Encyklopedia
Tatra KTNF6
dodane przez fan004; zmodyfikowane przez fan004
Wagon KTNF6 to modernizacja produkowanego przez ČKD pojazdu KT4D powstałego poprzez wstawienie niskopodłogowego członu B. Pojazdy takie powstawały w latach 1992 -1999 w Niemczech oraz 2001 – 2007 w Tallinie (oznaczone jako KT6T).
Tatra KTNF6 (Kurzgelenk-Triebwagen Niederflur 6-achsig) to przegubowy, sześcioosiowy wagon silnikowy, o udziale niskiej podłogi wynoszącym 30%. Pierwsze pojazdy tego typu wyjechały na ulice brandenburskiego Chociebuża na początku 1996 roku. Były one odpowiedzią na wprowadzenie konkurencyjnych, niskopodłogowych autobusów. Środkowy człon został zaprojektowany przez Mittenwalder Gerätebau GmbH (MGB) w kooperacji ze szwajcarskim Schindler Waggon AG, które opracowało nowe, jednoosiowe wózki toczne. Początkowo rozważano zamontowanie dwojga dwuskrzydłowych drzwi w członie B, ale ostatecznie zdecydowano się na jedną parę drzwi wychylno–odskokowych z mechanicznie wysuwaną rampą dla wózków inwalidzkich. Dodatkowo w ramach modernizacji zainstalowano silniki o mocy 54 kW (czego zaniechano przy tallińskich wozach KT6T) oraz system rekuperacji energii z hamowania.
Eksploatacja
Chociebuż
Modernizację 26 wagonów KT4D Cottbusverkehr GmbH przeprowadziło w latach 1992 – 1998. Pierwsze częściowo niskopodłogowe pojazdy wyjechały na ulice Chociebuża 29 stycznia 1996 roku. W 2012 roku poddano je kolejnemu remontowi. Obecnie pozostało ich 21 (cztery sprzedano do Schöneiche bei Berlin, jeden zezłomowano), co stanowi 100% taboru tramwajowego w mieście.
Brandenburg
W Brandenburgu modernizację wagonów KT4D przeprowadzono w latach 1997 – 1998. 10 sztuk KTNF6, które powstały wyremontowano ponownie w 2015 roku.
Schöneiche bei Berlin
W latach 2009 – 2010 i 2014 sprowadzono cztery pojazdy KTNF6 z Chociebuża. Po przemalowaniu w miejscowe barwy i debiucie na linii stały się pierwszymi niskopodłogowymi pojazdami kursującymi w Schöneiche.
Tallin
Do standardu KT6T zmodernizowano w stolicy Estonii w latach 2001 – 2007 łącznie 12 wagonów KT4D i KT4SU. W przeciwieństwie do wagonów niemieckich nie zainstalowano w nich mocniejszych silników, ani nowszego wyposażenia elektrycznego. Zrobiono to dopiero w latach 2016 – 2018, kiedy wszystkie 12 wozów wyremontowała ostrawska firma EKOVA ELECTRIC. Otrzymały one wówczas nowe oznaczenie KT6TM.
Na podstawie: wikipedia.org, signalarchiv.de oraz Ir-online.de opracował Wojciech Szłapacki (fan004)