieszna B i nocne 522, 523, 525, 530 i 532.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK, WPKM, ZKM i informacji własnych opracował: Janusz Światowy
aktualizacja: man