Encyklopedia
Pętla autobusowa Kołłątaja
dodane przez jas59; zmodyfikowane przez
man
Posiada 4 wysepki postojowe o długości 21 m i szerokości 1,7 m. Plac obramowany jest krawężnikami o długości 508 mb, a sam wyłożony jest trylinką.
Budynek poczekalni i kasy postawiono kilka miesięcy później. Była to konstrukcja szkieletowa, niepodpiwniczona ze stropodachem. Powierzchnia użytkowa wynosiła 58 m2 w tym dla pasażerów 33 m2. Wybudowana została przez Miejskie Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane ze Szczecina. Budynek został wyburzony 11 lutego 2003 roku w związku ze 100% zużyciem technicznym. Nie opłacało się go remontować, gdyż koszt remontu przekroczyłby wartość obiektu. W to miejsce postawiono budynek, w którym znajdują się różne sklepy. Na potrzeby komunikacji wynajęto pomieszczenia na kasy biletowe i punkt dyspozytorski.W 2016 roku z pętli usunięto słynne sygnalizatory, które od wielu lat były już nieaktywne, a w ich miejscu pojawiły się zwykłe słupki przystankowe.

- linia 51 kierunek: Głębokie,
- linia 57 kierunek: Warszewo,
- linia 63 kierunek: Skolwin,
- linia 69 kierunek: Rugiańska,
- linia 78 kierunek: Osiedle Arkońskie,
- linia 82 kierunek: Krucza Dom Kombatanta,
- linia 87 kierunek: Podbórz (tylko w szczycie),
- linia 89 kierunek: Świergotki,
- linia 92 kierunek: Podbórz,
- linia 99 kierunek: Zajezdnia Golęcin
Przy pętli swój przystanek o takiej samej nazwie mają linie tramwajowe 2, 3, 10 i 12 oraz autobusowe zwykłe 53, 60, 67, pospieszna B i nocne 522, 523, 525, 530 i 532.
Od 9 stycznia 2021 w związku z przebudową torowisk na odcinku od ronda Giedroycia do pętli „Dworzec Niebuszewo”, zmieniony został kierunek ruchu na pętli – autobusy wjeżdżać będą od strony ronda Giedroycia, a wyjeżdżają przez ulicę Barbary i Długosza.
Od 9 października do 19 listopada 2021 roku, pętla została wyłączona z ruchu ogólnego z powodu kontynuowanych prac torowych. Autobusy, korzystające z niej do tej pory, kończyły swój bieg w ciągu ulicy Kołłątaja pomiędzy ulicą św. Barbary a rondem Sybiraków.
20 listopada 2021 autobusy powróciły na pętlę, a tymczasowe przystanki „Kołłątaja” zlokalizowane w ciągu ulicy Kołłątaja przy rondzie Sybiraków przemianowane zostały na „Niemcewicza”. Likwidacji uległy przystanki na ulicy Kołłątaja (nr 12792 i 12794) i na ulicy Barbary.
W listopadzie 2021 roku na pętli pojawił się nowy element - rozdzielnica SN 15KV i nN 0,4 KV. Jej montaż był konsekwencją ogłoszonego przetargu przez Szczecińskie Inwestycje Miejskie. Zadanie wykonała firma z Zielonej Góry „Ekoenergetyka”, która zaproponowała kwotę 3 510 445,70 zł brutto na postawienie ładowarek w trzech lokalizacjach miasta (Kołłątaja, Kolumba i Owocowa).
Z kolei w grudniu 2021 roku pojawiła się abonencka stacja transformatorowa i ładowarka pantografowa zasilająca ładowarki do autobusów elektrycznych. Urządzenie na na pętli nie zostało jeszcze przekazane do użytkowania.
Ciekawostką tego miejsca była tymczasowa tzw. pętla tramwajowa powstała na wysokości pętli autobusowej „Kołłątaja”, gdzie linia 3 zatrzymywała się aby zabierać pasażerów w kierunku pętli „Osiedle Zawadzkiego” na ulicy Szafera.
Trójkątowanie na pobliskim rondzie Giedroycia wprowadzono z dniem 18 grudnia 2021 roku (wstrzymano ruch tramwajowy od placu Szarych Szeregów poprzez aleję Wyzwolenia do ronda Giedroycia z powodu kolejnego etapu przebudowy torowisk i infrastruktury), gdzie tramwaj jadący z pętli „Osiedle Zawadzkiego” przez Szafera, rondo Olszewskiego, Arkońską, Krasińskiego przez Giedroycia zatrzymywał się na przystanku przy alei Wyzwolenia w kierunku centrum, a później po przejściu motorniczego na tył wagonu, (gdzie jest dodatkowy pulpit sterowniczy), cofał pojazd do przystanku Kołłątaja vis a vis pętli autobusowej.
Od 22 lipca 2022 dla autobusów elektrycznych na pętli działa szybka ładowarka pantografowa o mocy 400 kW. Przy okazji zamontowano nową abonencką stację transformatorową, jak również dostarczono system telemetryczny.