Encyklopedia
Pętla autobusowa Kołłątaja
dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez man
Została wybudowana w końcówce lat 60. XX wieku przez Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Robót Komunalnych ze Szczecina.
Posiada 4 wysepki postojowe o długości 21 m i szerokości 1,7 m. Plac obramowany jest krawężnikami o długości 508 mb, a sam wyłożony jest trylinką.
Budynek poczekalni i kasy postawiono kilka miesięcy później. Była to konstrukcja szkieletowa, niepodpiwniczona ze stropodachem. Powierzchnia użytkowa wynosiła 58 m2 w tym dla pasażerów 33 m². Wybudowana została przez Miejskie Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane ze Szczecina. Budynek został wyburzony 11 lutego 2003 roku w związku ze stuprocentowym zużyciem technicznym. Nie opłacało się go remontować, gdyż koszt remontu przekroczyłby wartość obiektu. W to miejsce postawiono budynek, w którym znajdują się różne sklepy. Na potrzeby komunikacji wynajęto zaś pomieszczenia na kasy biletowe i punkt dyspozytorski.W 2016 roku z pętli usunięto słynne sygnalizatory, które od wielu lat były już nieaktywne, a w ich miejscu pojawiły się stalowe słupki przystankowe.
Na pętli zaczynają i kończą swój bieg:- linia 51 kierunek: Głębokie,
- linia 57 kierunek: Warszewo,
- linia 63 kierunek: Skolwin,
- linia 69 kierunek: Rugiańska,
- linia 78 kierunek: Osiedle Arkońskie,
- linia 82 kierunek: Krucza Dom Kombatanta,
- linia 87 kierunek: Podbórz (w dni powszednie w godzinach szczytu),
- linia 89 kierunek: Świergotki,
- linia 92 kierunek: Podbórz,
- linia 99 kierunek: Zajezdnia Golęcin
Przy wlocie ronda od alei Wyzwolenia mieści się wspólny przystanek tramwajowo-autobusowy o takiej samej nazwie, z którego korzystają linie 2, 12, 87, B i nocne 522, 523, 525, 530 i 532.
Od strony ulicy Staszica - pod kładką - w zatoczkach w obu kierunkach znajdują się przystanki autobusowe dla linii 53, 60, 67 oraz B.
Od 9 stycznia 2021 w związku z przebudową torowisk na odcinku od ronda Giedroycia do pętli „Dworzec Niebuszewo”, zmieniony został kierunek ruchu na pętli – autobusy wjeżdżały od strony ronda Giedroycia, a wyjeżdżały przez ulicę Barbary i Długosza.
Od 9 października do 19 listopada 2021 roku, pętla została wyłączona z ruchu ogólnego z powodu kontynuowanych prac torowych. Autobusy, korzystające z niej do tej pory, kończyły swój bieg w ciągu ulicy Kołłątaja pomiędzy ulicą św. Barbary a rondem Sybiraków.
20 listopada 2021 autobusy powróciły na pętlę, a tymczasowe przystanki „Kołłątaja” zlokalizowane w ciągu ulicy Kołłątaja przy rondzie Sybiraków przemianowane zostały na „Niemcewicza”. Likwidacji uległy przystanki na ulicy Kołłątaja (nr 12792 i 12794) i na ulicy Barbary.W listopadzie 2021 roku na pętli pojawił się nowy element - rozdzielnica SN 15KV i nN 0,4 KV. Jej montaż był konsekwencją ogłoszonego przetargu przez Szczecińskie Inwestycje Miejskie. Zadanie wykonała firma z Zielonej Góry „Ekoenergetyka”, która zaproponowała kwotę 3 510 445,70 zł brutto na postawienie ładowarek w trzech lokalizacjach miasta (Kołłątaja, Kolumba i Owocowa).
Z kolei w grudniu 2021 roku pojawiła się abonencka stacja transformatorowa i ładowarka pantografowa zasilająca ładowarki do autobusów elektrycznych. Urządzenie na na pętli nie zostało jeszcze przekazane do użytkowania.
18 grudnia 2021 roku w związku z przebudową i jednoczesnym zamknięciem torowiska w ciągu alei Wyzwolenia, na wysokości autobusowej pętli „Kołłątaja” uruchomiono tymczasowy tramwajowy przystanek końcowy, gdzie linia 3 po nawróceniu tyłem z przystanku dla wysiadających, zatrzymywała się aby zabierać pasażerów w kierunku pętli „Osiedle Zawadzkiego” na ulicy Szafera.
Trójkątowanie na pobliskim rondzie Giedroycia wprowadzono z dniem 18 grudnia 2021 roku (wstrzymano ruch tramwajowy od placu Szarych Szeregów poprzez aleję Wyzwolenia do ronda Giedroycia z powodu kolejnego etapu przebudowy torowisk i infrastruktury), gdzie tramwaj jadący z pętli „Osiedle Zawadzkiego” przez Szafera, rondo Olszewskiego, Arkońską, Krasińskiego przez Giedroycia zatrzymywał się na przystanku przy alei Wyzwolenia w kierunku centrum, a później po przejściu motorniczego na tył wagonu, (gdzie znajduje się dodatkowy pulpit sterowniczy), cofał pojazd do przystanku Kołłątaja vis a vis pętli autobusowej.
Od 22 lipca 2022 dla autobusów elektrycznych na pętli działa szybka ładowarka pantografowa o mocy 400 kW. Przy okazji zamontowano nową abonencką stację transformatorową, jak również dostarczono system telemetryczny.