Encyklopedia

Linia 10: Gumieńce - Las Arkoński

dodane przez Wojtek; zmodyfikowane przez man

14.03.2020
dodano informacje do roku 2020 man
24.10.2017
Dodano informacje o zmianie trasy linii w okresie 16 września - 24 października 2017 roku jas59
28.10.2013
Dodano informacje o podziale brygad. jas59
09.10.2013
Dodano informacje o skierowaniu lini do Lasu Arkońskiego jas59
21.10.2012
Dodano informacje o podziale brygad i ich czasu pracy o wzmożonych przewozach w rejon cmentarza jas59
05.09.2012
Dodano czasy pracy brygad paki
30.08.2012
Dodano informację o reaktywacji linii jas59
24.06.2012
Skorygowano informacje dotyczące ostatniego okresu kursowania linii lhb178
24.06.2012
Skorygowano informacje dotyczące ostatniego okresu kursowania linii. lhb178

Trasa: Gumieńce — Okulickiego — rondo Gierosa — Ku Słońcu — rondo Pileckiego — Sikorskiego — rondo Siwka — Sikorskiego — plac Kościuszki — Krzywoustego — plac Zwycięstwa — Brama Portowa — aleja Niepodległości — plac Żołnierza Polskiego — aleja Wyzwolenia — plac Rodła — aleja Wyzwolenia — rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia — Krasińskiego — Niemierzyńska — Arkońska —  Las Arkoński

Poprzednie wcielenie linii


zdjęcie
Skład golęcińskich eNek na Gocławiu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Z powodu zwiększonych przewozów pasażerskich pracowników stoczniowych w dniu 27 października 1967 została uruchomiona linia 10 na trasie Stocznia Remontowa (Ludowa) – Druckiego-Lubeckiego – Stalmacha – Stocznia Szczecińska – Firlika - Dubois – Parkowa – Malczewskiego – Wyzwolenia – Obrońców Stalingradu – Wojska Polskiego – Jagiellońska – Bohaterów Warszawy – Wawrzyniaka.

Po liwidacji torowiska tramwajowego w części w alei Wojska Polskiego oraz na ulicy Obrońców Stalingradu, od 1 grudnia 1973 roku linia 10 zaczęła kursować na trasie Stocznia Remontowa (Ludowa) Potulicka.

zdjęcie
Motornicza (u góry) i trzy konduktorki. Tramwaj linii 10 (Stocznia Remontowa - Wawrzyniaka)
Dwa lata później wydłużono „dychę” do nowo wybudowanej pętli na Gocławiu i jej trasa przebiegała tak, aż do dnia likwidacji, odbywając się na trasie: Gocław – Światowida – Wiszesława – Dębogórska – Ludowa – Druckiego-Lubeckiego – Stalmacha – Stocznia Szczecińska - Firlika – Dubois – Parkowa – Malczewskiego – Matejki – Plac Żołnierza Polskiego – Niepodległości – 3-go Maja – Narutowicza – Potulicka.

W latach 1987 – 1989 z powodu remontu torowiska na ulicy Malczewskiego oraz ulicy Ludowej ruch pojazdów szynowych w tych miejscach odbywał się wahadłowo po jednym torze.

film
0:16
odtwórz
„Swing” przejeżdża pod wiaduktem linii kolejowej 406
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Natomiast latem 1989 roku linia 10 została skrócona do pętli Ludowa. Było to spowodowane remontem torowiska w rejonie ulicy Ziemowita.

Ze względu na małą frekwencję od 20 kwietnia 1991 roku zostały zawieszone kursy w dni świąteczne. Od 26 czerwca 1992 roku, z powodu remontu torów w al. Piłsudskiego oraz skierowania na linię 6 składów 2x105N, linia kursowała na trasie Stocznia Szczecińska Potulicka.

Linię 10 w tym kształcie zlikwidowano 1 września 1992 roku z powodu wprowadzenia zreformowanego układu linii i częstotliwości.

Nowa-stara "dziesiątka"


zdjęcie
Powrót "dychy" po 20 latach
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Reaktywacja linii 10 nastąpiła 3 września 2012 roku po dwudziestoletniej nieobecności. Początkowo jeździła na trasie Gumieńce - Plac Rodła zastępując tym samym linię 8Bis kursującej na tej samej trasie.

zdjęcie
W poniedziałkowy, mglisty poranek na przedłużonej linii 10 pojawił się najnowszy Swing
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 10 została testowo wydłużona od Placu Rodła do Lasu Arkońskiego w okresie od 14 października 2013 roku do końca grudnia.

zdjęcie
Trzecia szczecińska Beta zbliża się do przystanku "Arkońska Szpital"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia po udanych testach i zadowalającej frekwencji na nowym odcinku, pozostała na trasie do pętli Las Arkoński na stałe.


W dniach 16 września - 24 października 2017 roku w związku z remontem torowiska w ciągu ulicy Krzywoustego na odcinku od placu Zwycięstwa do placu Kościuszki została zmieniona organizacja ruchu i tramwaje zostały skierowane na trasy objazdowe.

zdjęcie
"Dziesiątka" już kiedyś tu jeździła
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linię 10 od Bramy Portowej skierowano na objazd do pętli Potulicka, linia kursowała na trasie: Las Arkoński — Arkońska — Niemierzyńska — Krasińskiego — aleja Wyzwolenia — rondo Giedrojcia — aleja Wyzwolenia — plac Rodła — aleja Wyzwolenia — plac Żołnierza Polskiego — aleja Niepodległości — plac Brama Portowa — aleja Niepodległości — 3 Maja — Narutowicza — Potulicka.

Od 4 marca 2019 roku w związku z przebudową pętli Las Arkoński linia 10 została skrócona do Placu Rodła.

zdjęcie
Kolejny zmodernizowany skład Tatr KT4Dt wyjechał na miasto
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia na swoją stałą trasę powróciła 20 lipca 2019 roku z jedną różnicą. Przystankiem końcowym stał się przystanek "Wojciechowskiego", ponieważ z powodu trwającej przebudowy pętli Las Arkoński wykorzystywano ją tylko do zawracania i nie była dostępna dla pasażerów.

Od 14 lutego 2020 roku tramwaje ponownie korzystają z pętli w Lesie Arkońskim.

Na podstawie http://med.pam.szczecin.pl/~tramsza/tramwaje_w_szczecinie.pdf oraz Miesięcznika STMKM „Uwaga Tramwaj”
opracował Wojtek

aktualizacja: man, jas59