Encyklopedia
Linia 10: Gumieńce - Las Arkoński
dodane przez Wojtek; zmodyfikowane przez
man






Trasa: Gumieńce — Okulickiego — rondo Gierosa (z powrotem: rondo Gierosa — Ku Słońcu — Kwiatowa) — Ku Słońcu — rondo Pileckiego — Sikorskiego — rondo Siwka — Sikorskiego — plac Kościuszki — Krzywoustego — plac Zwycięstwa — plac Brama Portowa — aleja Niepodległości — plac Żołnierza Polskiego — aleja Wyzwolenia — plac Rodła — aleja Wyzwolenia — rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia — Krasińskiego — Niemierzyńska — Arkońska — Las Arkoński
Poprzednie wcielenie linii
Z powodu zwiększonych przewozów pasażerskich pracowników stoczniowych w dniu 27 października 1967 została uruchomiona linia 10 na trasie Stocznia Remontowa (Ludowa) – Druckiego-Lubeckiego – Stalmacha – Stocznia Szczecińska – Firlika – Dubois – Parkowa – Malczewskiego – aleja Wyzwolenia – Obrońców Stalingradu – Wojska Polskiego – Jagiellońska – Bohaterów Warszawy – Wawrzyniaka.Po likwidacji torowiska tramwajowego w części w alei Wojska Polskiego oraz na ulicy Obrońców Stalingradu, od 1 grudnia 1973 roku linia 10 zaczęła kursować na trasie Stocznia Remontowa (Ludowa) – Potulicka.
Dwa lata później, w 1975 roku wydłużono linię 10 do nowowybudowanej pętli „Gocław”. Jej trasa odtąd wyglądała następująco: Gocław – Światowida – Wiszesława – Dębogórska – Ludowa – Druckiego-Lubeckiego – Stalmacha – Stocznia Szczecińska – Firlika – Dubois – Parkowa – Malczewskiego – Matejki – Plac Żołnierza Polskiego – Niepodległości – 3 Maja – Narutowicza – Potulicka.
W latach 1987–1989 z powodu remontu torowiska na ulicy Malczewskiego oraz ulicy Ludowej ruch pojazdów szynowych w tych miejscach odbywał się wahadłowo po jednym torze.

Ze względu na niską frekwencję, od 20 kwietnia 1991 roku zostały zawieszone kursy w dni świąteczne.
Od 26 czerwca 1992 roku, z powodu remontu torów w ciągu al. Piłsudskiego oraz skierowania na linię 6 składów 2x105N, linia 10 kursowała na trasie Stocznia Szczecińska – Potulicka.
Linię 10 w tym kształcie zlikwidowano 1 września 1992 roku z powodu wprowadzenia zreformowanego układu linii i częstotliwości.
Powrót „dziesiątki”
Reaktywacja linii 10 nastąpiła 3 września 2012 roku po dwudziestoletniej nieobecności. Początkowo jeździła w relacji Gumieńce - Plac Rodła zastępując tym samym linię 8 Bis kursującą na tej samej trasie. W ramach testów, od 14 października do końca grudnia 2013 wydłużono przebieg linii 10 od Placu Rodła przez aleję Wyzwolenia do Lasu Arkońskiego.Linia po udanych testach i zadowalającej frekwencji na nowym odcinku, pozostała na trasie do pętli „Las Arkoński” na stałe.
W dniach 16 września - 24 października 2017 roku w związku z remontem torowiska w ciągu ulicy Krzywoustego na odcinku od placu Zwycięstwa do placu Kościuszki została zmieniona organizacja ruchu i tramwaje zostały skierowane na trasy objazdowe.
Linię 10 od Bramy Portowej skierowano na objazd do pętli „Potulicka”, kursowała na trasie tymczasowej: Las Arkoński — Arkońska — Niemierzyńska — Krasińskiego — aleja Wyzwolenia — rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia — plac Rodła — aleja Wyzwolenia — plac Żołnierza Polskiego — aleja Niepodległości — plac Brama Portowa — aleja Niepodległości — 3 Maja — Narutowicza — Potulicka.Od 4 marca 2019 roku w związku z przebudową pętli „Las Arkoński” linia 10 została skrócona do Placu Rodła.
Linia na swoją stałą trasę powróciła 20 lipca 2019 roku z jedną różnicą. Przystankiem końcowym stał się przystanek „Wojciechowskiego”, ponieważ z powodu trwającej przebudowy pętli „Las Arkoński” wykorzystywano ją tylko do zawracania i nie była dostępna dla pasażerów.
Od 14 lutego 2020 roku tramwaje ponownie zaczęły korzystać z pętli w Lesie Arkońskim.9 stycznia 2021 rozpoczęto pierwszy etap przebudowy torowisk w centrum i na Niebuszewie. W związku z tym linia 10 została skierowana do pętli „Potulicka”.
Trasa objazdowa: Gumieńce - [...] - plac Brama Portowa - aleja Niepodległości - 3 Maja - Narutowicza - Potulicka - Potulicka
27 czerwca 2022 po przywróceniu kursowania tramwajów na odcinku alei Wyzwolenia od placu Żołnierza Polskiego do placu Rodła oraz na odcinku ulicy Piłsudskiego od ulicy Matejki do placu Szarych Szeregów, ponownie wprowadzono zmiany w funkcjonowaniu linii 10.
W związku z trudną sytuacją kadrową, od tego dnia linia rozpoczęła kursowanie wyłącznie w dni powszednie w godzinach szczytu z częstotliwością 12-24 minut na trasie tymczasowej: Gumieńce – Brama Portowa – Plac Rodła. Nawrót w kierunku pętli „Gumieńce” odbywał się przez plac Hołdu Pruskiego.
9 października 2022 zwiększono częstotliwość kursowania linii do 15 minut. W dalszym ciągu kursowała ona wyłącznie w dni powszednie w godzinach szczytu.
W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowiska na placach Brama Portowa i Zwycięstwa dnia 8 maja 2023 roku i zmianami tras wielu linii tramwajowych (patrz: Dwukierunkowa „ósemka” i inne zmiany) linia 10 została zawieszona. Po zakończeniu tego etapu przebudowy, przywrócono kursowanie linii w dniu 29 maja 2023 na zasadach sprzed jej zawieszenia.
8 lipca 2023 roku w związku ze wznowieniem kursowania tramwajów na odcinku plac Rodła – rondo Giedroycia, nastąpiła zmiana kierunku nawrotu przez plac Rodła - dojazd odbywa się przez plac Hołdu Pruskiego, zaś powrót przez aleję Wyzwolenia. Dodatkowo rozpoczęto realizację kursów zjazdowych i wyjazdowych przez rondo Olszewskiego – Arkońską – Kołłątaja i aleję Wyzwolenia.
W związku z utrzymującą się trudną sytuacją kadrową w spółce Tramwaje Szczecińskie, 16 września 2023 roku wprowadzono zmiany w funkcjonowaniu linii 10. Od tego dnia rozpoczęła ona kursowanie we wszystkie dni tygodnia, nie zaś wyłącznie w dni powszednie w godzinach szczytu jak dotychczas (w zamian za linię 8).
Linia kursuje na zmienionej trasie.
Częstotliwość:
- Dni powszednie:
- W szczycie: 15 minut
- W międzyszczycie: 15 minut
- Wieczorem: 20 minut
- Soboty:
- W ciągu dnia: 15 minut
- Rano i wieczorem: 20 minut
- Niedziele i dni świąteczne: 20 minut