Encyklopedia
Tramwaje konne
dodane przez Phobos; zmodyfikowane przez Phobos
Uroczyste otwarcie linii po niecałych czterech miesiącach budowy nastąpiło 23 sierpnia 1879 r. Już 16 października otwarto drugą linię z Golęcina ulicami Dębogórską (przy której zlokalizowano również drugą zajezdnię), Ludową, Nocznickiego, Dubois, Parkową, Malczewskiego, Matejki, Staromłyńską, obok Bramy Portowej do al. 3 Maja. W ten sposób długość obu linii wynosiła pod koniec roku już ponad 11 km. Ponieważ obie trasy były prawie wyłącznie jednotorowe, w wielu miejscach trzeba było wybudować mijanki. To wymagało sztywnego rozkładu jazdy - tramwaje jeździły co 12 minut.
W ciągu następnych lat rozbudowano sieć opartą na podstawowym odcinku pl. Hołdu Pruskiego - pl. Orła Białego - Brama Portowa. W 1881 r. na życzenie właściciela restauracji Bellevue, który wyłożył pieniądze na budowę oraz dokupił dwa wagony, wydłużono linię z al. 3 Maja do ul. Potulickiej, około 100 m za obecnie istniejącą tam pętlą tramwajową. Cztery lata później tramwaje dojechały ul. Wyszyńskiego do dworca głównego i dalej aż do ul. Smolańskiej. Aby pokonać wzniesienie na ul. Wyszyńskiego, zaprzęgano drugiego konia, bowiem jeden nie był w stanie poradzić sobie z takim ciężarem. Rok później otwarto także trzecią zajezdnię naprzeciwko peronów dworca głównego wraz z warsztatami na Wyspie Jaskółczej.
Duże natężenie ruchu na pl. Orła Białego wymusiło w roku 1889 wybudowanie linii na ul. Mariackiej, po której tramwaje jeździły w kierunku Bramy Królewskiej. Na równoległej ul. Staromłyńskiej pozostawiono ruch w kierunku Bramy Portowej. Rozwiązało to problem tylko częściowo, bowiem zapotrzebowanie na komunikację tramwajową ciągle wzrastało. W 1891 r. na trzech liniach, po których kursowało prawie 40 wagonów, przewieziono przeszło 4,2 mln pasażerów (jeden wagon zabierał maksymalnie 26 osób).
W ciągu następnych lat rozbudowano sieć opartą na podstawowym odcinku pl. Hołdu Pruskiego - pl. Orła Białego - Brama Portowa. W 1881 r. na życzenie właściciela restauracji Bellevue, który wyłożył pieniądze na budowę oraz dokupił dwa wagony, wydłużono linię z al. 3 Maja do ul. Potulickiej, około 100 m za obecnie istniejącą tam pętlą tramwajową. Cztery lata później tramwaje dojechały ul. Wyszyńskiego do dworca głównego i dalej aż do ul. Smolańskiej. Aby pokonać wzniesienie na ul. Wyszyńskiego, zaprzęgano drugiego konia, bowiem jeden nie był w stanie poradzić sobie z takim ciężarem. Rok później otwarto także trzecią zajezdnię naprzeciwko peronów dworca głównego wraz z warsztatami na Wyspie Jaskółczej.
Duże natężenie ruchu na pl. Orła Białego wymusiło w roku 1889 wybudowanie linii na ul. Mariackiej, po której tramwaje jeździły w kierunku Bramy Królewskiej. Na równoległej ul. Staromłyńskiej pozostawiono ruch w kierunku Bramy Portowej. Rozwiązało to problem tylko częściowo, bowiem zapotrzebowanie na komunikację tramwajową ciągle wzrastało. W 1891 r. na trzech liniach, po których kursowało prawie 40 wagonów, przewieziono przeszło 4,2 mln pasażerów (jeden wagon zabierał maksymalnie 26 osób).
Marcin Stefanowicz, "Tramwajem na lotnisko"
Gazeta Wyborcza, 28.05.2004
Gazeta Wyborcza, 28.05.2004