Encyklopedia
Linia 10: Gumieńce - Las Arkoński
dodane przez Wojtek; zmodyfikowane przez
man




Trasa: Gumieńce - Kwiatowa - Okulickiego - rondo Gierosa - Ku Słońcu (z powrotem: rondo Gierosa - Ku Słońcu - Kwiatowa) - rondo Pileckiego - Sikorskiego - rondo Siwka - Sikorskiego - plac Kościuszki - Krzywoustego - plac Zwycięstwa - Brama Portowa - aleja Niepodległości - plac Żołnierza Polskiego - aleja Wyzwolenia - plac Rodła - aleja Wyzwolenia - rondo Giedroycia - aleja Wyzwolenia - Krasińskiego - Niemierzyńska - Arkońska - Las Arkoński
Poprzednie wcielenie linii
Z powodu zwiększonych przewozów pasażerskich pracowników stoczniowych w dniu 27 października 1967 została uruchomiona linia 10 na trasie Stocznia Remontowa (Ludowa) – Druckiego-Lubeckiego – Stalmacha – Stocznia Szczecińska – Firlika - Dubois – Parkowa – Malczewskiego – Wyzwolenia – Obrońców Stalingradu – Wojska Polskiego – Jagiellońska – Bohaterów Warszawy – Wawrzyniaka.Po liwidacji torowiska tramwajowego w części w alei Wojska Polskiego oraz na ulicy Obrońców Stalingradu, od 1 grudnia 1973 roku linia 10 zaczęła kursować na trasie Stocznia Remontowa (Ludowa) – Potulicka.
Dwa lata później wydłużono „dychę” do nowo wybudowanej pętli na Gocławiu i jej trasa przebiegała tak, aż do dnia likwidacji, odbywając się na trasie: Gocław – Światowida – Wiszesława – Dębogórska – Ludowa – Druckiego-Lubeckiego – Stalmacha – Stocznia Szczecińska - Firlika – Dubois – Parkowa – Malczewskiego – Matejki – Plac Żołnierza Polskiego – Niepodległości – 3-go Maja – Narutowicza – Potulicka.
W latach 1987 – 1989 z powodu remontu torowiska na ulicy Malczewskiego oraz ulicy Ludowej ruch pojazdów szynowych w tych miejscach odbywał się wahadłowo po jednym torze.

Ze względu na małą frekwencję od 20 kwietnia 1991 roku zostały zawieszone kursy w dni świąteczne. Od 26 czerwca 1992 roku, z powodu remontu torów w al. Piłsudskiego oraz skierowania na linię 6 składów 2x105N, linia kursowała na trasie Stocznia Szczecińska – Potulicka.
Linię 10 w tym kształcie zlikwidowano 1 września 1992 roku z powodu wprowadzenia zreformowanego układu linii i częstotliwości.
Nowa-stara „dziesiątka”
Reaktywacja linii 10 nastąpiła 3 września 2012 roku po dwudziestoletniej nieobecności. Początkowo jeździła na trasie Gumieńce - Plac Rodła zastępując tym samym linię 8Bis kursującej na tej samej trasie. Linia 10 została testowo wydłużona od Placu Rodła do Lasu Arkońskiego w okresie od 14 października 2013 roku do końca grudnia.Linia po udanych testach i zadowalającej frekwencji na nowym odcinku, pozostała na trasie do pętli „Las Arkoński” na stałe.
W dniach 16 września - 24 października 2017 roku w związku z remontem torowiska w ciągu ulicy Krzywoustego na odcinku od placu Zwycięstwa do placu Kościuszki została zmieniona organizacja ruchu i tramwaje zostały skierowane na trasy objazdowe.
Linię 10 od Bramy Portowej skierowano na objazd do pętli „Potulicka”, linia kursowała na trasie: Las Arkoński — Arkońska — Niemierzyńska — Krasińskiego — aleja Wyzwolenia — rondo Giedrojcia — aleja Wyzwolenia — plac Rodła — aleja Wyzwolenia — plac Żołnierza Polskiego — aleja Niepodległości — plac Brama Portowa — aleja Niepodległości — 3 Maja — Narutowicza — Potulicka.Od 4 marca 2019 roku w związku z przebudową pętli „Las Arkoński” linia 10 została skrócona do Placu Rodła.
Linia na swoją stałą trasę powróciła 20 lipca 2019 roku z jedną różnicą. Przystankiem końcowym stał się przystanek „Wojciechowskiego”, ponieważ z powodu trwającej przebudowy pętli „Las Arkoński” wykorzystywano ją tylko do zawracania i nie była dostępna dla pasażerów.
Od 14 lutego 2020 roku tramwaje ponownie zaczęły korzystać z pętli w Lesie Arkońskim.9 stycznia 2021 rozpoczęto pierwszy etap przebudowy torowisk w centrum i na Niebuszewie. W związku z tym linia 10 została skierowana do pętli „Potulicka”.
Trasa objazdowa: Gumieńce - [...] - plac Brama Portowa - aleja Niepodległości - 3 Maja - Narutowicza - Potulicka - Potulicka
27 czerwca 2022 po przywróceniu kursowania tramwajów na odcinku alei Wyzwolenia od placu Żołnierza Polskiego do placu Rodła oraz na odcinku ulicy Piłsudskiego od ulicy Matejki do placu Szarych Szeregów, ponownie wprowadzono zmiany w funkcjonowaniu linii 10.
Kursowała ona wyłącznie w dni powszednie w godzinach szczytu z częstotliwością 12-24 minuty na trasie tymczasowej: Gumieńce – Brama Portowa – Plac Rodła. Nawrót w kierunku pętli „Gumieńce” odbywał się przez plac Hołdu Pruskiego.