Encyklopedia

Tatra KTNF6

dodane przez fan004; zmodyfikowane przez fan004

Wagon KTNF6 to modernizacja produkowanego przez ČKD pojazdu KT4D powstałego poprzez wstawienie niskopodłogowego członu B. Pojazdy takie powstawały w latach 1992 -1999 w Niemczech oraz 2001 – 2007 w Tallinie (oznaczone jako KT6T).

Tatra KTNF6 (Kurzgelenk-Triebwagen Niederflur 6-achsig) to przegubowy, sześcioosiowy wagon silnikowy, o udziale niskiej podłogi wynoszącym 30%. Pierwsze pojazdy tego typu wyjechały na ulice brandenburskiego Chociebuża na początku 1996 roku. Były one odpowiedzią na wprowadzenie konkurencyjnych, niskopodłogowych autobusów. Środkowy człon został zaprojektowany przez Mittenwalder Gerätebau GmbH (MGB) w kooperacji ze szwajcarskim Schindler Waggon AG, które opracowało nowe, jednoosiowe wózki toczne. Początkowo rozważano zamontowanie dwojga dwuskrzydłowych drzwi w członie B, ale ostatecznie zdecydowano się na jedną parę drzwi wychylno–odskokowych z mechanicznie wysuwaną rampą dla wózków inwalidzkich. Dodatkowo w ramach modernizacji zainstalowano silniki o mocy 54 kW (czego zaniechano przy tallińskich wozach KT6T) oraz system rekuperacji energii z hamowania. 

Eksploatacja

Chociebuż 

Modernizację 26 wagonów KT4D Cottbusverkehr GmbH przeprowadziło w latach 1992 – 1998. Pierwsze częściowo niskopodłogowe pojazdy wyjechały na ulice Chociebuża 29 stycznia 1996 roku. W 2012 roku poddano je kolejnemu remontowi. Obecnie pozostało ich 21 (cztery sprzedano do Schöneiche bei Berlin, jeden zezłomowano), co stanowi 100% taboru tramwajowego w mieście.

Brandenburg

W Brandenburgu modernizację wagonów KT4D przeprowadzono w latach 1997 – 1998. 10 sztuk KTNF6, które powstały wyremontowano ponownie w 2015 roku. 

Schöneiche bei Berlin 

 W latach 2009 – 2010 i 2014 sprowadzono cztery pojazdy KTNF6 z Chociebuża. Po przemalowaniu w miejscowe barwy i debiucie na linii stały się pierwszymi niskopodłogowymi pojazdami kursującymi w Schöneiche.

Tallin

Do standardu KT6T zmodernizowano w stolicy Estonii w latach 2001 – 2007 łącznie 12 wagonów KT4D i KT4SU. W przeciwieństwie do wagonów niemieckich nie zainstalowano w nich mocniejszych silników, ani nowszego wyposażenia elektrycznego. Zrobiono to dopiero w latach 2016 – 2018, kiedy wszystkie 12 wozów wyremontowała ostrawska firma EKOVA ELECTRIC. Otrzymały one wówczas nowe oznaczenie KT6TM.

Na podstawie: wikipedia.org, signalarchiv.de oraz Ir-online.de opracował Wojciech Szłapacki (fan004)

We wrześniu 1996 roku testowano w Gerze wagon KTNF6 #172 z Chociebuża, planując modernizację eksploatowanych wagonów KT4D. Przewoźnik nie był jednak zadowolony ze sprawowania układu jezdnego pojazdu i wkrótce potem zdecydował się na remont pojazdów do standardu KTNF8.

Producent:
ČKD/MGB
Model:
KTNF6
Liczba członów:
3
Liczba i układ drzwi:
5 (2-2-2-2-2)
Długość:
26770 mm
Szerokość:
2180 mm
Wysokość:
3560 mm
Liczba osi:
6
Masa własna:
29800 kg
Wysokość podłogi:
350/900 mm
Liczba i moc silników:
4 × 54 kW
Liczba miejsc siedzących:
52
Liczba miejsc stojących:
93
Liczba miejsc ogółem:
145
Lata produkcji:
1992 - 1998 i 2001 - 2007
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Rozstaw kół:
1000/1435 mm
Niskopodłogowość:
30%
Zobacz też: Tatra KT4DTatra KT4SUTatra KTNF8