Encyklopedia

description Linia 10: Gumieńce - Las Arkoński

dodane 27.09.2008, godz. 22:29 przez zdjęcie profilowe użytkownika Wojtek Wojtek; zmodyfikowane 24.01.2020, godz. 0:51 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

24.10.2017
Dodano informacje o zmianie trasy linii w okresie 16 września - 24 października 2017 roku zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
28.10.2013
Dodano informacje o podziale brygad. zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
09.10.2013
Dodano informacje o skierowaniu lini do Lasu Arkońskiego zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
21.10.2012
Dodano informacje o podziale brygad i ich czasu pracy o wzmożonych przewozach w rejon cmentarza zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
05.09.2012
Dodano czasy pracy brygad zdjęcie profilowe użytkownika paki paki
30.08.2012
Dodano informację o reaktywacji linii zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
24.06.2012
Skorygowano informacje dotyczące ostatniego okresu kursowania linii lhb178
24.06.2012
Skorygowano informacje dotyczące ostatniego okresu kursowania linii. lhb178

Trasa: Gumieńce — Okulickiego — rondo Gierosa — Ku Słońcu — rondo Pileckiego — Sikorskiego — rondo Siwka — Sikorskiego — plac Kościuszki — Krzywoustego — plac Zwycięstwa — Brama Portowa — aleja Niepodległości — plac Żołnierza Polskiego — aleja Wyzwolenia — plac Rodła — aleja Wyzwolenia — rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia — Krasińskiego — Niemierzyńska — Arkońska —  Las Arkoński

Poprzednie wcielenie linii

Dawna trasa:

zdjęcie
Z powodu zwiększonych przewozów pasażerskich pracowników stoczniowych w dniu 27 października 1967 zostaje uruchomiona linia 10 na trasie Stocznia Remontowa – Druckiego-Lubeckiego – Stalmacha – Stocznia Szczecińska – Firlika - Dubois – Parkowa – Malczewskiego – Wyzwolenia – Obrońców Stalingradu – Wojska Polskiego – Jagiellońska – Bohaterów Warszawy – Wawrzyniaka.

Ze względu na kontrowersyjną decyzję Jana Stopyry, ówczesnego przewodniczącego Miejskiej Rady Narodowej, który nakazał zlikwidować torowisko tramwajowe w części w alei Wojska Polskiego oraz na ulicy Obrońców Stalingradu, od 1 grudnia 1973 roku linia 10 zaczęła kursować na trasie Stocznia Remontowa – Potulicka.

Dwa lata później wydłużono „dychę” do nowo wybudowanej pętli na Gocławiu i jej trasa przebiegała tak, aż do dnia likwidacji, odbywając się na trasie: Gocław – Światowida – Wiszesława – Dębogórska – Ludowa – Druckiego-Lubeckiego – Stalmacha – Stocznia Szczecińska - Firlika – Dubois – Parkowa – Malczewskiego – Matejki – Plac Żołnierza Polskiego – Niepodległości – 3-go Maja – Narutowicza – Potulicka.

W latach 1987 – 1989 z powodu remontu torowiska na ulicy Malczewskiego oraz ulicy Ludowej ruch pojazdów szynowych w tych miejscach odbywał się wahadłowo po jednym torze. Natomiast latem 1989 roku linia 10 została skrócona do pętli Ludowa. Było to spowodowane remontem torowiska w rejonie ulicy Ziemowita.

Ze względu na małą frekwencję od 20 kwietnia 1991 roku zostały zawieszone kursy w dni świąteczne. Od 26 czerwca 1992 roku, z powodu remontu torów w al. Piłsudskiego oraz skierowania na linię 6 składów 2x105N, linia kursowała na trasie Stocznia Szczecińska – Potulicka. Linię 10 zlikwidowano 1 września 1992 roku z powodu wprowadzenia zreformowanego układu linii i częstotliwości.

Od czasu uruchomienia linii pojawiały się na niej składy wagonów Konstal N oraz pochodne z zajezdni Pogodno. Gdy „dziesiątkę” wydłużono na Gocław obsługę przejęła zajezdnia Golęcin, która do dnia likwidacji linii wysyłała składy 4N+4ND. Tylko raz zdarzył się świeżo przyjęty na stan TZG skład 105Na.

8 września 2002 roku minęło 10 lat od likwidacji linii. W tym dniu Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej zorganizowało przejazd historycznym składem wagonów 4N+4ND 293II+343 na trasie Gocław – Potulicka.

Reaktywacja


Reaktywacja linii 10 nastąpiła 3 września 2012 roku po dwudziestoletniej nieobecności. Początkowo jeździła na trasie Gumieńce - Plac Rodła. Linię w tej wersji od początki obsługuje zajezdnia Pogodno.

zdjęcie


14 października 2013 roku Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w uzgodnieniu z Tramwajami Szczecińskimi na okres do końca roku skierował linie 10 z Gumieniec do Lasu Arkońskiego (z możliwością przedłużenia kursowania linii na tej trasie na stałe).

Zdaniem ZDiTM zmiana trasy oraz godzin kursowania ma pozwolić na optymalne wykorzystanie wagonów kursujących na linii 10, ułatwić dojazd do szpitala przy Arkońskiej od strony centrum, połączyć bezpośrednią komunikacją obiekty akademickie w rejonie ulicy Papieża Pawła VI z rejonem alei Piastów, ułatwić dojazd od strony Niebuszewa do Cmentarza Centralnego, wspomóc linię 12 na odcinku Kołłątaja - Plac Kościuszki.

Linia w dni powszednie kursować miała w godzinach 6 - 20, z częstotliwością co 12 minut w szczycie i co 24 minut poza szczytem, obsługiwana przez 7 pociągów z zajezdni Pogodno (brygada 3 – tramwaj niskopodłogowy, pozostałe brygady przez pojazdy kategorii A.

W soboty w dni świąteczne oraz Nowy Rok, Wielkanoc i Boże Narodzenie kursować miała w godzinach 9 - 17, z częstotliwością co 24 lub 20 minut. Obsługa przez 4 pociągi z zajezdni Pogodno (brygada 1 tramwaj niskopodłogowy, pozostałe kategorii A).

Dojazdy i zjazdy w kierunku: Lasu Arkońskiego przez Bramę Portową, Gumieniec przez plac Rodła.

Ustalono przypisanie torów na pętli Las Arkoński poszczególnym liniom:
– tor zewnętrzny – linia 3,
– tor środkowy – linia 10,
– tor wewnętrzny – rezerwowy.

W dniach 16 września - 24 października 2017 w związku z remontem torowiska, po 12 latach jego eksploatacji w ciągu ulicy Krzywoustego na odcinku od placu Zwycięstwa do placu Kościuszki wykonywano prace związane z uzupełnieniem ubytków podbudowy w strefie okołoszynowej i naprawiano nawierzchnie bitumiczną w obrębie torowiska.

Z powodu tych prac została zmieniona organizacja ruchu i tramwaje zostały skierowane objazdami do swoich punktów docelowych lub innych. Linię 10 od Bramy Portowej skierowano na objazd do pętli Potulicka, linia kursowała na trasie: Las Arkoński — Arkońska — Niemierzyńska — Krasińskiego — aleja Wyzwolenia — rondo Giedrojcia — aleja Wyzwolenia — plac Rodła — aleja Wyzwolenia — plac Żołnierza Polskiego — aleja Niepodległości — plac Brama Portowa — aleja Niepodległości — 3 Maja — Narutowicza — Potulicka.

Na podstawie http://med.pam.szczecin.pl/~tramsza/tramwaje_w_szczecinie.pdf oraz Miesięcznika STMKM „Uwaga Tramwaj”
opracował Wojtek

aktualizacja: man